Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Упорството на профсъюзите оставя железниците в социализма

Да се изпълнят исканията им в по-мек вариант, но без да спират планираните реформи, препоръчва Петър Ганев от ИПИ

31 коментара
Снимка: Антон Станков

Играта на нерви между синдикатите и ръководството на БДЖ продължава 12-ти пореден ден и без отстъпки от двете страни единственият изход ще е ликвидация на дружеството. Мнението на икономисти преди поредния кръг от преговорите, този път с участието на транспортният министър Ивайло Московски, е да се приемат исканията на профсъюзите, но в омекотен вариант и да се продължи с планираните реформи. Това ще закрепи ситуацията в железницата и ще отвори път на мерките за привличане на частни капитали и свежи заемни средства, които да оздравят дружеството.

 

“Важно е да се отбележи, че жп транспортът не е БДЖ. Запустелите гари не са на БДЖ, те са грижа и отговорност на Национална компания “Железопътна инфраструктура (НКЖИ)”, припомня Петър Ганев, икономист от Институт за пазарна икономика (ИПИ), който анализира създалата се ситуация в интервю за Mediapool.

 

Двете компании се финансират от държавата по няколко канала – капиталовии субсидии, по голяма част от които за НКЖИ (за поддръжка и ремонт на железния път), покриване на разходите за пътуване на социално слаби групи и осигуряване на текущата дейност. Така държавната субсидия за двете дружества излиза около 400 млн. лева на година.

 

“Големият въпрос е как железницата да генерира достатъчно приходи, за да излезе на нула след това внушително финансиране. Тези приходи няма как да дойдат само от събирането на инфраструктурни такси от НКЖИ и продажбата на билети от БДЖ. Увеличението на цените в едната и другата компания няма да реши проблемите на железницата, а подобряването на качеството на услугата, което да оправдае по-високите цени, няма как да се случи в близките 2-3 години”, заяви Петър Ганев пред Mediapool.

 

Според него решения трябва да се търсят в двете посоки – и в БЖД и НКЖИ. Приватизацията на БДЖ "Товарни превози" и концесия на някои жп отсечки са едни от добрите предложения. Логично е да има интерес към товарните превози и е реалистично приватизацията да се случи в рамките на следващата година, освен ако дружеството не бъде обявено в ликвидация преди това, каза Ганев.

 

“Няма значение откъде ще дойдат частните капитали – дали от местен играч, руснаци или белгийци, или каквито критики имаше към приватизацията на “Булгартабак” - от руска компания”, заяви икономистът. По думите му има интерес и към концесионирането на някои жп отсечки – например на линията Септември – Добринище за развитие на атракционни пътувания.

 

Реализацията на тези мерки ще даде сигнал на инвеститорите, че железницата има желание за партньорство с частния сектор, каквото липсва през последните 20 години.

 

На дискусия за бъдещето на БДЖ в средата на ноември стана ясно, че финансистът Емил Хърсев многократно предлагал да вземе на концесия гара Подуене, но така и никой не му обърнал внимание.

 

НКЖИ също има потенциал да “активира мъртъв капитал”, както го наричат икономистите, най-вече чрез жп гарите в големите градове, където може да се развива търговска дейност. Всъщност окаяният вид на Централна гара е най-показателен пример за това как в момента се управляват активите на железницата, коментира Петър Ганев пред Mediapool.

 

Идеята на синдикатите за продажба на централата на БДЖ на столичната ул. “Иван Вазов” е по-скоро забавна и се използва само като аргумент срещу ръководството. Първо, приходите от една евентуална продажба няма да покрият загубите на железницата дори и за година. Второ, тя е малко вероятна, защото сградата е била на Министерския съвет и ще има натиск за обявяването ѝ за паметник на културата, обясни икономистът.

 

Това са най-общо вариантите за генериране на повече приходи в железницата, друга тема е оптимизацията на разходите, където идва сблъсъкът със синдикатите. “От преговорите стана ясно, че основният фокус на профсъюзите не са нито освобождаването на 2000 души, нито закриването на влакове, а подписването на Колективен трудов договор (КТД), от където произлиза цялата им власт. Тук ясно си пролича разминаването в интересите на протестиращите железничари и синдикалните организации”, каза Петър Ганев в анализа си пред Mediapool.

