Улици в София ще се мият по-често заради европредседателството

Улици в София ще се мият по-често заради европредседателството

Големите софийски улици може и да са по-непроходими заради мерките по европредседателството догодина, но пък вероятно ще са по-чисти. Столичната община планира да увеличи разходите си за почистване, събиране и третиране на отпадъците за 2018 г. с над 11 млн. лева. Основна част от повишението ще отиде за лятното почистване на големите улици и булеварди в града, тъй като се планира те да се мият по-често. Мотивите за това са два - предстоящото председателство на Съвета на ЕС и мерките за справяне с прашния въздух в столицата.


Това става ясно от проекта за план-сметка за чистотата, публикуван за обществено обсъждане. Според документа за почистване в София през следващата година ще се изхарчат над 183.8 млн. лева при 172.8 млн. лева, заложени за тази година.

Най-голям дял от повишението на разходите се пада на дейностите по лятно почистване. Бюджетът за това ще се увеличи с 4.8 млн. лева до 50.9 млн. лева. В мотивите към проекта се казва, че част от повишените разходи ще отидат за миене на улици с цистерна, тъй като се предвижда те да бъдат почиствани по този начин средно по 4 пъти в година при 3 пъти за 2017 г.

Някои улици и булеварди на обща площ от 66 000 дка обаче ще се мият 10 пъти през 2018 г. В проекта не е посочено кои са те, но вероятно става въпрос за артериите в центъра на града.

Без промяна ще остане сумата за почистване на снега по улиците в града и пътищата в парк "Витоша" - 20 млн. лева. За сметка на това преди време кметът Йорданка Фандъкова обяви, че тази година снегорините ще се движат, закичени не само с българското знаме, но и с това на ЕС в чест на европредседателството.

За догодина Столичната община планира да увеличи и с 6.7 млн. лева до 25.2 млн. лева разходите за третиране на битови отпадъци - основно в завода за боклука и инсталацията за компостиране. В тази сума се включват и таксите за депониране, които общината плаща на регионалните екоинспекции.

С 1.5 млн. лева до 4.5 млн. лева се предлага да се увеличат разходите за събиране и транспортиране на едрогабаритни отпадъци като стари мебели.

При останалите пера по бюджета за отпадъци няма промени или пък те са доста малки. Основните разходи са - 61.5 млн. лева за събиране на боклуци, 70.9 млн. лв. за почистване на улици, градинки, тротоари, кошчета за боклук, 44 млн. лева за обработката и рециклирането на отпадъците и поддържането на инсталациите за това и 7.4 млн. лева за Столичния общински инспекторат.

Според проекта за план-сметка почти няма да има промяна в такса смет, с която се финансират дейностите по чистотата. За гражданите тя остава 1.6 промила от данъчната оценка на имотите.

За фирмите има три варианта. За тези, които плащат на база отчетната стойност на имотите, таксата е 10%. Леко увеличение има за компаниите, които се договарят директно с фирми за сметоизвозване. Освен на специализираната фирма за събиране на боклук се плаща и такса на общината за обезвреждането му и за поддържане на обществените територии. За тази година тя е общо 6.3 промила върху отчетната стойност на имота. За догодина се предлага да стане 6.4 промила.

За фирмите, които заявят съдове за ползване от общината, промяна няма. И догодина ще плащат по 8030 лева на контейнер и допълнително такса от 4 промила върху отчетната стойност на имота.

Според обяснението на общината приходите от такса смет няма да са достатъчни за покриване на разходите и за това ще се наложи дофинансиране от други постъпления.

Споделяне
Още от България