Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ученици и родители намират учебниците за сложни и неясни

Около 40% от децата ходят на частни уроци

6 коментара
Сн. БГНЕС, архив

Учебници, написани на твърде сложен и неясен и несъобразен с възрастта на децата език, прекалено много информация, недостатъчни примери и обяснения и малко време за упражнения. Това са основните трудности, които срещат децата в училище, показва национално изследване на "Галъп интернешънъл Болкан", проведено по поръчка на Министерството на образованието и науката (МОН).

То е направено сред родители и ученици от различни класове.

Данните показват още, че затрудненията с материала карат голяма част от родителите да помагат на децата си с усвояването. Освен това около 40 на сто от тях плащат за частни уроци по предмети, изучавани в училище. В прогимназиалния етап на частни уроци ходят половината от децата.

Неясни учебници

Малко над половината от анкетираните родители казват, че децата им имат затруднения по един или повече предмети. Като основна причина за това се посочва онлайн обучението (37%). Една трета от родителите смятат, че причината е в лошото преподаване на учителите. Близо 28% смятат езика в учебниците за неясен. Толкова са и тези, според които материалът е прекалено обемен.

Проблеми посочват и родителите, чиито деца се справят добре в училище. Около една трета от тях посочват като пречка неясния език в учебниците и учебните помагала. Над 23% смятат, че учебното съдържание не е съобразено с възрастта на детето, също толкова са недоволни от начина, по който учителят поднася материала.

Математиката е най-трудна

Очаквано математиката е най-трудният предмет в почти всички класове, според отговорите на родителите. Голяма част от тях смятат, че се изучава материал от по-горни класове, а времето за упражнение е недостатъчно.

В III и IV клас проблемни са и други предмети като човекът и обществото и човекът и природата. Много родители посочват, че изучаваният материал не е съобразен с възрастта на децата, има твърде голям и недобре систематизиран обем от информация, който обърква учениците. Често се стига до заучаване "наизуст" на уроците по тези предмети, без да се разбира съдържанието.

Майки и бащи на по-големите ученици препоръчват да се учи повече национална история и повече българска литература.

Помощ вкъщи и частни уроци

Повече от половината родители помагат на децата си в подготовката на уроците. В началните класове делът на тези майки и бащи достига 84%.

Проблемите в училище очевидно карат много родители да потърсят частни уроци. Всеки трети родител плаща за допълнителна подготовка по предмети, които се изучават в училище. А 17% от децата посещават допълнителни занимания по два или повече предмета. Делът на родителите, които плащат за частни уроци, се увеличава в прогимназиален и гимназиален курс, което се свързва и с подготовката за изпитите след VII клас и за матурите.

Няма време за упражнения

Не само родителите, но и децата намират съдържанието на учебниците за неясно. Две от всеки пет деца между I и IV клас признават, че не разбират част от написаното в учебниците, основно по математика. Затрудняват ги главно текстовите и логическите задачи. Те често се оплакват, че нямат достатъчно време да се упражняват. Според половината от тях уроците са прекалено дълги.

Проблемът се задълбочава в прогимназиалния етап (V -VII клас). Там вече 57.6% от учениците заявяват, че част от учебниците са написани сложно и неразбираемо. Повечето седмокласници, но и много петокласници и шестокласници, се оплакват най-много от учебниците по история и цивилизации.

Учебното съдържание по география и икономика също се оказва трудно разбираемо за част от учениците между V и VII клас. Причината са множеството нови термини и твърде многото информация в учебниците, която трябва да се помни наизуст.

Гимназистите недоволстват от твърде големия обем от информация, който според тях е излишен и затруднява ученето и отсяването на най-важното. Много от запитаните ученици искат учебници на по-достъпен език, повече време за упражнения и по-интерактивно преподаване на материала – с повече илюстрации, графики и примери.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milanova Magda
    #6

    Образованието след 90г. върви бавно , но устойчиво до неграмотност на учениците. Те нямат трайни знания, не могат да напишат Молба, Заявление за постъпване на работа, не познават произведенията на авторите , които изучават. МОН да погледне старите учебници до 90г. / нека да ги пипне в някои сфери в угода на политиците/, но методиката и съдържанието са много по добри. Аз съм си взела изпитите в Института , по физика/ при проф. Иванчев/ и френски език със знания от гимназията. Значи основата на предметите ми е добре преподавана. Последно, математика не се учи без да има най малко 2ч. упражнения по темата.

  2. SILENCE
    #5
    Отговор на коментар #3

    Тъкмо това обяснявах на № 2, който, чисто по комунделски, говори за професионализъм, т. е. прословутата тиквониява "експертиза" ...

  3. SILENCE
    #4
    Отговор на коментар #2

    Учебниците са отвратителни, особено тези по литература. А и подбора на това, което да се изучава, става все по-негрАмотен и по комунделски тенденциозен. Учителите не са на нивото, на което трябва да е един преподавател. А частните уроци са един все по-процъфтяващ бизнес, който е пренесен 100% и като схема, и като съдържание и изпълнение от ЦоЦиализЪма.

  4. Джелсомино
    #3

    Една от дефинициите за интелигентен човек: Интелигентен е този, който може да обясни нещо много сложно на прост човек така, че простия да го разбере. 1976 г. излезе от печат много точно преведен американски учебник по електроника, начинът на обучение повтаряше дефиницията по-горе. Уникален, с прост човешки език обясняваше сложни процеси и даваше формули във вид за директно използване на практика. Значи можело да предадеш урок така, че всички да го разберат.

  5. toto11
    #2

    МОН, отново, нямат никаква идея какво правят. КАК оценката на масата родители е определща за съдържанието на учебниците / дори и като трудност / . Дали затруднението на учениците произтича само и единствено от съдържанието на учебниците.... и още ред валидни въпроси, които казват, че това изследване е абсолючто безсмислено, освен за да се демострира, че се върши нещо.... МНОГО НЕПРОФЕСИОНАЛНО! За същата цел / тя и на тях не им е ясна / можеша да използват ланската прогнова за времето за произволно избрана седмица.

  6. Име1234
    #1

    А е възможно просто да са мързеливички малко, ама не си признаваме май.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.