Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Удължаването на заема за “Тракия” разгорещи нови спорове за концесията

13 коментара
Удължаването на заема за “Тракия” разгорещи нови спорове за концесията

Остри дебати се разразиха в сряда в Народното събрание заради автомагистрала “Тракия”. Повод за скандала стана проектът на Министерски съвет (МС) да се продължи финансовия договор с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ)  за строителството на две отсечки от аутобана – Оризово–Стара Загора и Карнобат–Бургас на обща стойност 100 млн. евро. С близо година се забави ремонтът на отсечката от Оризово до Стара Загора и това налага да се продължи срокът на договора, за да се усвоят средствата по него.

Дебатът, подет от опозицията и от Костадин Паскалев (БСП), беше не за заема, а за начина на финансиране и изобщо на забавянето на строежа на пътя.

Да обясняват позицията на правителството в парламента бяха извикани министрите на регионалното развитие Асен Гагаузов и на финансите Пламен Орешарски. Паскалев ги попита какви са начините на финансиране на изграждането и за тръжните процедури. “Защо те не са проведени при положение, че е имало свободен финансов ресурс?”, попита червеният депутат, който е бивш регионален министър. Според него, източници за финансиране на магистрала “Тракия” имало достатъчно и те трябва да бъдат използвани”.

Костадин Паскалев попита и дали има държавна политика в реализирането на модерната пътна инфраструктура и дали управляващите имат воля за ефективно усвояване на еврофондовете. По думите му през последните години сериозно и последователно се накърняват интересите на България.

Според Евгени Чачев (ДСБ)  в края на 2002 г. е било забавено изпълнението на “Тракия”, за да се подготви и сключи концесионният договор с португалските фирми. По думите му досега пътят е могло да бъде завършен с парите, които Европейската инвестиционна банка е отпуснала.

Министър Гагаузов обърна темата политически и нападна хората на Иван Костов като заяви, че те са сключили контрактите за заемите от ЕИБ. “Освен, че завършихме обектите, които бяха затлачени дълги години, направихме и нови неща”, коментира Гагаузов. Той спомена, че са взети и пари от Световната банка за изграждането на питейни язовири, че ефективно се усвоявали парите от еврофондовете, които се дават за инфраструктурни проекти и пр.

Лидерът на ДСБ и бивш премиер Иван Костов обвини от трибуната Гагаузов, че шикалкави. “Защо ще плащат българските данъкоплатци, като ще я давате на концесия магистралата”, риторичен бе Костов и запита “Как парите за заема сега стават 82 млн. лв.?”. Той се обърна към министъра с думите, че ако разбира нещо от строежа на магистрали, ще каже колко надлези ще има и други съоръжения, които могат да оскъпят строителството. По думите му нямало да има нито една детелина, за което също не трябвали допълнителни пари.

Според Костов Гагаузов не иска да каже точно за какво ще бъде използван заема с ЕИБ. Лидерът на ДСБ допълни,че парите за “Тракия” се харчат абсолютно неуместно и неразумно. “Какво става, да не продавате краставици, това е магистрала, това да не ви е вдигането на цените на месото”, попита Костов. По думите му проблемът бил сериозен и управляващите създавали тежки пороци за изграждането на автомагистралата.

Шефът на ПГ на Коалиция за България Михаил Миков заяви, че дискусията е странна, защото става въпрос за заем, а не за концесията на магистралата. Според него такива анекси имало и за магистрала “Струма”, но тогава не е имало такъв политически дебат.

Накрая Пламен Орешарски заяви, че при заема България има право на облекчени условия, лихвата била ниска, кридетният ресурс бил евтин и затова призова депутатите да гласуват проекта.

Удължаването на финансовия договор с ЕИБ за рехабилитацията на автомагистрала беше приет накрая със 100 гласа “за”, 54 бяха против.

По-рано, преди заседанието на кабинета, министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов каза, че са изчистени всички спорни текстове около концесията на автомагистралната отсечка от Калотина до Бургас. Анексът към договора с концесионерите от португалско-българския консорциум “Магистрала Тракия” ще бъде внесен за обсъждане от Министерски съвет най-вероятно през следващата седмица .

