Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Удължен е срокът за оферти за концесията на летище София

12 коментара
Андрю Харисън представи намеренията на британско-китайския консорциум за летище София

Министерството на транспорта реши да удължи с месец срока за подаване на заявление и оферти от кандидатите да вземат на концесия за 35 години летище "София". Случайно или не, това стана часове след като най-големият британски летищен оператор "Манчестър Еърпортс Груп" (Manchester Airport Group – MAG) и задграничното подразделение на китайската строителна компания "Бейджинг Констръкшън Инжинеринг Груп" ( Beijing Construktion Engineering Group International – BCEGI) обявиха пред журналисти намерението си да подадат оферта и да спечелят надпреварата.

Какви са мотивите за отлагането на срока от новия министър на транспорта Росен Желязков не е посочено в съобщението на ведомството. Така кандидатите ще имат време до 16:30 часа на 22 ноември да внесат своите предложения, които ще бъдат отворени на следващия ден. Различни са причините за удължаване на сроковете по открити процедури. Възможно е това да се прави, ако някой от кандидатите не е успял да си осигури партньор и му е необходимо още време, коментираха експерти пред Mediapool.

Преди изненадващото съобщение на транспортното министерство, британците заявиха, че не виждат "подводни камъни" в концесионната процедура. Британско-китайският консорциум обяви, че ако бъде избран за концесионер, няма да прави от летище "София" сателит на аерогарата в Истанбул или на други в региона, а ще го развива. От MAG обясниха, че имат интерес към софийския аеропорт от 2 години.

Към момента двамата партньори са първите, които обявяват официално намерението си. Очакванията им са да имат конкуренция от страна на компании от Германия, Франция, Турция, инвестиционни фондове и строителни компании.

Плановете на консорциума са да увеличи броя на авиокомпаниите и дестинациите, които летят до и от София, което ще доведе до повече туристи, а от там и до ръст на икономиката и инвестициите. Ще бъдат развити търговските и офис площи на летището. В момента новият терминал 2 изглежда пуст с малко търговски зони заради високите наемни нива. Нова трета писта ще се строи едва след изчерпване на сегашния капацитет на летището. Това стана ясно от обясненията на Чарли Корниш, главен изпълнителен директор на MAG, и Андрю Харисън, главен изпълнителен директор "Летищни услуги" на MAG.

Предпочетохме София пред Белград, защото възможностите за растеж в България са много по-големи от тези в Сърбия, каза Харисън. Той отбеляза, че българското правителство има амбициозен план за развитието на туризма. Столичното летище като врата на България към света е ключът за изпълнение на тази задача, смята Харисън. "Надяваме са да ни бъде дадена възможност да предоставим на хората в България глобалния портал на световно ниво, който те заслужават", каза Чарли Корниш.

Освен това София заема важно стратегическо място като мост между Запада с Близкия Изток и Азия, посочи Харисън. Не на последно място предимството е, че България е член на ЕС и в обозримо бъдеще, се очаква да влезе и в Шенген, отбеляза консултантът на MAG – Юлиян Гиков от "Райфайзенбанк".

Потенциалът на столичното летище е да стане регионален център на Балканите, смятат британците. Очаквано те не разкриха детайли от офертата си, защото това е "чувствителна" информация, която ще даде предимство на конкурентите им.

Концесионната процедура

Вторият опит за отдаване на концесия на летище "София" стартира официално на 5 юли с публикуване на тръжните условия в официалния вестник на ЕС. БСП поиска прекратяване на процедурата с аргумента, че аеропортът е печеливш и е обект на националната сигурност. Изказаха и съмнения, че процедурата е нагласена и бъдещият победител ще е турска компания. Искането им обаче беше отхвърлено от парламента на 18 юли.

Тръжните условия бяха подготвени с помощта на експерти от Световната банка и Европейската банка за възстановяване и развитие, които значително завишиха изискванията спрямо бъдещите кандидати и увеличиха концесионното плащане спрямо първата прекратена процедура от служебния кабинет на Огнян Герджиков, назначен от президента Румен Радев.

От бъдещия концесионер се очаква да изгради нов трети терминал на летището, да разшири втория и евентуално да построи нова писта за срока на концесията, който е 35 години, но има има възможност за удължаване с една трета.

От бъдещия концесионер се очаква да инвестира най-малко 1.17 млрд. лв. (600 млн. евро). Авансовото концесионно плащане е най-малко 550 млн. лв. без ДДС. Размерът на годишното концесионно възнаграждение е не по-малко от 15 милиона лева без ДДС или 10% от общия размер на общите приходи от всички дейности за текущата година.

