Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Турция се отказа от скоростния път Русе-Свиленград

51 коментара
Турция се отказа от скоростния път Русе-Свиленград

Турция е прекратила участието си в подготовката на проекта за скоростен път от Русе до турската граница, обявен от правителството на ГЕРБ за приоритетен през пролетта на тази година. Това стана ясно от изказване на регионалния министър Лиляна Павлова пред журналисти в понеделник.

Работата по проекта ще продължи на двустранна основа между България и Катар, която бе привлечена като потенциален инвеститор при посещението на премиера Бойко Борисов в арабската държава през май, обясни Павлова. Идеята е 300-километровият път от Дунав мост І до турската граница да се изгради чрез публично-частно партньорство, тъй като трасето няма право на европейско финансиране. Проектът се оценява на 1.5 млрд. евро по предварителни разчети.

 

Колегите от Турция се оттеглят, защото на този етап не намират достатъчно интерес, за да се включат в този процес, каза министърът. Павлова присъства на подписването на договор за обновяване на резиденция "Евксиноград". Проектът по Оперативна програма "Регионално развитие" е на приблизителна стойност от 9.8 млн. лева.

 

Лиляна Павлова уточни, че отказът на Турция не е официален, а е отказ в рамките на работните срещи и това не променя отношението на катарската страна по проекта. Тя каза, че остава отворена възможността за участие на турската страна както в проектната компания, така и да кандидатства за концесия за изграждане и експлоатация на пътя.

 

Министърът припомни, че желанието на българската страна беше компанията да се създаде до края на годината. Учредяването ѝ преди всичко зависи от колегите от Катар, защото ние сме готови да направим това веднага, допълни министърът. В края на септември се очаква да бъдат обявени предварителните прединвестиционни проучвания по проекта, както и да бъде готов меморандум по него. Ако всичко е наред и го подпишем през октомври, би могла да се направи и регистрацията на компанията, допълни министърът. По-рано Павлова обясни, че участниците в проектната компания ще си поделят разходите по подготовката на концесионната процедура за пътя Русе – Свиленград, след което ще се търсят частни капитали. Единственият финансов ангажимент на България е да плати отчужденията по трасето и строителните разрешителни.

 

За трасето на пътя Русе – Свиленград се обсъждат три варианта, а Турция беше предложила и свой четвърти, включващ изграждането на нов граничен пункт. Друга опция е за път Русе – Малко Търново, който ще свързва Варна и Бургас и така ще се реши проблемът с липсата на пари за т.нар. магистрала “Черно море”. Вариант е и пътят да минава през прохода "Шипка".

 

По думите на премиера Бойко Борисов от едно от министерските заседания изграждането на новия 4-лентов път ще превърне Русе във втора столица на България, всеки тир ще носи приходи от 600 лева и “ще се вдигат пенсии, ще се вдигат заплати”.

 

БСП пък обяви проекта за предизборен балон на управляващите. "Оповестеният наличен трафик по това направление е около 7000 превозни средства на ден, а според прогноза той може да се увеличи с 40%. Възникват няколко съществени въпроса: необходим ли е четирилентов скоростен път при наличния слаб трафик, въпреки прогнозата за неговото увеличение. По всички правила и общоприети практики, за такъв път се изискват минимум 20 000 превозни средства на ден, а ние сме твърде далеч от тези минимални нива”, коментира червеният депутат Димчо Михалевски, който е бивш зам.-министър на регионалното развитие.

 

На базата на публично-частното партньорство и тол-таксите, без допълнителен ангажимент на държавата по този проект, е трудно да се постигне добра възвръщаемост на капитала за възстановяване на вложените инвестиции, отбеляза Михалевски.

 

“По приблизителни изчисления възстановяването на инвестицията е със сигурност над 30 години, а в реален сценарий - към 40 години. Това означава годишна възвръщаемост около 3% годишно”, допълни той. Днес България има по-голяма нужда да си закърпи дупките по пътищата, а не да се втурва в проекти без икономическа полза, заключи Михалевски.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

51 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #51

    пичове,спрете да се ръфате.нито един коридор или магистрала СЕВЕР-ЮГ нямат бъдеше,поради развитието на турския фериботен флот.От 20 години турците имат в Триест свой Ро-Ро терминал,обиращ с фериботи автотрафика от и за Истанбул,Измир и Мерсин.С една фериботно връзка Истанбул-Констанца,всички сухопътни връзки СЕВЕР-ЮГ,отиват на КИНО.

  2. Анонимен
    #50

    Научи се първо, че се пише ХаиНбоаз, после давай "акъл". Дървена глава. 47, 48 и 42 съм аз и пак ще ти кажа да отидеш да попиташ някой кадърен инженер да ти натрие в носа тоя тунел под Габрово. Не е това трасето. Аман от кретени.

  3. Анонимен
    #49

    E, на някои НАИСТИНА не им увират главите! До 47: Уважаеми, аз съм човекът писал под №46 и както вече ти казах, 38, 42 и аз(46) сме различни хора! И сега,като на малоумните да ти разясня - 38 защитава проекта през Габрово, а 42 през Рижкия проход, аз нищо не съм казвал освен едно, а именно - през Хаимбоаз никога няма да мине скоростен път или магистрала, нищо повече! Такива като тебе наистина трябва повече да четат, отколкото да пишат!

  4. Анонимен
    #48

    До 42: Причината да е това трасе, а не по-на изток е същата, каквато е българското искане пред румънците пълноценен мост да има възможно най-на запад от Дунав мост. Румънците искаха да е възможно най-на изток. Запитай се защо. Това е една от главните причини дълги години да няма споразумение между България и Румъния за втори Дунав мост и реално си остана един посредата. Но трасето на тази евентуална магистрала си е изцяло на наша територия, така че ние решаваме каква да е дължината, респ. какви тол такси.

  5. Анонимен
    #47

    До 46: Струва ми се, че инатото магаре си ти, защото защитаваш една болна амбиция, каквато е тунела под Шипка. Защото това е безумен проект. Ама като се явят няколко нашенски прости тикви с подобни проекти, не само нежните японци, ами и турците бягат през глава. 42 говори за нещо съвсем различно от теб. С 42 противоречие няма никакво, sorry. Попитай някой по-стар инженер, пък и по-млад, ако не е от Габрово, ще ти каже, че както и да го въртиш, трасето за тази магистрала НЕ Е ТРАСЕТО ПОД ШИПКА. Образовай

  6. Анонимен
    #46

    До 44: 38 и 42 са двама различни хора! Нищо чудно, че си се заинатил като магаре на мост с този Хаимбоаз! Нямам време да ти обеснявам сега подробно, но първо 38, после 42 са го казали; разбира се, има и други съображения - но едно е ясно - през Хаимбоаз НЯМА да минава високоскоростен път или магистрала, а "булевардни професори" като тебе нека си дрънкат...

  7. Анонимен
    #45

    а стига с тази турция, че и там един кратун има дето се е взел на сериозно.

  8. Анонимен
    #44

    До 38 и 42: Човече, разчетите показват, че, както и да се прави (дву- или три лентов) пътя през Хаинбоаз излиза по- евтино от каквото и да е друго трасе. Това е! Каквото и да пишеш, експертните оценки от 40 години показват това. Стига вече пожелателно сме "променяли " географските дадености на България. По принцип за България много по- важно е да се развиват вертикалните транспортни кородори Север - Юг, отколкото хоризонталните Изток - Запад. В конкретния случай, за преминаването на магистрала в този район, колкото и да не ти се вярва, най-евтин и изгоден за страната ни е тя да минава през Хаинбоаз. Дано да имаме акъл да я направим.

  9. Анонимен
    #43

    KOMUNJAGITE SA PROTIV INFRA-STRUKTURNOTO RAZVITIE NA BULGARIA!!!! te sa "PROTIV' ..ZASHTOTO TEHNITE GOSPODARI OT KREMUL -MOSKVA "REVNUVAT" ..AKO NESHTATA I RAZVITIETO V BULGARIA SA DOBRE!! AKO BULGARIA E "DOBRE' TO NESHTATA NA RUSKATA IMPERIA ...'NJAMA DA SE VRUZVAT'....ETO ZASHTO KOMUNJAGATA DRUNKA GLUPOSTI CHE ...'PROEKTA E NE-RENTABILEN"...TVURDE PROZRACHNA IGRA!

  10. Анонимен
    #42

    Самият проект за този път е абсолютно недоразумение - трасето на пътя минава всто през най-прекия път от Турция към Румъния (Лесово-Карнобат-Дунав Мост) , то минава през най-дългия (Капитан Андреево-Стара Планина -Търново-Дунав Мост). Да не говорим ,че 1/3 от трасето е през зони от НАТУРА2000. И от друга лансираните такси за преминаване (20ст. на километър) съизмеримо с инвестицията (1,5млрд.лв), пътя би се изплатил за.... около 60г - инвестиционен Ъбсурд ! Да не говорим,че държавата (демек ние) трябва да плащаме за отчуждение на земите , върху които ще строи.... чужд инвеститор !

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.