Учебниците за ІІ, VІ и VІІІ клас ще имат е-вариант

До 20 септември учениците ще получат помагалата

Красимир Вълчев

Министерството на образованието подготвя електронен вариант на учебниците за втори, шести и осми клас, в случай че отпечатването им на хартия се забави и издателствата не доставят помагалата в училищата до 15 септември.

Това обяви в четвъртък просветният министър Красимир Вълчев.

Той посочи, че очакваният период на доставка на учебниците е между 10 и 20 септември, което означава, че в по-голямата част от училищата ще има учебници на 15 септември.

"Уверенията са ми, че ще имаме такива учебници на 15 септември, но, разбира се, застраховам се и допускаме, че в някои училища няма да бъдат доставени. Дори и да не бъдат доставени на 15 септември, закъснението ще бъде малко, което ще съвпадне и с периода на преговаряне на учебния материал", каза Вълчев. За всеки случай обаче министерството ще разпространи и електронни варианти на учебниците за тези класове.

В четвъртък МОН представи и новата Наредба за приобщаващо образование, с която около 10 пъти се намаляват административните задължения на учителите.

По сегашната наредба в училище с 15 ученици, които ползват допълнителна подкрепа, трябва да се изготвят годишно около 480 основни документа. След промените сега тези документи са намалени до 45 за цялата година, разясни Мария Семерджиева, ръководител на работната група по промените и съветник на министъра на образованието.

С новата наредба се дава по-голяма автономия на детските градини и училищата да организират дейностите си по приобщаващо образование.

Детските градини и училищата например вече няма да са задължени да определят координиращ екип, който да отговаря за плановете за подкрепа на децата и учениците. За това ще се грижи само един човек - координатор, определен от директора.

Ще има обучения за учителите в детските градини в цялата страна за провеждане на задължително ранно оценяване на риска от възникване на обучителни затруднения при деца от 3 години до 3 години и 6 месеца. С разрешение от родител ще се прилага скрининг тест, разработен от учени и експерти и съобразен с възрастта на децата. "Идеята е, че с целенасочена работа от тази възраст, такива трудности могат да бъдат преодолени", заяви зам.-министър Деница Сачева.

Новата наредба въвежда ясна процедура за насочване на ученици със специални образователни потребности след VІІ и Х клас за продължаване на образованието в профили и в специалности от професии.

Поставен е акцент върху допълнителната работа и подкрепа на децата с изявени дарби - има възможност те да се обучават по индивидуални учебни планове, за да може техният талант да бъде по-добре развит.

Промяна има и при отсъствията на учениците. До момента директорите разрешаваха до три дни непосещаване на часовете по уважителни причини. "С промените това разрешение ще се дава от класния ръководител. Ако ученикът трябва да отсъства до 7 дни по уважителни причини, родителите му трябва да подадат уведомление до директора на училището. Над този период разрешение може да издаде само педагогическият съвет", подчерта заместник-министър Таня Михайлова.

Изменя се и досегашното изискване преди стартиране на процедура за санкция на ученик родителите да бъдат уведомени писмено. Това ще става и по електронна поща. Ако родителят поиска, той може да се включи в заседанието на педагогическия съвет, както и да присъства на изслушването на детето си. Ако не реагира на имейла си обаче, процедурата няма да бъде спирана.

С друга промяна ще бъдат осигурени консултации за кариерно развитие на учениците в училищата. За целта педагогическите съветници и психолозите ще им дават въпросници, разработени по проекта на МОН "Система за кариерно ориентиране в училищното образование". Ще се ползват и ресурсите на портала http://orientirane.mon.bg/. Мария Семерджиева посочи, че до момента над 65 000 деца са преминали кариерно ориентиране. В 42 училища в страната пилотно са създадени кариерни клубове, които насочват учениците към подходящите за тях професии. "Предвижда се в бъдеще такива клубове да има във всички училища", допълни тя.

Наредбата поставя акцент и върху грижата за здравето на децата, като училищата трябва да организират в извънкласни форми и в часовете на класа уроци и занимания по здравно образование, здравословно хранене, първа долекарска помощ и др.

Училищните библиотеки пък трябва да се превърнат в места със социални функции – за опознавателни срещи между учениците и достъп до съвременни технологии. В тях могат да се провеждат тематични срещи, посветени на български писатели, да се обсъждат теми от гражданското, екологичното и интеркултурното образование.

Още от Бизнес

Защо Иван Гешев бе номиниран за главен прокурор?