"Турски поток" у нас е готов, върви приемането на трасето

Очаква разрешително за ползване, за да се загази и въведе в експлоатация около Нова година

"Турски поток" у нас е готов, върви приемането на трасето

Трасето на продължението на руския газопровод "Турски поток" през българска територия, наричано от управляващите ни "Балкански поток", е готово. В момента върви процедура на приемане от възложителя – държавният газов оператор "Булгартрансгаз". Всички отделни участъци на тръбопровода, които бяха строени паралелно, имат акт 15, след приключването на приемателните дейности се очаква издаване на разрешителни за ползване, за да започне загазяването му и въвеждане в експлоатация.

Това съобщи за Mediapool изпълнителният директор на "Булгаргаз" (БТГ) Владимир Малинов, след като на 15 декември 2020 г. изтече срокът, в който по договор изпълнителят – саудитският консорциум "Аркад", трябваше да е готов със строежа на цялото 474-километрово трасе между границите ни с Турция и Сърбия.

Принципно газопроводът трябваше да се изгради на два етапа и първият участък да заработи до края на май 2020 г. с частичен капацитет, а вторият – през лятото на 2021 г., за да се достигне пълната мощност на входа на 19.3 млрд. куб. м годишно, а изходният капацитет е 12.7 млрд. куб. м годишно. След като заради коронавируса и въведените мерки строежът се забави, БТГ през септември подписа анекс към договора, чиято стойност е 1.102 млрд. евро без ДДС. Реално бе форсирано изграждането на цялото трасе и общият срок за изпълнението му бе намален от 615 на 448 дни. Саудитците не търпят санкции за забавата на първия етап за сметка на ускоряването на втория. Не се промени и цената на договора, но по него бяха предвидени предсрочни плащания.

Мерките срещу пандемията обаче се оказаха удобен повод да се вкарат в строежа на газопровода редица руски фирми като подизпълнители на "Аркад". Обяснението бе ускоряване на работата. Все пак БТГ се отказа да вземе заем от руската Ваншно-търговска банка, която бе сред кандидатите да кредитират българския газов оператор за проекта. БТГ чрез заемите иска да плати по-рано на "Аркад", за да намали лихвите си по привлеченото от саудитците финансиране за строежа.  

Според анекса "Аркад" се ангажира до 15 декември 2020 г. да има акт 15 за цялото трасе на газопровода, за да може да започне въвеждането му в експлоатация. По думите на Малинов това е факт и вървят държавно-приемателни комисии за всяка от обособените за строежа секции на трасето. Готова е и компресорната станция "Расово", очаква се да се въведе в скоро време, работи се по втората – "Нова Провадия", каза той.

След като компанията получи разрешително за въвеждане в експлоатация от Дирекцията за национален строителен контрол, ще започне поетапното загазяване на тръбопровода, за да се въведе в експлоатация. Това се очаква да стане около Нова година, според темпа на работа на приемателните комисии и разрешителното от ДНСК.

Преди ден сръбският президент Александър Вучич обяви след среща с руския външен министър Сергей Лавров в Белград, че Сърбия ще пусне газ през "Балканския поток" на 29 или 30 декември.

"До края на годината ще пуснем газа, икономиката ни ще се развива и ще заеме първото място по ръст в Европа през тази и следващите три години. Докато аз, "ужасният диктатор", не бъда свален, Сърбия ще купува това, което е в неин интерес. Благодарни сме на руските партньори за коректността по този въпрос. Всичко върви нормално, ще пуснем газ на 29 или 30 декември", каза Вучич, цитиран от ТАСС във вторник.

Предстои да се види кога точно ще се "реже лентата на газопровода" и дали ще има общи церемонии със Сърбия.

Макар и да заработи газопроводът, на първо време няма да може да се използва пълният му капацитет. Само с една готова компресорна станция по трасето няма да е възможно пренасянето на планираните обеми от 38 млн. куб. м дневно към Сърбия.

От януари 2021 г. "Булгартрансгаз" ще има възможност да пренася около 15 млн. куб. м дневно, но реално ще транзитира по-малко – около 10 млн. куб. м, колкото са договорените от БТГ обеми с руската "Газпром" и швейцарската МЕТ. След въвеждането на компресорната станция "Расово" капацитетът за транзит ще бъде повишен до 20 млн. куб. м дневно. През септември 2021 г., когато стане готова и другата компресорна станция – "Нова Провадия", се очаква да се достигне пълният капацитет на газопровода.

Общо цената на линейната част на газопровода и двете компресорни станции е 1 281 377 000 евро без ДДС. Договорът за компресорните станции с ДЗЗД "Ферощал Балкангаз", доминирано от "Главболгарстрой" е за 179.377 млн. евро без ДДС.

"Булгартрансгаз" плати авансово на изпълнителите около 500 млн. лв. на двамата изпълнители на строежа, както и ДДС по фактурираните дейности. И двата договора са на принципа на осигурено от изпълнителите финансиране, което след това БТГ ще връща с лихва в продължение на две години – на "Ферощал", и на десет – на "Аркад". Това се планира да става с приходите от транзитните такси по новия газопровод.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Трябва ли да се отворят ресторантите?