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

13 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. nik
    #13

    Г-н Петров, защо обръщате внимание на типично малоклетъчно?Не си заслужава.

  2. Bezkompromisen
    #12

    V IZMISLENATA VI KOMUNISTICHESKA DURZHAVA.NE ZHELAYA POTOMTZITE MI DA BUDAT KOMUNISTICHESKI ROBI!!!!!!!!!!!!!!!!EBETE SI MAIKATA KOMUNISTICHESKA.

  3. Валери
    #11

    Всички магистрали трябва да се строят и експлоатират от държавата при строг оперативен контрол. Само тя може да осигури нормални такси при преминаването, всичко друго е заробване в настояще и бъдеще време. Вече примери бол, но ще има ден за корумпираните бъдете сигурни. Аз съм оптимист в това отношение.

  4. Мнение
    #10

    Оставям настрана обидите, които сипеш.Това е типично за един среден костовист от форума на Медиапул.Ама аз не написах нищо лошо срещу Вожда. Изразих възхитата си от неговите всестранни умения - от всичко разбира: от боклук и ядрена енергетика, та до магистрали.Да пребъде делото на др. Иван Костов!!!Вечна слава!!!

  5. П. Петров
    #9

    Говедо, ти чете ли статията? Става дума за строеж с пари на данъкоплатеца на магистрала, и след това да се предава готова на концесионера. Тъпан, ако ти ще получиш заплата за мръсотиите, които изливаш, други ще изплащат този заем, и ще плащат такса за ползването на "Тракия".

  6. Мнение
    #8

    Вчера народонаселението разбра, че др.Костов е специалист и по строителство на магистрали.След като си каза тежката дума за атомната енергетика, петролопроводите, софийския боклук, сега си каза тежката дума и за автомагистралите.Браво, другарю Костов!!!

  7. СБС
    #7

    който натресе тази измамна сделка на България! Ще плаща и следващото поколение! А Кобургите ще си прибират дивидента, за да играят на рулетка в Монте Карло! Комунягите му се нагъзиха яко на крадливия Кобург!

  8. Магистрален
    #6

    За 100 км толкова много шум,че на човек му се прилощава.Убеден съм,че пари на заем ще се вземат много повече отколкото трябват за постройката на тая пътека.Така както е направена сегашната магистрала е далеч от истината.Междуселси път. Това е.Защо трябва да плащаме за цялата отсечка от София до Бургас.За постройката на 100-те км да плаща държавата на комунистите.Те да плащат.Ние плащаме сега данък в горивото и това е достатъчно.Стига изнудвяне.!!!!!!!

  9. 35 ГОДИНИ
    #5

    Наглеца ощетил България с безумната сделка с вънпния дълг Милен Велчев, каза в прав текст, че задълйението на държавата за липса на трафик ОСТАВА! То е около 15,000 коли дневно при цена 26 лева за остечката София-Бургас или 390,000 лева дневно държавата или по-точно НИЕ ВСИЧКИТЕ ще плаща на концесионера. Това прави месечно 11,700,000 или годишно 140,4 милиона лева или 72 милиона евро на концесионера, който има да изгради около 100 км от платената вече от нас магистрала Тракия. Е ТОВА АКО НЕ Е ГИГАНТСКА ИЗМАМА КОЯТО 35 ГОДИНИ ВСИЧКИ НИЕ ТЪРПЕЛИВО ЩЕ ПЛАЩАМЕ И ПСУВАМЕ!

  10. ГАДНИЯ ГАГАУЗ
    #4

    КАК НЕ ВИ Е СРАМ-ОСТАНАХА 100 КМ. ПРЕЗ РАВНИТЕ НИВИ-КАКВО ДАВАТЕ НА КОНЦЕСИЯ, БЕ МОРДИ КОРУМПИРАНИ.СЕРЬОЖА, АКО ТЕ ГЛЕДАТ ОТ НЕБЕТО ПАРТИЗАНСКИТЕ ТИ РОДНИНИ ЩЕ СЕ ОБЪРНАТ С ГРЪБ КАМ ТЕБЕ ОТ СРАМ.НАДУПИ СЕ НА МАДРИДСКИЯ И ЩЕ СИ ПЛАТИШ НА ИЗБОРИТЕ ЗА ТОВА!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.