Ухажваме Сеул за 1.5 млрд. евро инвестиция

Разговори за батерии, електромобили, суперкомпютър и туризъм

Ухажваме Сеул за 1.5 млрд. евро инвестиция

България е представила офертата си към Южна Корея за бъдещо партньорство с автомобилостроителя "Хюндай", а преговорите с германската "Фолксваген" за привличането на милиардната им инвестиция в нов завод не са приключили. Освен това Сеул може да инвестира у нас в производството на батерии, акумулатори, в иновации и по отношение на суперкомпютъра, който от догодина ще е в България.

Това заяви премиерът Бойко Борисов пред български журналисти, след като посети в сряда Центъра за научноизследователска и развойна дейност на "Хюндай Мотър Груп" (Hyundai Motor Group) в гр. Хуасонг.

По-късно икономическият министър Емил Караниколов каза пред журналисти, че една от най-големите южнокорейски компании в момента проучва България и още две държави за 1.5 млрд. евро инвестиция. Става въпрос за инвестиционен проект в батерии за електрически автомобили, които могат да бъдат за редица компании.

 

Разговорите, които се водят от българска и корейска страна са в посока на инвестиции за електрически, автономни автомобили, за възможността за създаване на Център за изпитване на автономни автомобили в България, както и за части за електрическите коли, така и за батерии, разясни Караниколов. "В Центъра на "Хюндай" представихме България и идеите, които имаме за възможностите за стратегическо партньорство. Отзивът от тяхна страна е да се свържем с европейската им централа, а това ще стане веднага щом се върнем в София“, каза Караниколов. След това трябвало да се направи анализ какво може да се реализира на територията на страната ни като стратегическо партньорство.

 

"България е известна със заводите си в автомобилостроенето. Страната ни е прекрасна дестинация, с много добро качество, с много добри възможности", коментира Борисов.

Заради продължаващите с "Фолксваген" преговори, навсякъде в света са чули за страната ни, каза още той, цитиран от пресцентъра на правителството. Решенията обаче се вземат най-вече от бордовете на директорите на големите компании, допълва Борисов. По думите му, по време на посещението с водената от него делегация в иновационния завод, страната ни е представила офертите си. "Те бяха в България, ние – тук", заяви премиерът Борисов и уточни, че ако накрая "се харесаме и е взаимноизгодно“, ще бъде положено началото на партньорство. "Но и сега правим доста неща за "Хюндай" в България“, допълни министър-председателят.

"Много добре познават България, останах приятно впечатлен", каза още той. Целият Център за научноизследователска и развойна дейност на "Хюндай" бил с български знамена, надписи, дори на полицейските коли и мотори, което е ярък знак за отношението към страната ни, разказа той пред медиите. "Стабилността в България се отчита, така че да бъдем търпеливи, нещата с инвестициите ще станат“, заяви премиерът.

"Страната ни е привлекателна за инвестиции не само в машиностроенето, но и в сферата на туризма“, добави той. "Специално в сферата на туризма има сериозна средна класа, която в момента ходи в Хърватия - това са около 1 милион туристи. В тази сфера трябва да се намери директна транспортна линия, но към този момент няма да излезе сметката", каза още той.

Премиерът уточни, че посещението му в Южна Корея е полезно, за да се покаже, че България продължава да има интерес за подобряване на стокооборота между двете страни. "Мисля, че това е изпълнено и към днешна дата", каза той.

По думите му след посещението на премиера на Република Корея в България се е увеличил значително стокооборотът между двете държави и "отношенията ще се развиват на доста по-високо ниво".

Центърът на "Хюндай" е построен през 1993 г. върху площ от 3,47 милиона кв. м, рекултивирани от морето. Оборудван е с дизайнерски и инженерни центрове, както и трасета за шофиране и тестови съоръжения. Центърът се състои от различни райони, главно за проектиране и инженерство, съоръжения за изпитване на експлоатационни характеристики и задвижване и център за бъдещи автомобилни технологии, в които работят около 10 000 служители (инженери, дизайнери и друг персонал).

Още от Бизнес