Удължаването на заема за “Тракия” разгорещи нови спорове за концесията

Удължаването на заема за “Тракия” разгорещи нови спорове за концесията

Остри дебати се разразиха в сряда в Народното събрание заради автомагистрала “Тракия”. Повод за скандала стана проектът на Министерски съвет (МС) да се продължи финансовия договор с Европейската инвестиционна банка (ЕИБ)  за строителството на две отсечки от аутобана – Оризово–Стара Загора и Карнобат–Бургас на обща стойност 100 млн. евро. С близо година се забави ремонтът на отсечката от Оризово до Стара Загора и това налага да се продължи срокът на договора, за да се усвоят средствата по него.

Дебатът, подет от опозицията и от Костадин Паскалев (БСП), беше не за заема, а за начина на финансиране и изобщо на забавянето на строежа на пътя.

Да обясняват позицията на правителството в парламента бяха извикани министрите на регионалното развитие Асен Гагаузов и на финансите Пламен Орешарски. Паскалев ги попита какви са начините на финансиране на изграждането и за тръжните процедури. “Защо те не са проведени при положение, че е имало свободен финансов ресурс?”, попита червеният депутат, който е бивш регионален министър. Според него, източници за финансиране на магистрала “Тракия” имало достатъчно и те трябва да бъдат използвани”.

Костадин Паскалев попита и дали има държавна политика в реализирането на модерната пътна инфраструктура и дали управляващите имат воля за ефективно усвояване на еврофондовете. По думите му през последните години сериозно и последователно се накърняват интересите на България.

Според Евгени Чачев (ДСБ)  в края на 2002 г. е било забавено изпълнението на “Тракия”, за да се подготви и сключи концесионният договор с португалските фирми. По думите му досега пътят е могло да бъде завършен с парите, които Европейската инвестиционна банка е отпуснала.

Министър Гагаузов обърна темата политически и нападна хората на Иван Костов като заяви, че те са сключили контрактите за заемите от ЕИБ. “Освен, че завършихме обектите, които бяха затлачени дълги години, направихме и нови неща”, коментира Гагаузов. Той спомена, че са взети и пари от Световната банка за изграждането на питейни язовири, че ефективно се усвоявали парите от еврофондовете, които се дават за инфраструктурни проекти и пр.

Лидерът на ДСБ и бивш премиер Иван Костов обвини от трибуната Гагаузов, че шикалкави. “Защо ще плащат българските данъкоплатци, като ще я давате на концесия магистралата”, риторичен бе Костов и запита “Как парите за заема сега стават 82 млн. лв.?”. Той се обърна към министъра с думите, че ако разбира нещо от строежа на магистрали, ще каже колко надлези ще има и други съоръжения, които могат да оскъпят строителството. По думите му нямало да има нито една детелина, за което също не трябвали допълнителни пари.

Според Костов Гагаузов не иска да каже точно за какво ще бъде използван заема с ЕИБ. Лидерът на ДСБ допълни,че парите за “Тракия” се харчат абсолютно неуместно и неразумно. “Какво става, да не продавате краставици, това е магистрала, това да не ви е вдигането на цените на месото”, попита Костов. По думите му проблемът бил сериозен и управляващите създавали тежки пороци за изграждането на автомагистралата.

Шефът на ПГ на Коалиция за България Михаил Миков заяви, че дискусията е странна, защото става въпрос за заем, а не за концесията на магистралата. Според него такива анекси имало и за магистрала “Струма”, но тогава не е имало такъв политически дебат.

Накрая Пламен Орешарски заяви, че при заема България има право на облекчени условия, лихвата била ниска, кридетният ресурс бил евтин и затова призова депутатите да гласуват проекта.

Удължаването на финансовия договор с ЕИБ за рехабилитацията на автомагистрала беше приет накрая със 100 гласа “за”, 54 бяха против.

По-рано, преди заседанието на кабинета, министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов каза, че са изчистени всички спорни текстове около концесията на автомагистралната отсечка от Калотина до Бургас. Анексът към договора с концесионерите от португалско-българския консорциум “Магистрала Тракия” ще бъде внесен за обсъждане от Министерски съвет най-вероятно през следващата седмица .

Още от Бизнес

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: