Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Ударни мерки за спасяването на три магистрални проекта от ОП "Транспорт"

4 коментара
Ударни мерки за спасяването на три магистрални проекта от ОП "Транспорт"
Правителството ще спасява проекти за автомагистралите "Марица", "Струма" и връзката на "Хемус" с Околовръстния път на София, стана ясно след среща на вицепремиера Меглена Плугчиева с представители на Министерство на транспорта и пътния фонд в сряда. Стойността на трите инфраструктурни обекта е над 840 млн. евро, като 672 млн. евро от тях ще дойдат от Кохезионния фонд на ЕС по Оперативна програма "Транспорт". На заседанието на Министерския съвет следващата седмица ще бъде разгледан доклад с конкретните срокове и отговорници за изпълнението на трите инфраструктурни проекта, съобщиха от пресцентъра на министър Плугчиева.

Наскоро зам.-министърът на регионалното развитие Савин Ковачев съобщи, че може да се наложи да връщаме пари на ЕС, заради злоупотреби и години забавяне на 10 проекта за пътно строителство, финансирани по програма ФАР. Дострояването на магистрала "Тракия" не е започнало вече 10 години, откакто се коментира от управляващите. Стана ясно още, че от седемте оперативни програми на ЕС, само две работят, а заради безпрецедентните злоупотреби във фонд "Републиканска пътна инфраструктура", бенефициент по ОП "Транспорт", от ЕК са ни забранили да сключваме договори по програмата. Тази "черна статистика" вероятно е причината вицепремиерът Плугчиева да се усети и да вземе превантивни мерки за спасяването на магистралните отсечки от поредния провал.

И по трите проекта има одобрени актуализирани доклади по Оценка за въздействие върху околната среда (ОВОС), съобщиха от правителството. В най-напреднала фаза е автомагистрала "Марица". Тръжната документация се финализира, а отчуждителните процедури за необходимите терени са пред приключване. Наскоро министърът на регионалното развитие Асен Гагаузов заяви, че заедно с финансовия министър Пламен Орешарски са поискали 200 млн. лева от оперативния резерв на страната за отчуждителни процедури за въпросните отсечки, както и за дострояването на "Тракия" и Южната дъга на Околовръстното. Вече близо месец такова предложение не е влизало в МС, няма стартирали процедури за отдаване на търг на строежа Стара Загора – Карнобат, а прекратеният концесионен договор за "Тракия" не е разсекретен.

В момента върви отчуждаването на имоти за връзката на автомагистрала "Хемус” с Околовръстното. През август трябва да е готово актуализираното прединвестиционно проучване за "Марица", а в средата на юли за "Хемус".

Проектът за "Марица" е разделен на четири лота и включва 67 км ново строителство, започващо от края на вече завършената част от автомагистралата при км 5 и завършващ в началото на магистрален участък Харманли-Любимец, който е в процес на изграждане. Индикативната стойност на обекта е около 208 млн. евро. От тях над 166 млн. евро са от Кохезионния фонд, а 41 млн. евро са национално съфинансиране. Автомагистралата е част от IV транспортен коридор като в района на Димитровград трасето се пресича с IX коридор. Аутобанът е част от трансевропейската магистрала "Север-Юг”, свързваща страните от Източна и Централна Европа с Близкия Изток и Азия. Общата дължина на автомагистрала "Марица" от Оризово до Капитан Андреево е 117 километра и се очаква се да бъде въведена в експлоатация през 2010 година.

Трийсет и два млн. евро е индикативната стойност за строителството на връзката на "Хемус” със софийския Околовръстен път. От тях 25.6 млн. евро се очаква да бъдат от Кохезионния фонд на ЕС, а 6.4 млн. евро национално съфинансиране. Изграждането на пътя ще облекчи значително трафика през Долни и Горни Богров към столицата, който е един от най-натоварените в страната. Отсечката е с дължина 8.5 км

Шестстотин млн. евро е индикативният бюджет на "Струма", която е част от общоевропейски коридор IV. От тях 480 млн. евро са от ЕС, а останалите са национално съфинансиране. Остават за изграждане 138 км от Долна Диканя до ГКПП Кулата, разделени на четири участъка. До края на тази година трябва да приключи работното проектиране за магистралата и от следващата да започнат процедурите за възлагане на изграждането ѝ, по думите на министър Гагаузов.

Проектът беше окончателно одобрен от Министерството на околната среда и водите на 4 януари. Проблемният участък от гледна точка на екологията е едва 19 километра и ще се изпълни чрез поредица от тунели и виадукти през Кресненското дефиле, за да се запази екологията на района. Това ще оскъпи проекта с около 200 млн. евро, по предварителни разчети.

През тази година трябва да започне изграждането на две отсечки от автомагистрала "Хемус”. Те са по направленията Шумен – Белокопитово и Шумен –Търговище и общата им дължина е около 26 км. За строителството през 2008-ма ще са нужни около 30 млн. лв, съобщиха още от правителството.

На редовното заседание на правителствената транспортна комисия в четвъртък зам.-министърът на транспорта Весела Господинова настоя журналистите да напуснат залата, след като ѝ беше зададен въпрос за напредъка по трите магистрални проекта и "ударните" мерки за стартирането им.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. GKPP ILINDEN
    #6

    Sasto spryahte statiata sa GKPP Ilinden-F.Siconco ot 27.6.??!

  2. Възмутен
    #5

    Какво още трябва да се случи, за да си отиде това престъпно правителство?Губим милиарди евро от престъпното нехайство и корупция на министри,чиито имена всички знаем.Народ ли сме?Не,ще отговори Славейков,а мърша.Заслужаваме да сме най-бедните в Европа.

  3. ANALYST
    #3

    КАТО МЕ ПЕЕШ РЕНКЕ ЛЕ, КОЙ ЛИ ТЕ СЛУША!!! ТАЗИ ПРЕСТЪПНА И ЗАЩИТЕНА ОТ ГОЦЕ И МАФИЯТА (НЕСЪЩЕСТВУВАЩА - СПОРЕД МИКОВ) УПРАВЛЯВАЩА ШАЙКА "8-5-3" ВЪОБЩЕ НЕХАЕ ЗА МАТЕРИАЛНИТЕ ЗАГУБИ НА СТРАНАТА, КОИТО НЕ ВЛИЗАТ В ДЖОЛА Й.

  4. Проблемът
    #2

    Целият проблем е, че чиновниците на тройната комбина не са заинтересовани да идват европари. Около тях контролът се затяга и става все по-трудно да се краде. За това им е все едно и досега не са си мръднали пръста. Виж ако става дума за лапкане на бюджетни излишъци, всичко се прави на секундата.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.