Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ударна разпродажба на бракувани локомотиви и вагони на БДЖ

ЖП-холдингът влошава финансовите си резултати заради просрочени плащания към облигационерите

3 коментара
Снимка: БГНЕС

Ударна разпродажба на бракувани локомотиви и вагони на БДЖ върви в края на годината. Причината е погасяване на задължения към облигационерите на железопътния холдинг. Това става ясно от публикуваните обяви на сайта на "Холдинг БДЖ".

Приходите от търговете с тайно наддаване са в полза на Българската банка за развитие, която е довереник на облигационерите на БДЖ по втория облигационен заем на превозвача, който има от години проблеми с изплащането му. Идеята беше с парите от бъдещата концесия на летище "София" задълженията да се погасят, но с подаването на оставката на кабинета "Борисов 2" не е ясно дали въобще ще има концесия на летището.

За първите девет месеца на годината по схемата дълг срещу собственост са продадени активи за над 1.25 млн. лв. Това показва финансовият отчет на "Холдинг БДЖ".

Според него държавното дружество влошава финансовите си резултати по всички показатели през тази година спрямо същия период на 2015 г. Приходите на дружеството намаляват с 30% - от 12.8 на 8.9 млн. лв., а загубата расте с рекордните 334% - от 1.6 млн. лв. на малко над 7 млн. лв. към края на септември 2016 г.

Основните причини за влошаване на финансовия резултат са ръстът на разходите с 6 млн. лв., основно от увеличените лихви по просрочени плащания, както и от намалените приходи с над 3.8 млн. лв.

Задължения на "Холдинг БДЖ"
търговски 37 млн.лв.
към финансови институции 251 млн. лв.
KFW 54.4 млн. лв.
ІІ-ри облигационен заем 149.2 млн. лв.
EUROFIMA 39 млн.лв.
ПИБ 8.2 млн. лв.
Задължения та БДЖ "Товарни превози" 60 млн. лв.
Задължения на БДЖ "Пътнически превози" 47.3 млн. лв.
Забележка: Данните са за деветмесечието на 2016 г.
Източник: Финансовите отчети на дружествата

Слаб интерес към търговете и падащи цени

Слаб интерес към търговете за бракувани локомотиви и вагони и падащи цени спрямо година по-рано. Това показват резултатите от проведените в края на годината два търга.

От предложените 3208 товарни вагона са продадени само 23 вагона на цени между 10 000 – 13 000 лв., става ясно от публикуваните документи. За сравнение по същата схема през миналата година единичната цена на продадените вагони се движеше между 12 600 и 16 000 лв.

Най-много стари товарни вагони – 12, е закупил "Военноремонтен завод 99" АД. Заводът в Септември произвежда и реновира вагони за транспортния превозвач ПИМК и за медодобивното предприятие "Аурубис".

Десет вагона е закупило и свързаното с бизнесмена Христо Ковачки дружество "Вагон Транс Логистик" ЕООД, което извършва товарни жп превози.

Един вагон е закупен от едно от най-големите предприятия при енергийните ремонти – "Централна енергоремонтна база" ЕАД, което е собственост на българина с канадски паспорт Петър Петров.

Още 3185 вагона на два нови търга ще се опита да продаде БДЖ на 22 декември и на 10 януари.

Малко по-добре върви продажбата на контейнери, чиято цена е значително по-ниска – около 1000 лв. От обявените за продан 1513 контейнера са продадени 144 в края на ноември.

Словаци купиха 6 бракувани локомотива на цената на нова луксозна кола

Словашка компания е закупила и шест бракувани електрически локомотива марка "Шкода" за около 1 млн. лв. на един от последните търгове, съобщиха от Гражданска инициатива за обществен и релсов транспорт.

Това означава, че средно един негоден локомотив излиза на цената на една нова луксозна кола – около 160 хил. лв.

Словаците купуват бракувани локомотиви от БДЖ за втори път. Преди четири години след като ги купиха, ги ремонтираха, а след това ги дадоха под наем на железниците в Чехия и Словакия.

От Гражданската инициатива за обществен релсов превоз посочват, че по мнение на железничари продадените "негодни" локомотива, след модернизация, може да бъдат използвани. Два от тях са били единствените с климатици.

Един реновиран електрически локомотив струва средно 1-2 млн. лв, а нов - над 7-8 млн. лв., посочват от организацията. Според нея е "абсурдно при продължаващия недостиг на годни локомотиви да се продават такива, които могат да бъдат ремонтирани и за които са плащани значителни средства от българския данъкоплатец".

"На практика, дружеството се самоизяжда и вече е реална опасността железницата да остане без годен подвижен състав", смятат от инициативата.

Проблемът е, че БДЖ няма собствена ремонтна база, която да поддържа остарелия подвижен състав, след като преди години продаде ремонтните си заводи. Не е ясно обаче защо БДЖ не плати за реновирането на локомотивите, ако те действително още могат да бъдат използвани.

Според неправителствената организация държавата води политика на унищожаване на обществения железопътен транспорт, който е един от приоритетите на ЕС през настоящия програмен период, за сметка на пътния, който много повече замърсява природата.

От отговорите на министъра на транспорта в оставка Ивайло Московски до депутати се вижда огромното недофинансиране на системата. Договорът за обществената услуга пробег на БДЖ "Пътнически превози" е 20 млн. влаккилометра за 2016 и 2017 г. и на практика не е променян поне от 2009 г. Въпреки това и тези километри не са обвързани с покриване на реалните разходи, които дружеството прави и дружеството остава недофинансирано, посочват от Гражданска инициатива за обществен релсов транспорт.

От неправителствената организация припомнят, че през март 2016 г. са изпратили сигнал до прокуратурата за предишна продажба на 4 локомотива от БДЖ на словашката фирма, които вече се използват от различни частни железопътни компании в Чехия и Словакия. До този момент обаче нямат отговор от прокуратурата на подадения сигнал.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. ivankristov
    #3

    бдж се води към умишлен фалит от сегашното управление, което прави това от 2009г. не се отделят пари за ремонти на локомотиви и вагони, умишлено не се търсят клиенти ,но на кой му пука важно е да върви футболният отбор на изпълнителният директор владимиров - първи секретар на комсомола по времето на виденов и първанов

  2. т€еритория на Мики Маус
    #2

    Нали 27 години продаваме на безценица! Защо да не продължаваме по същия начин? Нали целта е ликвидация? После ще купуваме нови, а при покупката има комисионни!

  3. т€еритория на Мики Маус
    #1

    КОЙ е ЛУД да налива 600 млн евро добри пари в компания с подобни жалки приходи и ОЗГРОМНИ загуби и разходи? Само ЕНП крадец, който би получил % от сделката за концесия! Ако искат, германицте да си преобразуват дълга в собственост и да управляват БДЖ! Ако не-да пият по една студена вода! На Гърция опростиха десетки милиарди!

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.