Турският туризъм се диверсифицира

Нова болница в Истанбул

Седейки в частна клиника в истанбулски квартал Салех от Катар, специалист по човешки ресурси, се подготвя да замине от Турция с усмивка на лицето и повече коса на главата си. Салех, който преди е докарвал съпругата си и децата си в Истанбул за разглеждане на забележителности и за шопинг, се връща в Турция, след като страната все повече опитва да привлича нов тип посетители - здравни туристи, пише в сряда агенция Ройтерс в кореспонденция от Истанбул.

Има социален натиск да изглеждаш добре, каза служителят пред Ройтерс, отказвайки да назове фамилното си име, докато чакаше да се чекира ден, след като са били имплантирани космени фоликули на оплешивяващия му скалп. Двама от братята ми и половината ми приятели са си имплантирали коса в Турция. Затова изборът ми бе лесен, каза Салех.

Докато опитва да увеличи приходите от туризъм и да намали дефицита по текущата сметка - основната икономическа слабост на Турция, страната е поела мисия да диверсифицира туризма, от който местният бизнес се оплаква, че пакетите с пътувания до слънчевите средиземноморски брегове често допринасят твърде малко за местната икономика.

От 37 милиона туристи, посетили Турция миналата година, около 270 хиляди са пристигнали за хирургически процедури, от имплантиране на мустаци и липосукции до операции при сериозни заболявания, което осигурява един милиард долара приходи и представлява малка, но увеличаваща се част от приходите в туризма.

Те обикновено идват за три дни. Предлагаме им пътувания за шопинг или за каране на ски и така те изкарват кратка ваканция, каза Казъм Девраноглу, директор на Дюнягьоз груп, която има 14 очни клиники в Турция и клонове в Западна Европа. Около десет на сто от пациентите на клиниките - 35 хиляди души годишно, сега идват от чужбина, каза той. Повечето от тях са от страните от Западна Европа, като Германия, Холандия, Белгия, както и от Алжир и Азербайджан.

Има различни фактори, които стоят зад желанието на Турция. Хора от страни с изключително натоварени системи на здравеопазване приветстват възможността да избират времето, в което да бъдат оперирани, докато тези от по-слабо развитите страни са привлечени от лекари, подготвени в Западна Европа, и наличието на нова апаратура.

Мустакатите звезди от турските сапунени опери, популярни в Близкия изток и Северна Африка, също така породиха прилив на мъже, които искат мъжествено допълнение над горната си устна.

Медиците и пациентите казват, че разходите за пластична хирургия и корекция на очите, включително пътуването и настаняването в хотели, може да струва с над 60 процента по-малко от сходни програми в Западна Европа.

Правителството цели да удвои броя на здравните туристи до половин милион годишно през следващите две години и да увеличи приходите до 7 милиарда долара.

Разглеждаме Турция като основна дестинация за здравен туризъм, каза Дурсун Айдън, директор на отдела за чуждестранни пациенти към министерството на здравеопазването. Имаме лекари с опит. Болниците са нови. Турция е относително изгодна и умереният климат също помага, каза Айдън.

Явлението представлява предимство не само за туристическата индустрия на Турция, която има риск да влезе в ценова война с конкурентните ѝ дестинации като Гърция и Испания, но също и за процъфтяващата ѝ частна индустрия в сферата на здравеопазването.

Парламентът прие нови закони през февруари, за да улесни частните инвестиции в сектора на здравеопазването - ход, с който се надява, че може да разкрие пътя за инвестиции на стойност милиарди долари през следващите няколко години.

Частните инвеститори одобряват бързоразвиващите се отрасли в сферата на услугите, включително здравеопазването и образованието, заради утрояването на БВП през изминалото десетилетие и младото население в 75-милионната Турция.

Чуждестранни институции, включително малайзийската компания Kazanah Nasional, компанията ADM Capital, катарската Първа инвестиционна банка, както и Международната финансова корпорация на Световната банка са налели пари в турския сектор на здравеопазването.

Статутът на Турция като медицинска туристическа дестинация може да увеличи още повече привлекателността ѝ. Макар идеята да е все още в проект, правителството обмисля здравни зони без облагане с данъци (с достъп до летищата), което цели да привлече до 85 на сто от пациентите им от чужбина, докато същевременно се предлагат данъчни облекчения за инвеститорите.

Според новия закон, приет през февруари, подпомагащ държавно-частното партньорство, държавата ще отдава под наем болнични сгради, които ще бъдат управлявани от частния сектор 25 години. Целта е да се съживят остаряващите болници. Докато са били строени главно за турски граждани, сега те ще бъдат луксозно обзаведени, каза Айдън от министерството на здравеопазването.

Увеличението на търсенето вече беше феноменално, каза Толга Умар, директор на Visit and Care, служба, свързваща пациенти и лекари, помагаща на посетители от Близкия изток и Европа. "Осъществяваме връзката между пациенти и лекари от шест години. По онова време имаше съвсем малко подобни играчи, а сега болниците имат цели отдели за мениджмънт на пациентите от чужбина, които осъществяват директен маркетинг," каза той. "Дори туроператорите питат преди посещение дали не искате преглед на зъбите или коригираща лазерна операция на очи".

Насърчаването на приходите от туризъм е ключово, за да бъде държан под контрол дефицитът по текущата сметка на Турция, който се сви до около 6 процента от БВП през 2012 г. от грубо 10 процента през 2011 г. Нетните приходи от туризма миналата година достигнаха 21,6 милиарда долара, а дефицитът по текущата сметка беше 47 милиарда долара.

Турция е на шесто място като главна туристическа дестинация по брой на посещенията, сочат данни на Световната туристическа организация, но за да запази този статут, може да се наложи прилагането на стратегии, като например здравен туризъм.

"Смъкването на цените в Гърция и Испания след дълговата криза означава, че конкуренцията за туристи е по-голяма," казва консултантът в областта на туризма Фехми Кьофтеоглу.

Тимур Байъндър, ръководител на туристическата асоциация ТУРОБ, заяви: "Това, от което отрасълът се нуждае, са канали за алтернативен туризъм като медицински и шопинг туризъм".

Това би могло да означава, че мъжете с червени петна по темето - знак за наскоро имплантирани фоликули, ще станат по-честа гледка в дизайнерските молове на Истанбул, докато се разхождат и приключват с последните покупки в края на медицинските си екскурзии.

По БТА

Споделяне
Още от Балкани