MAG оперира три летища във Великобритания

Британският летищен оператор MAG е водеща компания за управление на територията на летища. Тя притежава и оперира три аеропорта във Великобритания - Манчестър, лондонското Станстед и Ийст Мидландс. MAG е публично-частно дружество, в което акционери са местните власти на район Манчестър и "Индъстри Фънд Мениджмънт".

За миналата година на трите летища са били обслужени близо 60 млн. пътници от и до 280 дестинации на над 70 авиокомпании. Превозени са 745 000 тона товари, като летището "Ийст Мидландс" е е специализирано за карго товари и е второто най-голямо за въздушен превоз на товари след "Хийтроу" в Лондон.

Приходите на компанията за миналата година са над 1.7 млрд. лв. (818 млн. паунда), което е ръст от 10.2 на сто спрямо предходната година. Печалбата на компанията преди лихви, данъци, обезценка и амортизация, отбелязва ръст от 6.3 на сто и достига 778 млн. лв. (близо 359 млн. паунда). Ръстът на инвестициите през тази година спрямо миналата е близо две трети и достига 741 млн. лв. (близо 342 млн. паунда). За компанията работят 4900 служители и 40 000 души, показват данните, представени от MAG.

След придобиването на лондонското летище "Станстед" през февруари 2013 г. в него са инвестирани 173 млн. лв. (80 млн. паунда). Удвоена е търговската площ в граничната зона, като безмитните магазини заемат площ от 2300 кв.м и пътниците минават през нея преди да се качат на самолета. Направена е нова зона за сигурност с допълнителни ленти за проверка на пътници и багаж. Увеличени са местата за сядане на пътниците в зоната преди полета, има безплатен интернет, както и контакти за зареждане на електронните устройства.

В момента се изпълнява проект с инвестиции за около 450 млн. паунда. От тях 100 млн. паунда са за подобряване на зоната за въдушен контрол, което ще позволи обслужването на повече самолети в пиковите часове – 20 допълнителни стоянки за самолети и по-кратки маршрути за рулиране. Останалите инвестиции са насочени в терминалите на "заминаващи" и "пристигащи" пътници.

От MAG се похвалиха, че за 5-те години, откакто са собственик на летището, пътникопотокът се е увеличил с 10 млн. души – от 17 млн. на 27 млн. пътници. Това не е станало за сметка на увеличаване на таксите за кацане и излитане на самолетите, а заради увеличения трафик на полети, авиокомпании, дестинации и пътници, каза Андрю Харисън. Той не посочи с колко са намалени таксите, но от обясненията му стана ясно, че този модел на управление ще бъде приложен и за летище "София", защото е печеливш не само за тях, но и за местната икономика. Приносът на MAG за британската икономика е над 16.8 млрд. лв. (7.7 млрд. паунда), посочиха от компанията.

Кандидатът не открива "подводни камъни" в концесионната процедура и нямат забележки към българското правителство относно хода на процедурата.

Партньорството с китайската BCEG

Офертата на MAG за концесията на летище "София" ще бъде подкрепена от китайската държавна компания BCEG. Тя влиза в 250-те топ световни строителни компании. Има над 65 години опит в строителството, развитието и инвестициите. За нея работят над 20 000 души в проекти изпълнявани в 27 страни на 5 континента. Китайската компания има офиси в Австралия, Канада, Нова Зеландия, САЩ и Великобритания.

През 2013 г. BCEG отвори централен офис за Великобритания в Манчестър и започна дейности под името Beijing Construction Engineering Group International (BCEGI).

Компанията се присъедини към реализацията на проекта Airport City на стойност 1 милиард английски лири на летище "Манчестър", като съсобственик и строителен партньор.

BCEG има сериозно портфолио от завършени проекти в авиационния сектор. До днешна дата групата е изпълнила и предала повече от 1 милион квадратни метра нови площи за терминали, 15 големи карго/технически хангара и стотици километри писти, пътеки за рулиране и перони.

В момента компанията изгражда един от най-големите авиационни строителни проекти в света - международно летище "Даксинг" в Пекин. Проектът се състои от 9 писти и над 1.4 милиона квадратни метра площ на терминалите. Очакванията са летището да бъде едно от най-натоварените в света. Пълният му капацитет е да обслужва по 130 милиона пътници и над един милион полета на година. Планирано е първата фаза от новото летище в Пекин да бъде пусната в експлоатация догодина.

"Работата ни с MAG в България ще бъде вдъхновяваща и предизвикателна възможност и ние очакваме с нетърпение да затвърдим вече съществуващите ни връзки", каза Ксинг Ян, управляващ директор на BCEGI.