 

Синдикатите настояват ръководството на БДЖ да подпише КТД от 2009 г. - все едно никога не е имало икономическа криза в България, нито технически фалит на БДЖ. В КТД са включени облаги и социални защити, които тотално противоречат на реалността в частния сектор, а не трябва да се забравя, че БДЖ съществува не за да генерира заетост, а за да доставя транспортна услуга, обясни икономистът. Т.е. подписването на КТД от 2009 г. ще запази ситуацията в железницата, която си е непроменена от времето на социализма. А това ще е огромна отговорност за сегашните мениджъри, защото тя е именно тяхна, а не на синдикатите, каза още Петър Ганев.

 

Ясно е обаче, че са необходими компромиси – и от страна на ръководството. Това, което може да се направи, е да се преподпише КТД, подобен на 2009 г., което ще отложи проблемите напред във времето, но без да се спира прилагането на мерките за икономии – освобождаване на 2000 души, съкращаване на влакове и т.н. Това ще сложи край на стачката и ще даде възможност на железницата да се закрепи, дори може открие път на заема от Световната банка.

 

Със сигурност обаче проблемите със социалната защита в железницата ще останат и след година – две ще излязат отново на дневен ред. Относно настояването на синдикатите съкращенията в БДЖ да се извършват след тяхно съгласие, икономистите препоръчват отстъпки и от тяхна страна – например да има само уведомление, но след определена бройка – например при над 10% съкращение на щата, което ще засегне 1000 души примерно, да става след преговори.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

31 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #31

    Ръководителите на БДЖ са комсомолски секретарчета, кадри на Гоце Първанов. Владимир Владимиров бе шеф на младежката организация на БСП при Първанов - от 1998 до 2002 г.

  2. Анонимен
    #30

    А упорството на Дянков оставя България в 19-тия век.

  3. Анонимен
    #29

    Пажа Лещарска е кадър на Милицията за пропаганда. Бойко Борисов като е продаде за жълти стотинки дано да ти даде нещо за послушанието

  4. Анонимен
    #28

    Бе не знам в социализма, ама в миналото като нищо, хехе. А аз не съм много убеден, че дори и световната банка ще даде заем за отлагане, вместо решаване на проблема. Тройната коалиция подписваха подобни колективни трудови договори, за да замажат протести и да си продължат далаверите. Този колективен трудов договор, дето те искат да преподпишат е нереален в пазарна икомомика, камо ли в криза. Не говорим за машинисти, диспечери и контрольори, но има една камара администрация, дето не работи и по 2 часа на ден ефективно, но се пенсионира доста преди останалите.

  5. Анонимен
    #27

    Тия некадърници от "куку и п-ИПИ" по- добре да прочетат и разкажат какво става във Харвард с техните дебилни финансови и икономически теории!Няма по-големи умствени недоразумения в която и да е наука от икономистите и финансистите от ИПИ!И ако в БАН може би работят феодални старци,в икономическото и финансово министерство доказано работят по рождение скопени мозъци!

  6. Анонимен
    #26

    До 22 Не съм слушал какво е казал бай Тошо и не ве интересува. Социализмът е идея за социална справедливост. Това, което е било в бившите т.нар.соц. страни да го оценяват историците. Но социализмът не може да се размахва като плашило, докато дивият капитализъм - ДА.

  7. Анонимен
    #25

    Социализъма си е жив и здрав в Милицията и там не си го дават. Дори си имаха "доброволно даряване", а за тн "социални придобивки" са готови да протестират редом с ония, които се борят за оцеляване. То и затова преходът остана мирен - защото те си опазиха социалистическата привилегированост. Само че парите свършиха, а те упорстват...

  8. Анонимен
    #24

    Kakви атракции има по линията Септември-Добринище че са толкоз интересни? Стана ли по-хубаво нашето Черноморие след като бе поето от частния "национално-отговорен" капитал? Какъв транспорт ще осигурят частниците за неапетитните дестинации или това не е интересно за никого?

  9. Анонимен
    #23

    Нещо по темата за БДЖ http://ekipbg.com/2011/12/05/bdz_2/

  10. Анонимен
    #22

    До 14. Коментатор 14 се възмущава, че се размахва социализма като плашило. Ами как да бъде наречен този социализъм, след като самият Тодор Живков извика от високата партийна трибуна: "СоциализЪМЪТ е едно недоносче". Виж: Google: YouTube - Bai Tosho и на адрес: www.youtube.com/watch?v=n7qxobuhd8s

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам