Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Удълбаването на пристанище "Варна" пред спиране, за да не падне Аспаруховият мост

Пътят е направен само до ТЕЦ-а на Доган, другите 15 оператори остават на плитко

12 коментара
Удълбаването на пристанище "Варна" пред спиране, за да не падне Аспаруховият мост

Удълбочаването на варненския канал може да бъде спряно и изоставено. Това стана ясно от изказването на транспортния министър Николай Събев по време на първия блиц контрол в ресорната парламентарна комисия.

"Трябва да помислим дали си струва да удълбочаваме или да пренасочим парите за нещо, което по-бързо и ефективно ще допринесе за по-силен икономически растеж в региона", заяви Събев в отговор на въпрос на БСП.

Той обяви, че има два проблема около удълбаването - законосъобразността му и целесъобразността му.

Транспортното министерство вече е установило две нарушения на закона по процедурата, поради което в сряда документацията по случая е окомплектована и изпратена за "незабавно следствие" до вътрешния министър Бойко Рашков.

Оказало се, че компанията за жп ремонти ТСВ не е имала право да превъзлага дейностите по проекта и освен това строителните книжа не са разписани от конкретния изпълнител, обясни Събев.

ТЕЦ-ът е изряден, проблем с Аспаруховия мост

В отговор на въпрос на Mediapool транспортният министър каза, че на този етап проверката на министерството не е разкрила конкретни нарушения, свързани с ТЕЦ "Варна" на Ахмед Доган и Данаил Папазов.

Според Събев има и проблем с целесъобразността на удълбаването. Той потвърди думите на представителите на БСП, че удълбочаването е невъзможно в три точки, една от които е Аспаруховият мост. От левицата казаха, че целта за удълбаване на варненския канал до 14.5 метра е невъзможна при моста, защото основите му са на дълбочина 13.5 метра и ако те бъдат подкопани, той може да падне, без допълнителни укрепления. Подобен проблем съществувал и на още две места.

Действително има въпроси около устойчивостта на Аспаруховия мост, доколкото има сигнали от граждани, които алармират за проблеми и в момента, каза Събев. Затова той и регионалният министър Гроздан Караджов са се договорили да започне обследване на моста и неговата устойчивост.

"Може би тези действия по удълбочаване не са били нужни и тези 435 млн. лв. са изхарчени без резултат", заключи Събев.

Проектът за удълбаване на варненския канал е изпълнен на 80% и пътя на пристанището до ТЕЦ "Варна" е направен, докато до останалите 15 оператори това не се е случило.

"Този договор не е възложен по правилния начин. Не е разумно обаче държавата да го прекрати, защото вече е изпълнен на 80% и може да стане така, че пътят до ТЕЦ "Варна" е удълбочен, а до другите пристанищни оператори все още не е. Ако го спрем те ще бъдат поставени в неблагоприятни условия спрямо ТЕЦ "Варна", защото едните ще имат дълбочини и ще могат да влизат големи кораби при тях, а при другите няма да има същото газене и съответно няма да могат да бъдат конкурентноспособни", каза служебният министър на транспорта Христо Алексиев в интервю за Mediapool през ноември.

Според него разумното решение е държавата да приключи изпълнението на договора, но преди това да провери дали всичко е направено съгласно изискванията и на разумни цени, а ако има нарушения - да се обявят публично.

Проектът за удъбочаването

Проектът за удълбочаване на пристанище "Варна" бе възложен чрез инхаус поръчка след покупката на ТЕЦ "Варна", към чието пристанище води единият от каналите, от страна на почетния председател на ДПС Ахмед Доган.

Проектът, който трябва да направи варненското пристанище конкурентно на това в румънския град Костанца, беше задействан от транспортния министър от кабинета "Орешарски" Данаил Папазов през 2013 г.

Впоследствие фирма на децата на Папазов продаде на Доган 70 на сто от компанията - собственик на ТЕЦ "Варна" за 3500 лева, с което почетният шеф на ДПС овладя добре напомпан от държавата бизнес.

Година след сделката Доган регистрира през 2019 г. дружеството "Пристанище ТЕЦ Езерово" като дъщерна компания на ТЕЦ "Варна", чиято цел е да управлява бъдещото търговско пристанище на мястото на въглищния терминал на ТЕЦ-а във варненския залив.

Едва след влизането на Доган в проекта той получи държавно финансиране. Това се случи при третия кабинет на Бойко Борисов. Обществена поръчка за удълбаването на пристанището обаче нямаше.

Вместо това се прибягна до познатата схема с инхаус възлагане на стойност 435 млн. лв. между държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура" (ДППИ) и държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" (ТСВ), които са под шапката на Министерството на транспорта.

ТСВ, което по принцип се занимава с железопътни ремонти, превъзлага дейностите на обединението "ЕС Билд" ДЗЗД, което пък наема корабите с дълбачки от руската "Гидрострой".

Сега от думите на Николай Събев излиза, че превъзлагането е незаконосъобразно.

Ключови думи

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. анита хегерланд
    #12

    Спорно е дали удълбаването ще донесе силен икономически растеж. Това, което е сигурно, е че туризма през 2019 г. бе посветен на забавлението, 2020 г. - на сигурността, а 2021 г. се очертава като ГОДИНА ЗА СТАРТИРАНЕ НА БИЗНЕСА. В този смисъл, Варна и Бургас трябва да се ориентират към политика на формиране на представа за бизнес възможности, бизнес услуги, като моделира търсенето им. Може да се създадат бизнес центрове, които да предлагат услугата "наемане на лаптоп, свързан с безжичен интернет". Тази услуга може да се придружава с преводачески, банкови, таксиметрови услуги и да рекламира България като място, на което се прави бизнес от всяка точка на страната ни.

  2. ефрейтора
    #11

    Първо лееко навеждане на министъра и правителството в посока -ДПС . Абе нали ТЕЦ-а на Доган беше нарисуван нарушител...

  3. asigma
    #10
    Отговор на коментар #9

    …”The EXPENDABLES” film…

  4. asigma
    #9

    “…,за да не падне Аспаруховият мост” (media) “Аспарухов мост”-“EXPENDABLE” film (…Sylvester Stallone…)

  5. Велислав
    #8

    Удълбаването на Варненския канал е учебникарски пример на нарушаване на всички писани и неписани закони, робско самоубийство на българския безпросветен и продажен управник, втренчен като хипнотизирано зайче в изцъкления поглед на руската кобра. Удълбаването осигури на варненци пълно с лайн;а езеро, скъпи и ненужни тръби по дъното на езерото, безотговорна опасност от срутването на мост за милиони. И, разбира се, виновни няма, битият - бит, а варненци да си отварят очите за кого гласуват!

  6. обикновен
    #7

    Само това остава - да падне Аспарухов мост! Дано никога да не се случи, но поне няколко от безскрупулните типове трябва да бъдат провесени от моста, май!

  7. Какво значи някакъв си мост, сторен при соц-а, когато говорим за частната собственост и финансовите интереси на един от най-могъщите масони в България.

  8. Stoycho
    #5

    Каскета отново ще се направи на глух и сляп за поредната милионна кражба от ДПС и ГЕРБ и то в полза на вражеска държава направено от национални предатели от ОПГ ГЕРБ-ДПС. И по тази причина каскета и придворните му слуги трябва да бъдат незабавно изгонени от съдебната система и разследвани за прикриване на кражби за милиарди от българския народ.

  9. Мони Монев Тиранофоб
    #4

    Добра новина! Мафията на дпс няма да получава кораби с руски газ и да ни го продават скъпо"задължетелно"...!

  10. Ген. Иван Колев
    #3

    Щом има нарушения, в случая с превъзлагане на работата в разрез със закона, то моят въпрос е: какви ще са последствията за закононарушителите?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.