Той допълни, че разглеждат участието си в предложението по процедурата за летище "София" като продължение на меморандума за разбирателство между Китай и България и като част от инициативата "Един пояс, един път".

Проектът дава възможност да проучим възможностите и за инвестиции в други инфраструктурни обекти в България, посочи Ксинг Ян.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

12 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Irena
    #12

    На това летище, по регистрацията и коридорите се носят кълба тютюнев дим, идващ от стаичките на служителите.За тях явно е отменена забраната за пушене на закрито, и ние, пътниците дори, усещаме аромата на миризливите помещения.

  2. т€еритория на Мики Маус
    #11

    Държавата е инвестирала в това летие над 900 млн лв, сега ще го харизва. Абе демокрация! Нали тряя се вземат комисьонните, и да се пратят в САЩ!

  3. Филка Русофилка
    #10

    Oщe c пъpвия дoгoвop, тpябвa дa ce пocтaви уcлoвиe кoнцecиoнepитe дa paзвият лeтищe Coфия дo мин. 30 млн. тpaфик. Ecтecтвeнo, щe пpaвят и нoви пиcти, гeнepaлнa peкoнcтpукция и paзшиpeниe нa 1-ви Тepминaл, нoв 3-ти Тepминaл и т. н., вcички дa ce cвъpжaт c мeтpoтo. Нa лeтищe Coфия e нaй-гoлeмият aвиopeмoнтeн зaвoд в cвeтa нa Луфтxaнзa зa Бoинг и Eъpбъc. Сeгa гo paзшиpявa зa гeнepaлeн peмoнт нa нaй-гoлeмитe caмoлeти в cвeтa A380. Дoбpe e, чe китaйcки лeтищeн cтpoитeл щe e и кoнцecиoнep. Дoceгa тpябвaшe

  4. Преслав
    #9

    Опазил ни Господ - Станстед едно от най-мизерните големи летища в Европа.

  5. Филка Русофилка
    #8

    2017 г. Манчестър е 18-то в Европа с 27 901 708 д. трафик, Станстед е 22-ро с 25 904 573, Ист Мидланд е 89-то с 4 875 791, т.е. далеч след София - 68-мо с 6 490 096. Британците правилно са преценили, че потенциалът на летище София е много по-голям от Белград и че София няма да е „сателит на Истанбул“. Обратните твърдения са плод на нечии български комплексарщини. На Берлинския конгрес граф фон Бисмарк каза, че британците познавали повече географията на Индия, отколкото на Балканите и ги излъга, че

  6. Преслав
    #7
    Отговор на коментар #6

    Някой "автентичен" няма ли да каже, че тия 530% ръст са благодарение единствено на Костов ?

  7. Филка Русофилка
    #6
    Отговор на коментар #4

    Малко инфо: През 2013 г., в класацията на 100-те най-големи по трафик летища в Европа, Белград беше на 90-то място с 3 543 194 д., а София - на 91-мо място с 3 504 320 д. През 2017 г. София е на 68-мо място с 6 490 096 д., а Белград - на 82-ро място с 5 343 420 д. За 4 години трафикът в София е нарастнал с 85,1%, а в Белград - с 50,8%. Това става преди концесиите. През 2018 г. трафикът в София ще е твърдо над 7 000 000 млн.д., респ. 2 пъти по-голям за 5 години. За сравнение, трафикът в София през 2001 г. беше 1 107 682 д., т.е. 6,3 пъти по-малък от тазгодишния - за 17 год. е нарстнал с 530%.

  8. lubo
    #5
    Отговор на коментар #3

    естествено, че е така. Това е целта на всяка концесия. Единствената далавера е, ако успеят да донесат нещо ново и различно. Така че и двете страни да са печеливши. Но това е на теория. На практика е друго.

  9. lubo
    #4

    Британците според написаното по-горе са второстепенна фирма. Всеки който е ходил в Лондон през летище "Станстедт" знае за какво става дума: 2-часови опашки в един хангар, като опашките са направени нарочно. Целта е да си купите сандвич от многобройните магазинчете на техни си цени, това е то техния бизнес. Лъжат ви с евтина услуга. А това че предпочели "София пред Белград" е опашата лъжа. Просто в Белград е абсурд да пробият. Там май Винчи спечели конкурса, и те са съвсем друга бира. Не са провинциалисти като британците.

  10. brambar
    #3

    Летище София реализира печалби, но за съжаление същите биват източвани от МТИТС. Идеята е ГЕРБ да го дадат на концесия, за да си приберат едни пари за изборите. Да не говорим, че самото летище няма нужда от концесия, тъй като печалбата му отива в бюджета на държавата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.