"Уиз Еър" пуска нови полети и по-големи самолети за България

Нискотарифният авиопревозвач отчете ръст от 47% през изминалата година

Йозеф Варди

Въпреки "замразените" отношения с ръководството на "Летище София", нискотарифният авиопревозвач "Уиз Еър" ще продължи експанзията си на българския пазар и през 2018 година.

Унгарската компания пуска пет нови линии и по-големи самолети от и до България, с което ще увеличи броя на предлаганите места с 27 на сто спрямо 2017 г. Това означава 3.3 млн. самолетни седалки в продажба за българския пазар и показва колко сме ангажирани с него, съобщи Йозеф Варди, главен изпълнителен директор на "Уиз Еър" на пресконференция след среща с ръководството на "Летище София" в българската столица.

Изминалата година е била рекордна за авиокомпанията, отчете Варди. Превозени са над 28 млн. пътници, от които над 2.5 милиона от и до България. Това е ръст от 47% спрямо 2016 г. за българския пазар.

Плановете за българския пазар

"Уиз Еър" е най-голямата авиокомпания на българския пазар в момента. Стъпва на него през 2006 г. и от тогава досега е превозила 11.3 млн. пътници, което е повече от населението на България, отбеляза Варди.

Авикомпанията разполага разполага с две бази – в София и Варна, и осем самолета – 7 в столицата и един в морския град. Предлага полети по 44 маршрута в 20 страни от и до София, Варна и Бургас. В плановете ѝ влизат и полети до Пловдив, но Варди не се ангажира кога ще започнат те.

През тази година е предвидено пускането на пет нови линии – четири от София до Атина, Лисабон, Ница и Малага и една от Варна до Виена. Полетите до Лисабон стартират от ноември, а до останалите четири европейски дестинации от март. В бъдеще се очаква и откриване на линия от София до Виена, като Варди уточни, че това ще стане скоро без да се ангажира кога.

Той оцени инвестицията на компанията на българския пазар на около 700 млн. долара. Над 300 души са служителите на "Уиз Еър" в България, а индиректно авиокомпанията осигурява работа на около 1600.

Към момента "Уиз Еър" не планира разширяване на вътрешните полети. Линията София – Варна все още се тества и се прави оценка на ефективността ѝ. Лети се с големи самолети със 180 места на късо разстояние, отбеляза Варди и добави многозначително, че "нещата не са брилянтни".

Болезнената тема за "Уиз Еър" е изравняването на таксите на двата терминала на столичното летище, заради основния им конкурент "Райънеър", чиито полети са до новия терминал. Авиокомпанията води дела срещу това решение на държавното дружество летище "София" и българското правителство и смята да води битката до край, заради "несправедливото предимство, което е дадено на нашите конкуренти", каза Варди.

Той съобщи, че на "Уиз Еър" е бил отказан достъп до новия терминал поради липса на свободни места. В същото време "трудно може да повярваме на твърдение, че пътниците на стария терминал са равностойно обслужени, както тези на новия терминал", каза Варди. Той напомни, че при стъпването на българския пазар са били обявени за "герои", докато сега "добрите взаимоотношения с ръководството на летище "София" са замразени". От изказването на Варди стана ясно, че темата е била обсъдена отново по време на днешната среща с ръководството на летището, за да се вземе "взаимоизгодно решение" и за двете страни.

Ръст от 24% на европейския пазар

"Уиз Еър" отчете 28 милиона превозени пътници през изминалата година и ръст от 24% спрямо 2016 г., което я прави най-бързо развиващата се авиокомпания на европейския пазар, посочи Варди.

Превозвачът има 550 маршрута по 145 дестинации в 44 европейски страни. Разполага с 28 бази в 16 страни и над 3500 служители.

"Уиз Еър" се опази от стачка на пилотите, която засегна други авиокомпании, сред които и "Райънеър". За решаване на проблема с кадрите унгарският превозвач инвестира в Академия за пилоти в Полша. Плановете са за такава и в България, каза Варди, без да уточни кога се предвижда да бъде открита тя.

Компанията увеличи размера на безплатния багаж на борда на самолета и разшири мобилното си приложение с нови функционалности като наемане на хотел, автомобил и други преференции за лоялни клиенти.

През изминалата година "Уиз Еър" подписа най-голямата поръчка за самолети в историята на авиокомпанията с "Еърбъс" за купуването на 146 нови самолета, които трябва да бъдат доставени до 2026 г. Това ще позволи на компанията да продължи растежа си и да обнови флотилията си, отбеляза Варди. В момента "Уиз Еър" разполага с 88 самолета "Еърбъс".

Още от Бизнес