Ударни строежи на пътища, жп и метро, за да не загубим евросредства

Стигна се и до "обратно фазиране" на проект, за да се усвоят до края на годината оставащите 420 млн. евро по ОП "Транспорт"

Ремонтът на централна жп гара в София, който трябваше да завърши до средата на октомври, но се забавя, сн. Mediapool

Трескаво строителство на магистрални и първокласни пътища, жп участъци и отсечка на метрото върви в момента, за да може страната ни да усвои напълно средствата по оперативната програма "Транспорт" (2007-2013 г). В опит да не се допусне загуба на европари дори се е стигнало до "обратно фазиране" на един от проектите, който е бил предвиден за финансиране по новата оперативна транспортна програма (2014-2020), но сега ще бъде прехвърлен към изтичащата след три месеца програма, за да бъдат спасени оставащите за разплащане 420 млн. евро. Все пак под риск да не бъдат завършени до края на 2015 г. са 12 транспортни проекта, за които се преговаря с финансовия министър Владислав Горанов за отпускане на бюджетни средства, а може да се стигне и до теглене на заеми.

Това стана ясно по време на годишния отчет на програмата в четвъртък. По думите на транспортния министър Ивайло Московски, досега са разплатени над 1.575 млрд. евро или повече от 80% от евросредствата за българския транспорт в периода 2007-2013 г. За да няма загуба на пари, до края на годината трябва да бъдат усвоени около 420 млн. евро.

"Предстои да бъдат изградени още 83 км жп линии, в ход е и модернизацията на жп гарите в София и Бургас и изграждането на Интермодален терминал Пловдив“, съобщи заместник-ръководителят на Управляващия орган на Оперативната програма "Транспорт“ Галина Василева , цитирана от пресцентъра на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията.

"В пътния сектор в момента се изграждат 72 км автомагистрали, 24 км първокласни пътища, както и система за преброяване на трафика по автомагистралите и първокласните пътища“, допълни тя.

Предвиденото "обратно“ фазиране се отнася за разширение на линия 2 на софийското метрото от станция "Джеймс Баучер" дo станция "Витоша” в кв. "Хладилника". Той беше предвиден за финансиране от новата оперативна програма, а сега ще се реализира със средства от изтичащата програма.

Василева съобщи още, че Европейската Комисия е одобрила и  последния проект по програмата за изграждане на обходния път на град Габрово.

Само за една година са пуснати в експлоатация четири големи инфраструктурни проекта – Лот 2 на автомагистрала "Марица“, Лот 4 на "Струма“, както и метрото до Летище София и до Бизнес парка в кв. "Младост 4", отчете Московски. С приключването на двата проекта за наблюдение на корабоплаването по море и река – VTMIS и BULRIS, България стана първата дунавска държава, в която е изграден административен и оперативен център за наблюдение на корабите.

"В края на октомври ще завършим Лот 2 на магистрала "Струма“  и Лот 1 на магистрала "Марица“, с което тя ще стане втората изцяло изградена магистрала“, каза още транспортният министър. По думите му, се полагат максимални усилия до края на годината да бъдат завършени в голяма степен и трите железопътни проекта по направленията Първомай – Свиленград, Пловдив – Бургас и Септември – Пловдив. "Анализите показват, че част от дейностите по тях ще се изпълняват и през 2016 г., за които ще търсим други източници на финансиране – средства от съответния бенефициент (Националната компания "Железопътна инфраструктура", бюджетни средства или заем“, каза Ивайло Московски.

Споделяне
Още от Бизнес