Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Украинските бежанци се ориентират трудно в лабиринта на здравната ни система

60% са си платили медицинската помощ и като цяло са доволни от нея

3 коментара
Украинските бежанци се ориентират трудно в лабиринта на здравната ни система

Украинските бежанци не успяват да се ориентират в здравната система поради липса на достъпна информация за правата им като пациенти, за процедурите за избор на личен лекар, която е от изключителна важност за общия достъп до здравна помощ, както и заради езиковата бариера.

Поради слабото познаване на здравната система, мнозинството бежанци от Украйна се обръщат за медицинска помощ към спешна помощ или частни центрове, където заплащат със собствени средства. От анкетираните бежанци 80 % казват, че вече са потърсили медицинска помощ в България, но над 60 % са платили за нея. Самата медицинска помощ, която им се оказва, когато достигнат до такава, оценяват по-скоро като добра.

Това са изводите от проучването "Достъп до здравеопазване за украинските бежанци в България”, проведено от Националната пациентска организация (НПО) в периода 15.12.2022 – 01.02.2023 г. . Към края на януари 2023 г. страната ни е предоставила статут на временна закрила на 151 712 бежанци от Украйна, като близо 50 000 от тях са останали в страната.

Из лабиринта на българската здравна система

"Никой не ни запозна с правата ни като бежанци. Бяхме много объркани. Детето ми се разболя от варицела, лекарите се държаха мило, но никой не ни разясни какви са стъпките за лечение и как да се погрижа за детето. Нямах пари за лекарства. Беше трудно, защото трябваше да платя прегледите.“, разказва украинска бежанка.

"Даването на помощ е разпокъсано, трябва да обикаляш много институции, за да събираш едно по едно знанията за правата си. Това е много натоварващо и тъжно, защото навсякъде не говорят езика ти, нито говорят добре английски. Нищо не е дигитално и трябва да се оправяш, както можеш.“, разказва друг. "Размотаваха ме по институциите, за да взема протокол и да взема лекарства. Загубих 1 месец, в който не приемах терапията, която ми пази живота.“, гласи друг разказ.

Нуждата от повече информация прави впечатление като открояваща се сред бежанците от Украйна. Някои споделят, че не знаят какви са правата им като пациенти, други не познават процедурите, а трети са объркани от това, че трябва да обикалят различни институции, за да получат помощ, обобщават от Националната пациентска организация. Езиковата бариера е допълнително утежняващ фактор, както за придобиване на информация, така и при контакт с медицинските специалисти.

Макар и не преобладаващо, среща се мнението, че отношението към бежанците в здравните служби не е достатъчно добро и има преднамереност у някои здравни специалисти. Прави впечатление, че не качеството на медицинската грижа е проблем – то се оценява високо.

Проблемът със записване при личен лекар е споменат многократно, като респонденти твърдят, че личните лекари са претоварени и отказват записване на нови пациенти. Някои респонденти поставят въпроса за финансовата тежест на медицинската помощ, която получават, макар че не са мнозинство.


Бежанците страдат и от липса на медикаменти и медицинска апаратура у дома, като апарати за измерване на кръвно налягане, на кръвна захар и др. Не разбират също защо трябва да обикалят различни институции, за да получат терапията, която им се полага. Смятат, че помощта за тях трябва да е с фокус и върху психологическата подкрепа.

Една десета оценяват медицинската помощ като отлична и няма нито една напълно негативна оценка. Налага се изводът, че бежанците от Украйна имат осигурен достъп до здравеопазване в България и са доволни от него. Налице са обаче редица административни трудности и неуредици, които затрудняват получаването на здравна помощ.

