Превозваческа война

Турция наредила да паднат пречките пред тировете ни, но граничната блокада остава

За случая с рестрикциите на Анкара е уведомен Брюксел, превозвачите искат проблемът да се уреди с официален документ

Турция наредила да паднат пречките пред тировете ни, но граничната блокада остава

След като в четвъртък сутринта български тирове блокираха граничните пунктове с Турция Капитан Андреево и Лесово заради създавани пречки при транзита им през турска територия, от страна на Анкара са били дадени указания за вдигане на всякакви рестрикции по отношение на българските превозвачи, съобщиха от правителствената пресслужба.

Протестиращите фирми обаче заявиха, че не вярват на такива обещания, защото същите им бяха дадени при блокадата миналия четвъртък, когато ГКПП-Капитан Андреево остана затворен за повече от осем часа и движението бе пуснато отново след ангажимент на турската страна да не пречи на превозвачите.

То обаче не само не е спазено, но дори са се увеличили ограниченията и изкуствено създаваните от турските власти пречки пред преминаването на български тирове през територията на южната ни съседка. Затова сега от организацията на българските фирми за международен транспорт АЕБТРИ искат да се подпише изрично споразумение между министрите на транспорта на двете страни, което да урежда проблемите на българските превозвачи.

В съобщението на правителствената пресслужбата се посочва, че “с оглед блокадата на ГКПП-Капитан Андреево и по личните указания на министър-председателя и министър на външните работи Марин Райков, посланикът на България в Анкара Красимир Тулечки направи категорична интервенция пред съответните институции в Турция“. Така били дадени указанията за вдигане на ограниченията, което било потвърдено от одринския консул.

Тулечки също така е поискал спешна среща на ниво министри на транспорта и сега се очаквал отговорът от турска страна, съобщиха от българското транспортно ведомство. За проблемите на българските превозвачи е била сезирана и Европейската комисия. Изпратено е и официално писмо до Международния транспортен форум, относно тълкуване на правилата за транзитно преминаване на транспортните превозвачи- т.нар. ЕКМТ-СЕМТ. Ситуацията била обсъдена и с представители на Сърбия, която имала подобни проблеми с Турция.

Организаторите на протеста обаче се заканиха да продължават с протестите. На ГКПП-Лесово колоната от тирове вече е седем километра. На пункта са блокирани камиони от Украйна, Русия, Иран и др. страни, чиито шофьори вече са изнервени, но се пускат само леки коли, автобуси и камиони, превозващи живи животни. На чакащите шофьори са били раздадени храни и напитки. От обяд пътуващите тежкотоварни автомобили по главен път I- 7 за ГКПП-Лесово се насочват към ТИР-паркинга край село Окоп.

От Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ) пходкрепиха протестиращите превозвачи и се възмутиха от дискриминационните мерки от турска страна, които “водят до сериозни загуби и пропуснати ползи не само за превозвачите, но и за експортно-ориентираните отрасли на България, а оттам и за цялата икономика“.

Това се превръща вече в рецидив, може би защото всички предишни подобни действия оставаха без последствия, посочват от КРИБ и допълват, че ще подкрепа българското правителство при защита на интересите на превозвачите ни дори и за въвеждането на реципрочни мерки спрямо турските превозвачи до намиране на окончателно приемливо решение, както и за предявяването на иск за загубите пред компетентните европейски и световни институции.

От Българската асоциация на сдружението на автомобилния транспорт (БАСАТ) коментират, че става дума за силово административно отстраняване на българските превозвачи като конкуренти на турския пазар, осъществявано от граничните власти на Турция.

Ще протестираме докато не видим, че се предприемат реални действия от страна на турското министерство на транспорта, заяви по време на протеста на ГКПП "Капитан Андреево” председателят на БАСАТ Миролюб Столарски, цитиран от агенция "Фокус".

"Нашите институции, каквото са могли, са направили. През последните дни се писаха много писма от нашето министерство към всички институции в Турция и няма никакъв отговор. Българската администрация, според нас, е направила всичко необходимо, но отсреща няма отговор”, посочи Столарски.

"Който от шофьорите се обади в Консулството ни в Одрин, е смятан за престъпник, нарушител и въобще не обръщат внимание на казаното от него. Няма абсолютно никаква подкрепа от страна на дипломатическите представители на България в Одрин”, добави той.

Според него след първата блокада на 9 май, когато от турска страна обещали да няма повече проблеми за българските камиони до провеждането на среща между двамата министри на транспорта, е настъпила промяна в отношението на турските гранични власти, но в отрицателна посока. "Започнаха да създават вече по-измислени проблеми. По същия начин взимат документите, спират камиона и не дават информация в продължение на 3 – 4 дни защо е спрян”, каза Столарски.

Според заместник-председателя на БАСАТ Илиян Филипов през последните 4 - 5 дни на границата всеки ден се били спирани между 15 и 25 български камиона. На пункта "Лесово" той съобщи, че там се намират между 150 и 160 камиона, на около 37 превозвачески фирми. По думите му над 400 български фирми превозват товари през Турция, като тези фирми осигуряват около 10 000 работни места.

Протестиращите настояват за спазване на международните конвенции в автомобилния транспорт и за равнопоставеност. Като пример за неравнопоставеност Илиян Филипов посочи тълкуването от турска страна на действащата от 1977 година спогодба за горивата. В нея е записано, че камионът може да влиза с гориво в основните резервоари. Турската страна тълкува, че основният резервоар на камиона е 550 литра и облага с акциз останалото гориво.

"Всички камиони излизат от заводите в момента с 1200 литра гориво, но те си тълкуват, че трябва да е 550 литра. В същото време турските камиони влизат в Европейският съюз с от 1200 до 1500 литра, безмитно гориво, без акциз, цената в момента му е 1,60 лева на безмитна зона в Турция и те минават около 4000 километра на територията на Европейския съюз с безакцизно гориво”, обясни Филипов.

Според изпълнителния директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация” Валентин Божков турските превозвачи извършват 130 хиляди транзитни превоза през България, докато българските имат едва 10 - 15 хиляди през Турция. Той посочи, че ако целта е да се изтика даден превозвач от дадена територия, това не би трябвало да става с проверки и с необосновани забавяния и други мерки. "Това е пазар, който би трябвало сам да се регулира”, заяви Божков, цитиран от "Фокус".

Той съобщи, че проблемът с българските превозвачи на турската граница ще бъде отнесен до Европейската комисия.

"Българската страна, в лицето на "Автомобилна администрация” предприема реципрочни мерки спрямо товарния чуждестранен трафик през България, по-специално върху турски автомобили”, заяви Валентин Божков. "Следим само за безспорни нарушения, извършени от чуждестранни, в това число и турски превозвачи. Ние не сме привърженици на правилото "око за око, зъб за зъб”, добави обаче той.

Споделяне
Още по темата
Още от България

Какво цели Борисов с Великото Народно събрание?