Училищата може да останат затворени поне до 13 април

Училищата може да останат затворени поне до 13 април

Училищата в страната може да останат затворени поне до 13 април заради разпространението на коронавируса. Това се казва в писмо от Министерството на образованието към учителите и директорите, свързано с дистанционното обучение на учениците.

В него се посочва, че "с висока степен на вероятност", "преустановяването на присъствената форма на обучение в училищата ще продължи поне до 13 април 2020 година". За това се поставя задачата на учителите да "направим електронната форма на обучение още по-пълноценна".

Училищата са затворени от 6 март, когато беше обявена общонационална грипна ваканция заради разпространението на грип тип Б. В последствие някои училища отвориха за ден, а след това бяха отново затворени от 13 март до 29 март със заповед на здравния министър Кирил Ананиев. Сега се чака нова заповед на Ананиев, с която затварянето на образователните институции да продължи поне до 13 април. Възможно е тя да важи и за детските градини и яслите, които не работят от 16 март. 13 април е крайната засега дата на извънредното положение в страната. То обаче също може да бъде удължено.

Затварянето на училищата още две седмици вероятно ще означава, че трябва да се намерят начини да се навакса пропуснатото време. Според министъра на образованието Красимир Вълчев училището вкъщи не може да компенсира напълно нормалните часове. Сред обсъжданите варианти за наваксване на материала е обучение събота и неделя, удължаване на учебната година или по-ранно започване на следващата. Освен това материалът за задължителните изпити след IV, VII и XII клас може да бъде редуциран дори до уроците от първия учебен срок. Не се очаква обаче учебната година да бъде обявена за нулева.

Нови уроци и в домашното училище

В последните десетина дни училищата организираха дистанционно обучение за учениците, насочено основно към затвърждаване на взетите вече уроци. Сега преподавателите се насърчават да започнат да преподават и нови знания. "Тъй като синхронната форма на дистанционно обучение се сблъсква с редица ограничения (достатъчно електронни устройства във всяко семейство, наличен и достатъчно бърз интернет, здравословно допустимо време за работа с екран и др.), препоръчваме редуването ѝ с асинхронна форма", пише в писмото на образователното министерство.

По преценка на учителите могат да се редуват уроци за упражнения, повторение, обобщение и т.н., както и преподаването на нови знания чрез синхронна и асинхронна форма.

"Препоръчваме по-пълноценно използване на възможностите на проектно-базираното обучение, при което на учениците се поставя конкретна задача – дневна, седмична или с по-дълъг срок, която може да бъде изпълнена само след извършването на предварителна подготовка – търсене, подбор, анализ и използване на информация от различни източници, и е възможност за придобиване и проявление на редица ключови умения", пишат от МОН.

До 7 часа обучение на ден

Препоръчва се още учениците от I до VII да са заети с дистанционно обучение до 6 астрономически часа на ден, а тези от VIII до XII - до 7 астрономически часа. Трябва да се има предвид, че част от това време не е за занимания пред компютъра. "Извън тези часове учениците могат да бъдат насърчени да ползват допълнителни образователни ресурси. Разпределението на часовете от разстояние не е необходимо да повтаря седмичното разписание. Няма необходимост от утвърждаване на това разпределение, целта е да се направи координация между учителите на съответната паралелка, така че да не се допуска струпване на часове. Препоръчваме приоритетно да се залагат уроци по български език и литература, математика, природни науки, обществени науки, но това не отхвърля възможността да се включат и часове по чужд език или друг предмет, който за конкретния клас или випуск е от особено значение", пише в препоръките.

Засега оценки на учениците няма да се пишат, но учителите могат да дават обратна връзка за ангажираността на децата.

Препоръчва се на учителите, които досега са ползвали електронна поща или различни приложения за изпращане на съобщения, за да дават задачи на учениците, да преминат към работа с електронни платформи. "Училищата по техен избор могат да продължат да работят с познатите им платформи и ресурси. Обръщаме внимание, че в бъдеще чрез създадените профили на учителите и учениците в домейна на МОН edu.mon.bg ще се осигурява всяка интеграция с информационните системи на министерството. Ето защо препоръчваме създадените акаунти на учениците и учителите да им бъдат предоставени в разумен срок", пише в препоръките.

"За учениците, които не са обхванати в обучение от разстояние, ще пренастроим проекта “Подкрепа за успех” с цел включването им в допълнителни присъствени занимания след възстановяване на учебния процес в училищата", посочват от министерството.

Споделяне

Още по темата

Още от България