Освен на бежанците, проучването обхваща и гледната точка на представителите на различни институции в сектора на здравеопазването, на неправителствения сектор и др., по темата за осигуряване на достъп до здравеопазване за украинските бежанци в България. Посредством анкетни карти са проведени 205 интервюта, от които 127 с украински бежанци и 78 с представители на здравната система – общопрактикуващи лекари; лекари от спешна помощ; от болнични заведения; от извънболнична помощ (различни от общопрактикуващи лекари); представители на пациентски организации; на организации, работещи с бежанци; на общинската администрация (в областта на здравеопазването); на регионални здравни инспекции (РЗИ). Целта е да се идентифицират основните предизвикателства и потребности на двете страни и се предложат възможности за преодоляването им.

Лекарите са слабо запознати с бежанските процедури

Ангажираните в системата на здравната помощ споделят същите проблеми за достъпа до нея на бежанците, които отбелязват и самите бежанци. Представителите на системата също смятат, че трябва да се работи в насока предоставяне на ясна и разбираема информация за здравните права на бежанците на достъпен за тях език. Да се осигурява възможност за превод при прегледите за преодоляване на езиковата бариера и за по-точно снемане на анамнеза, която е от изключително значение за  правилното лечение. Предвид преживените психологически травми, за бежанците психологическата подкрепа е от изключително значение и според медицинските лица. Те искат и държавна подкрепа за допълнителните разходи, както и наличие на телефон, на който да получават указания при възникнали казуси.

Важен въпрос, отнасящ се до подготвеността на здравните кадри в България да работят с бежанци, е доколко те са запознати с пътя на бежанеца от влизането му в страната до регистрирането му като бежанец. 61% от запитаните отговарят, че са запознати, което е положително. От 30-те, които не са запознати обаче, 25 са лекари, което съставлява половината от всички анкетирани лекари (51) и говори за общо взето слаба запознатост на лекарското съсловие с бежанските процедури.

Резултатите от проучването са обобщени в доклад, в който Националната пациентска организация предлага и решения на проблемите. Според тях е необходимо изграждането на единна информационна система, която да обслужва и координира целия поток на бежанци в България, не само този от Украйна, за да се проследява какъв е статутът им, дали имат личен лекар и друга необходима информация, на база на която да им се предлага адекватна подкрепа.

Организирането на мащабна информационна работа сред украинските бежанци, достъпна на техния език, която да ги запознае с правата и задълженията им като пациенти на здравната система, с процедурите и структурите на здравната помощ, е друг начин да се преодолеят проблемите. 

В този процес значима роля могат да изиграят неправителствените организации, в частност пациентските такива, които и сега се ангажират с подпомагане, посредничество и консултиране на бежанци и се ползват с тяхното доверие. Необходимо е техни проекти в тази насока да бъдат подкрепени от държавата и местната власт. Разработените веднъж материали, преведени на съответния език, биха могли да се използват и за бежанци от други държави. Освен за бежанците, информационен ресурс за работата с тях е необходим и за професионалистите, работещи в здравната система.

Наложително е да се работи за създаване на модел, с който медицинските работници и представителите на други институции да бъдат подкрепени с осигуряване на превод при работа с бежанци.

Заради преживените психологически травми държавата трябва да осигури и допълнителен ресурс за оказване на психологическа и психиатрична помощ на бежанците, тъй като в момента тя е извън обхвата на здравното осигуряване, смятат още организаторите на проучването.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

3 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Milanova Magda
    #3

    То ние се ориентираме тудно , та украинците.

  2. Благовест Цветанов
    #2

    Ние българите също се ориентираме трудно, какво остава за хора, които не са се сблъсквали с бюрокрацията у нас. Остава надеждата за електронно управление, дано бъдещите управляващи се съсредоточат върху него и върху това по-малко да тормозят гражданите. Замислете се - за половината административни услуги един човек трябва да ползва отпуск, защото всичко се попълва на място, на гише. Ако някой сметне пропуснатите ползи за бюджета само от тази бумащина - ще се стресне.

  3. Коментарът е изтрит в 15:43 на 8 октомври 2023 от автора.
    #1

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.