Училищата сами решават за по-високите учителски заплати по заслуги

Училищата сами решават за по-високите учителски заплати по заслуги

Най-вероятно училищата сами ще решават как да разпределят средствата за диференцирано заплащане на учителския труд, заяви в сряда пред журналисти просветният министър Даниел Вълчев.

Системата за диференциация на учителския труд трябва да стартира от 1 юли. Някои от синдикатите я бойкотираха с мотива, че критериите не са обективни, а няколко столични училища отказаха да се включат в нея.

По думите му училищата сами ще определят каква част от учителите ще получат по-високи възнаграждения заради заслуги, както и какъв ще е размерът на увеличението. Така на практика ще отпадне фиксираната схема за диференциране на учителските възнаграждения, която оглавяването от него ведомство първоначално предложи.

Според схемата, за да проработи моделът за диференциране, 40% от преподавателите не трябва да получат никакви добавки, 20% ще получат 80 лева повече,  на 10% от учителите заплатите ще скочат с 40 лева, а на 30% - с 20 лева.

По време на срещите му с преподаватели и директори те изразиха притеснения точно за тези фиксирани равнища, а не срещу самата идея, обясни Вълчев. Затова се обмисля вариантът училищата да решават точно колко преподаватели да получат увеличение и съответно с колко лева.

Просветният министър разкритикува обаче директорите, които се страхуват да дадат конкретна оценка за работата на преподавателите.

“Не се отнасям много положително към ръководители, които нямат смелост да сложат подписа си под оценката на хората, които ръководят. Искам да ви кажа, че в МОН няма еднакви заплати и аз не се притеснявам от това, “ коментира той.

Вълчев обаче отхвърли възможността отпуснатите средства, които за тази година са над 13 млн. лева,  да бъдат разпределени по равно. Така се обезсмисля самата цел на диференциацията, отбеляза Вълчев.

Просветното ведомство предложи и нов модел за кариерно развитие на учителите. Той предвижда учителската професия да има пет степени – младши учител, учител, старши учител и учител методик, като най-високото равнище може да се достигне за 9 години.

Според Вълчев обаче все още има доста дискусионни въпроси, които социалните партньори престои да изяснят до есента. Той подчерта, че вече държавата ще поема разходите по курсовете за повишаване на квалификация, които са задължителни за преминаване от едно ниво в друго.

Още от България