На фона на изострящите се отношения между управляващите в България и Северна Македония, учени от двете страни призоваха за разбирателство и търпение.
В отворено писмо до премиерите и външните министри на двете държави те посочват, че "досегашната работа на смесената историческа комисия показва, че постигане на съгласие дори по най-трудните за двете ни страни въпроси е възможно, но това е дълъг процес и не бива да се поставят нереалистично кратки срокове".
"Ние, представители на хуманитарните и социалните науки от двете държави, се обръщаме към вас в този важен момент, когато на карта е поставено приятелството и добросъседството между нашите две страни и два народа. Опасяваме се, че фокусирането на преговорния процес върху проблемите на миналото поражда нереалистични очаквания и крие огромни рискове", предупреждават те.
Дни преди България да обяви официалната си позиция дали ще спре Северна Македония по пътя ѝ към Европейския съюз, двустранните отношения ескалираха и става все по-малко вероятно да се намери изход до 10 ноември, когато предстои заседание на Съвета "Общи въпроси" по темата.
България официално обяви пред останалите страни членки, че ще спре Северна Македония, ако Скопие не признае, че националната ѝ идентичност и езикът ѝ имат български корени. Към момента македонските управляващи не са склонни на подобни отстъпки.
Според учените проблемът е, че в целия сегашен спор по исторически въпроси се изхожда от остарели и твърде ограничени разбирания за националната идентичност, като нещо извечно и неизменно, а за националната история – като нещо свещено.
"При така изградената смесена историческа комисия също се възпроизвежда един модел от миналото: представителите на двете национални историографии отбраняват и се опитват да наложат утвърдените в собствената си страна интерпретации".
Съвременните хуманитарни и социални науки обаче разглеждат всички нации като конструирани и дори буквално "изкуствени", а националните истории – като интелектуални построения, като само един от начините, по които може да се осмисля миналото.
"Притеснително е също така, чрез преговори между две държави да се търси съгласие за само една историческа истина. Съвременната историография отдавна е приела съществуването на множествени интерпретации, като резултат от различни перспективи", посочват учените от двете страни.
Те посочват, че живеем в плуралистични общества и работим в академична среда, която приема плурализма на интерпретациите (включително интерпретациите на миналото) за нещо нормално.
"Поради всички тези причини се обръщаме към вас с призив за разбирателство по актуалните проблеми, а що се отнася до споровете и различията по исторически въпроси достатъчно би било създаването на една по-диалогична среда. Досегашната работа на смесената историческа комисия показва, че постигане на съгласие дори по най-трудните за двете ни страни въпроси е възможно, но това е дълъг процес и не бива да се поставят нереалистично кратки срокове", се посочва в позицията.
Според София обаче двустранната комисия не постига очакваните резултати. Български представители в комисията обвиниха македонските си колеги, че са виновни заради близо едногодишната пауза в работата ѝ.
В позицията си обаче учените призовават този процес да не протича под натиск, който би дискредитирал постигнатите компромиси и споразумения.
"Всеки разказ за националното минало подлежи на преосмиляне и преоценка, но това трябва да става в свободни академични и обществени дискусии", завършва отвореното писмо.
Mediapool публикува без редакция отвореното писмо на учените:
До:
Бойко Борисов, министър-председател на Република България
Зоран Заев, министър-председател на Република Северна Македония
Никола Димитров, вицепремиер по европейски въпроси на РСМ
Екатерина Захариева, министър на външните работи на РБ
Буяр Османи, министър на външните работи РСМ
ОТВОРЕНО ПИСМО
от
български и македонски учени
2 ноември, 2020 г.
Уважаеми Госпожи и Господа,
Ние, представители на хуманитарните и социалните науки от двете държави, се обръщаме към вас в този важен момент, когато на карта е поставено приятелството и добросъседството между нашите две страни и два народа. Опасяваме се, че фокусирането на преговорния процес върху проблемите на миналото поражда нереалистични очаквания и крие огромни рискове.
Проблемът е, че в целия сегашен спор по исторически въпроси се изхожда от остарели и твърде ограничени разбирания за националната идентичност, като нещо извечно и неизменно, а за националната история – като нещо свещено. При така изградената смесена историческа комисия също се възпроизвежда един модел от миналото: представителите на двете национални историографии отбраняват и се опитват да наложат утвърдените в собствената си страна интерпретации.
Съвременните хуманитарни и социални науки обаче разглеждат всички нации като конструирани и дори буквално „изкуствени”, а националните истории – като интелектуални построения, като само един от начините, по които може да се осмисля миналото.
Притеснително е също така, чрез преговори между две държави да се търси съгласие за само една историческа истина. Съвременната историография отдавна е приела съществуването на множествени интерпретации, като резултат от различни перспективи. Ние живеем в плуралистични общества и работим в академична среда, която приема плурализма на интерпретациите (включително интерпретациите на миналото) за нещо нормално.
