Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Учениците се връщат в клас при 30% съгласие за тестване

Поредната промяна, обявена от МОН, влиза в сила от 15 декември

6 коментара
Акад. Николай Денков, Снимка: БГНЕС

МОН обяви в четвъртък поредната промяна, свързана с възстановяване на присъственото обучение чрез тестване на учениците от регионите с висока заболяемост от Covid-19.

От 15 декември паралелка ще учи присъствено, ако 30% от учениците в нея искат да се върнат в клас с тестване или "зелен сертификат" – документ за ваксинация, преболедуване, наличие на антитела или отрицателен резултат от лабораторно изследване. Това са решили Министерството на образованието и науката, синдикатите и работодателите в образователната система на заседание на Отрасловия съвет за тристранно сътрудничество, съобщиха от МОН.

Досега, ако за 50% от учениците нямаше съгласие за тестване или зелен сертификат, паралелката оставаше в електронно обучение, което ощетяваше желаещите да учат присъствено. Чрез сваляне на прага в училище МОН очаква в училище да се върнат повече деца, които сега са вкъщи заради отказа на своите съученици или на техните родители за изследване за Covid-19. От тази седмица тестовете се правят веднъж седмично - в понеделник, а не два пъти, както досега в класовете от 1-ви до 4-ти, за да има достатъчно тестове и за големите ученици, които също се върнаха в класните стаи.

Несъгласните с щадящите тестове ще продължат да се обучават от дистанция. Според насоките за обучение в условията на извънредна епидемична обстановка училищата ще осигуряват на тези деца и младежи синхронно или асинхронно обучение в зависимост от своите възможности.

"МОН поставя акцент върху присъственото обучение. Декларации за съгласие се приемат непрекъснато. Към момента тестове има за всички ученици в общините със заболяемост над 250 на 100 000 души. Всички учат присъствено без тестване в общините с по-ниска заболяемост", коментираха от образователното министерство.

До Коледа няма да има други промени в режима за обучение в пандемични условия, обеща министърът на образованието и науката акад. Николай Денков.

Социалните партньори подкрепиха предложението на МОН за бюджет на образователната система за 2022 г. Близо 5 млрд. лева са предвидените разходи за предучилищното и училищното образование за догодина. Към тазгодишните 4.446 млрд. лева (3.6% от БВП) са поискани допълнително още 834 млн. лева. Те ще обезпечат повишение на учителските заплати според ръста на средната работна заплата в страната, ще покрият съществуващи в момента дефицити и нови дейности по основните политики.

В поискания допълнителен ресурс е разчетен и 20% ръст в стандартите за издръжка на един ученик и паралелка. Това се прави заради повишените режийни и други разходи, както присъщи, така и свързани с пандемията.

МОН иска също повече средства за обхвата на 4-годишните деца в задължителна предучилищна подготовка. По-големи суми са предложени за подобряване на материална база, за дофинансиране на транспортни разходи на учениците, за обновяване на автопарка от училищни автобуси, за стипендии и за хранене на децата от задължителната предучилищна подготовка и учениците от 1 до 4 клас.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

6 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Хитър Петър1
    #6
    Отговор на коментар #5

    Неприсъствено обучение, за да се спаси човешки живот!

  2. eagle_eye
    #5

    Само минуси :)) Не може орицанието да е единствената опция. Напишете мнениоето, което поддържате дфа го видим какво е. Моята позиция е ясна - присъствено обучение за да не се губи чивешки капитал.

  3. анита хегерланд
    #4

    В нашата мила татковина всички ходят на работа, пътуват,пазаруват, правят политика, създават блага, женят се, раждат деца, само учениците не са на училище. Това поколение ще се затрие така, както се загуби пололението след Милениума, когато нямаха учебници и тетрадки, но ходеха на училище редовно, защото обществото ни го изискваше. От тях сега само 10% официално работят...

  4. nolimit1973
    #3

    Не 30% а и 1% е достатъчен за присъствено обучение така или иначе работното място на учителите е в училище така че нищо не им пречи да преподават от класните стаи та дори да имат и само едно дете присъствено.

  5. Мюнхен
    #2

    Изклѝючително слаб и хлъзгав министър. На всичко отгоре носи и съветската титла "академик".

  6. eagle_eye
    #1

    Мястото на учениците е в училище. Загубата на материал е по-малкото зло. Загубата на навици и умения за учене е по-голмият проблем. Пълно е с деца, които за 3 години са свикнали дам инават метър и натоварването в калс имн идва в повече. А за младите 3 години са много по-дълъг период, откоккото за възрастния индивид. В този смисъл, усилията на министъра да се пребори за присъствено обучение са логични.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.