Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Учебните програми по математика може да бъдат облекчени

7 коментара
Учебните програми по математика може да бъдат облекчени

Учебните програми по математика може да бъдат облекчени и улеснени. Целта е предметът да стане по-интересен на учениците и да не е фокусиран толкова върху заучаването на алгоритми, а върху превръщането на практически ситуации в математически задачи.

Това стана ясно от изказване на министъра на образованието Красимир Вълчев пред парламентарната комисия по образование.

Сформирана е работна група, която ще направи преглед на учебните програми по математика в прогимназиалния етап (5 - 7 клас), за да се види къде може да се облекчат.

"Анализите и данните от външното оценяване показват, че имаме проблем с математиката и с резултатите по математика, като най-големият проблем е в прогимназиалния етап и там най-често се демотивират учениците за учене", обясни Вълчев.

"Очевидно е, че програмите по математика са амбициозни - за пети-седми клас, и ако по география или история, преподавателят може да освободи време за затвърждаване на знанията и за упражненията, като пропусне част от фактологията, по математика не е така, защото се надграждат знанията", коментира министърът.

Претоварените програми водят до изоставане на учениците от материала, което пък води до загуба на интерес към математиката. В същото време образователното министерство се опитва да насърчи интереса към математиката и природните науки и така да промени търсенето на кандидат-студентите. Целта е да се произвеждат повече кадри в областта на инженерните специалности, математиката и природните науки, тъй като те са сред дефицитните на пазара на труда.

"Учебните програми трудно се променят, "те са вързани" с другите класове и с учебниците, които се издават, но сме длъжни да направим анализ въз основа на мненията на учителите по математика", каза Вълчев. Той обясни, че трябва да се преразгледат учебните програми по математика, за да стане обучението по математика по-интересно и да не е толкова насочено към заучаването на алгоритми, а да е насочено към превръщането на практически ситуации в математически задачи и към тяхното решаване.

Пари за подобряване на обучението на бъдещите учители

Вълчев обяви още, че се планират мерки за насърчаване на качествено обучение в педагогическите специалности в университетите. Една от тях е отпускането на повече пари на университетите за обучението на всеки първокурсник в тези специалности, а другата - стимули, в т.ч. и финансови, за промяна и осъвременяване на учебните програми.

Вълчев обясни, че се предвижда увеличаване на коефициента, от който зависи издръжката на един студент в педагогическите специалности. Така сумата, която държавата отпуска за обучение ще се увеличи от 867 лева на 1108 лева.

Отделно ще бъде създадена нова национална програма, с която образователното министерство ще се опита да насърчи университетите да осъвременят учебните програми в педагогическите специалности. Целта е да се подобри качеството на обучението. В момента на места обучението по дисциплини като "История на педагогиката" било прекалено дълго, докато това по "Приобщаващо образование" било избираемо.

Финансови стимули под формата на допълнителни стипендии се обмисля да има и за дванадесетокласниците с най-добри образователни резултати, които запишат педагогически специалности, както и математика, физика, химия и инженерни специалности, където също има недостиг на учители.

Повече пари за заплати на преподавателите

И през следващата година правителството ще продължи политиката си на увеличаване на учителските заплати, като за целта в бюджета за догодина ще бъдат заложени допълнително 360 млн. лева. Предвижда се средната брутна заплата да стане 1500 лева.

Образователното министерство ще продължи и програмата, с която финансира допълнителна квалификация на учители, както и получаване на педагогическа правоспособност от хора с друго висше образование. Към момента кандидатите по нея са 183 души. В същото време само четирима учители от общо девет кандидати са получили по 500 лева допълнително възнаграждение, за да работят в училища, в които има деца от уязвимите групи.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. marij
    #7

    Стига се мисли само за мързеливите ученици и безотговорните им родители. В другите страни , като САЩ се създават специални програми за надарени и талантливи деца, а ние гледаме как да вървим назад.

  2. анита хегерланд
    #6

    Тази амбициозна цел няма как да се случи. Нашата система за изучаване на математиката е свързана с изчисление, а не с математическо мислене. Мисленето изисква ползване на калкулатор и компютърни програми за изчисление на логаритми например. Я раздайте изчислителните технически средства на нашите ученици и вижте дали ще научат нещо от математиката?! Корейците изостанаха по математика, когато престанаха да учат таблицата за умножение. Парадоксът в математиката е в това, че сложните неща са слизали надолу в класовете и това е от няколко десетилетия...То не съответства на детското мислене, което не е логично и рационално.

  3. Дядо ми Петър
    #5

    Не знам как е в прогимназията, но за завършилите средно ми е ясно. Преди години преподавах в едно висше училище. Оказа се, че студентите, дори СЛЕД ДВЕ ГОДИШЕН КУРС по математика в училището, не БЯХА И ЧУВАЛИ ЗА ХИПЕРБОЛИЧНИТЕ ФУНКЦИИ. И никой не успя да вкара едно уравнение в Екселска таблица и да изкара графично резултатите. (Може би защото когато писах двойки на двама абсолютни галоша стана голям въпрос и беше назначена тричленна комисия, та да им пишат тройки).

  4. dimitardi100
    #4

    Най-ефективно се учи, когато се събуди интерес !

  5. pepe
    #3

    Облекчение ли? А после бизнеса пък ще се оплаква от това, че на пазара на труда има твърде много хора, които не могат да се справят с решаването на елементарни задачи...

  6. Територия на Мики Маус
    #2
    Отговор на коментар #1

    По-скоро съм съгласен за нуждата от облекчение! Ученик наскоро ми се оплака-учели за пермутации, не можел да ги разбере.

  7. Pavlova
    #1

    Какво значи облекчени - да не усвоят даден материал ли? Имат нужда от повече упражнения децата и от учители, които наистина искат да ги научат на нещо. В момента се усвоява по-малко материал от математиката отколкото преди 30 години. Тогава как имаше време и за нов материал и за упражнения?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.