Поради всички тези причини се обръщаме към вас с призив за разбирателство по актуалните проблеми, а що се отнася до споровете и различията по исторически въпроси достатъчно би било създаването на една по-диалогична среда. Досегашната работа на смесената историческа комисия показва, че постигане на съгласие дори по най-трудните за двете ни страни въпроси е възможно, но това е дълъг процес и не бива да се поставят нереалистично кратки срокове.
При това този процес не бива да протича под натиск, който би дискредитирал постигнатите компромиси и споразумения. Всеки разказ за националното минало подлежи на преосмиляне и преоценка, но това трябва да става в свободни академични и обществени дискусии.
Катерина Колозова (Скопие)
Александър Везенков (София)
Любчо Петковски (Скопие)
Стефан Дечев (София)
Здравко Савески (Скопие)
Чавдар Маринов (София)
Димитър Бечев (Оксфорд)
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
17 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Българският интерес, погледнато в настояще и бъдеще и този на ЕС е РСМ в ЕС и НАТО - не е трудно да се види кои са "полезните идиоти" в смисъла на Ленииновите думи в нашата полотика!
че сърбите могат да купят няколко посредствени български псевдоучени не е изненада! ама изненада е че медията публикува това писмо, имащо ясна антибългарска позиция!
Това ли са великите учени? Към тях трябва да добавим и тези, според които македонците са поданиците на Александър Македонски, учените!, които унищожават археологичните паметници, учените!, които не правят разлика между език и диалект, учените! които пишат с езика на омразата.
Виждам един Стефан Дечев сред т.н учени. От достоверни източници знам , че човечеца е на заплата при срб-скто посолство. Даже не му дават кой знае колко пари , ама все е нещичко... да капе там както се казва
Ами да, прави са хората. От къде на къде 2 2=4?! Що за вкаменела закостенялост? Основавайки се на моята лична интерпретационна плуралистичност аз твърдя, че 2 2=22. Да разчупим оковите на фактите и да се понесем към новите висоти на историческия плурализъм!
Според незаконното дете на културния марксизъм - постмодернизма - реалността е социален и лингвистичен конструкт. Така, не съществуват исторически факти, паметници, свидетелства - а само мнения и интерпретации.
В споровете между българските и македонските историчари и политици, македонската страна откровено прилага тактика да релативизира всякакви исторически аргументи, и да ги праща в полето на интерпретациите. И на нейна страна застават всички международни снобеещи 'интелектуалци', за които 'съвременната …
историография отдавна е приела съществуването на различни интерпретации като резултат от различни перспективи'.
Подобен феномен наблюдавахме преди години, когато постмодернистичната 'студия' на позабравената вече Мартина Балевска възмути духовете на нормалните с произволните интерпретации на баташкото клане, но тъй като въпросната 'студия' беше богато орнаментирана с фразеологията на постмодернизма, доста снобеещи 'интелектуалци' застанаха на нейна страна.
И подобен феномен наблюдавахме съвсем скоро, когато истерясала тълпа нападна и изпочупи колата на майка с деца вътре, и отново разни снобеещи 'интелектуалци' изписа реки от мастило в опит да релативизира факта и да смени перспективата. Характерно, позабравената пишман-постмодернистка Балевска се включи в хора на 'интелектуалците' с плуваща перспектива.
Извод: Пазете се от снобеещи 'интелектуалци', готови да отрекат факти, свидетелства и ценности в името на съмнителната суета да се смятат модерни и напръдничави.
Е от това по прокоминтерновско писмо няма! Значи за Гърция няма никаккъв проблем когато си защитава "античната" история в древната географска област Македония, с която съвременните гърци нямат никаква връзка. Но България, според тези скопски историчари, трябвало да си преосмисли историческите претенции, и да си напишем нова история,която да се харесва на скопско-белградските историчари.
Истината е, че днешните македонци в мнозинството си живеят все още с идеологемите и заблудите си от времето …
на титова Югославия. В лицето на България те виждат все още заплаха и врагове, с които не искат да имат никаква връзка. Как да разберат, че Македония е държава с гръцко име, сръбски закони и българско население !? От 1990 г. България безусловно и безрезервно се отнася със Скопие като с по-малък брат. Но за съжаление през тези 30 години в отговор сме получавали неприязън, враждебност и лицемерие. Днешните македонци не са ни братя, докато от техните действия прозира сръбска надменност и омраза към българите. Народ който не знае и не брани историята си, няма бъдеще! В отношенията ни със Скопие е дошло "време разделно" в което всякое нещо да си дойде на мястото си. Никой не оспорва самоопределението на западните ни съседи, никой не оспорва съществуването на езика им, но нека да бъдат така добри да признаят историческите факти. За разлика от тяхната измислена нация и държава, България и българите сме държава и народ с над 1300 годишна история писана с кръв и меч, и тази история не е стока за продан. Това е родовата ни памет!
Българите подписали писмото са известни родоотстъпници!