Учени откриха най-вероятната причина за изчезването на динозаврите

Учени откриха най-вероятната причина за изчезването на динозаврите

Най-вероятната причина за окончателното изчезване на динозаврите като вид е теорията за "двоен удар". Палеонтолозите посочват редица фактори и стечения на обстоятелствата, случили се в края на Мезозойската ера (Креда) - вулканични изригвания, както и последвалият фатален сблъсък на метеорит със Земята, пише Nature Communications.

За да определят средната температура в момента на всяко едно от тези катастрофални събития, учените са използвали добре запазени раковини, открити на остров Саймура (Антарктика). Изследвали са съотношението на въглерод и кислород в черупките, и по-специално кислород-18 и въглерод-13, един от най-сигурните методи за определяне на температурата на водата по време на фаталните събития.

Резултатите показали, че при падането на метеорита океанът се е стоплил приблизително с 1.1 градуса.

В следствие на вулканичната активност пък температурата на водата се е повишила средно със 7.8 градуса – повече от достатъчно за започване на катаклизъм. След събитията, от 24 вида на остров Сеймура са измрели най-малко 14.

За източник на т.нар. "двоен удар" се считат вулканите, създали "Деканските тераси", намиращи се в западна Индия.

Изхвърлянето на вредни газове и множество карциногенни частици започнало още 250 хил. години преди падането на метеорита и продължило до половин милион години след това.

1. Калико Джо
  2. анита хегерланд

Ако динозаврите не бяха изчезнали, сега нямаше да има растителност и животинско разнообразие.

3. В превода на български на мемоарите на Чърчил пише за "датската флота", каквато през Втората световна война не е имало. Явно става дума за Dutch fleet.

4. Eoraptor

"Деканските капани"?!? При цялото ми уважение това е една велика глупост. Deccan Traps е геологичска формация от магмени скали, но думата traps идва не от "капан", а от шведската дума trappa, която ознава стъпала. Базалтовите породи в тези формации образуват огромни стъпала или тераси. Но така са "преводачите" на днешно време.