Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Управляващите отхвърлиха ветото върху по-високия данък на старите коли

Общините обещаха повишението на плащането да бъде минимално

7 коментара
Менда Стоянова

С гласовете на ГЕРБ и патриотите бюджетната комисия в парламента отхвърли наложеното от президента Румен Радев вето върху данъчните закони за 2019 г., включително върху повишаването на данъка върху старите автомобили над 15 години.

Във вторник Румен Радев върна за ново обсъждане в Народното събрание четири ключови промени в законите за местните данъци и такси и митниците. Държавният глава се обяви против въвеждането на екокомпонента при определянето на местния данък върху автомобилите, а също и против отлагането на новата формула за изчисляването на такса смет за 2022 г. Той върна още по-високите данъчни ставки за имотите в курортите, а също и промените в Закона за митниците, с които сегашните митници в страната ще се закрият като самостоятелни звена и ще се превърнат в териториални поделения на Агенция "Митници" по подобие на структурите на Националната агенция за приходите.

"ГЕРБ няма да подкрепи ветото. Промяната в Закона за местните данъци и такси, свързана с данъка върху превозните средства, е първа стъпка в правилната посока. Общините имат ангажименти за чистота на въздуха. Този проблем няма да се реши само с въвеждането на екокомпонент в местния данък, но това е само една от мерките", обоснова се председателката на бюджетната комисия Менда Стоянова от ГЕРБ.

Икономическият съветник на президента Илия Христозов, който по професия е летец, обясни, че данъчната промяна няма да изпълни заложената екологична цел, защото основният фактор при покупката на автомобил е цената му, а не местният данък, който формира нищожна част от разходите. "Електрическите автомобили, които са много по-екосъобразни, са без данък, ползват безплатно паркиране и безплатно зареждане, но не се забелязва бум в покупките им, защото са скъпи", каза Христозов.

Той даде пример с автомобил на повече от 10-11 години с мощност до 100 конски сили, чийто данък щял да се вдигне с 80-100%. Менда Стоянова обаче обясни, че за автомобилите, които са до 13-14 годинишни, ще има облекчение в данъка заради отстъпката за стандарт Евро 4, а не утежнение.

Изпълнителният директор на Националното сдружение на общините, което вече се обяви в подкрепа на данъчната промяна на ГЕРБ - Силвия Георгиева, обяви, че масово общините възнамеряват да гласуват минималните ставки на данъка, така че социалната цена на промяната за гражданите да бъде приемлива.

БСП и ДПС подкрепиха ветото на Радев, като левицата предложи да се въведе много по-крута мярка за борба със замърсяването на въздуха - забрана за вноса на стари автомобили над 10 години. Менда Стоянова обаче отговори, че подобна стъпка би бръкнала много повече в джоба на българина и ще направи покупката на автомобил невъзможно за голяма група от гражданите.

По отношение на отлагането на реформата в такса смет от 2020 г. за 2022 г., което бе другата причина Радев да върне промените в данъчните закони, Стоянова обяви, че честността изисква да се отбележи, че тя ще засегне гражданите повече, защото масово ще доведе до увеличение на такса смет за домакинствата и до намаление - за бизнеса.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

7 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. асен
    #7

    крадливата пасмина пълни бюджета за да краде на воля! а проверка на росенец?

  2. Светлоносец
    #6

    Това е полицейска тъпоглавост, от 10 дена има ежедневни протести за скока на горивата , за скока на Гражданската Отговорност, протести на майките на деца с увреждания и скока на данъците на МПС. Президента им дава жокер, лека законова възможност, ГЕРБ да каже " Извиняваме се, обърках ме се".
    Просто мисля, че Валери Симеонов ги е заразил със слепотата на властниците, и глупостта на величието. Тука трябва да отбележим и поткрепата на Плален Димитров шеф на КНСБ за увеличение на данък МПС, по негови

  3. Kiril Kovatchev
    #5

    Ами най-лесно е за всичко да се винят най-бедните. Но идеята че могат да се събират повече пари от най-бедните е далече от реалността. В отчаянието си парламентарното мнозинство е заело позицията на камилска птица - с завряна глава в пясъка всички проблеми изчезват.

  4. protiv GERB
    #4

    Започват да се самозабравят, а това наред с некомпетентността и арогантността е сигурен белег за провал. Въпроса е колко дълбоко ще завлекат страната. Не съм чул и един журналист от ,,независимите" ни медии да попита премиера, дали има класация освен тази по престъпност, корупция, свободата на словото, по която да не сме на последното място в Европа. Не съм го чул да поеме обещание, че след еди колко си години по еди какво си ще предвижи страната от последно на предпоследно място. Чудя се след като

  5. sandpiper5
    #3

    добър “технически преглед” на МПСредства. фенове или”манияци” на модели: WV Beetle, оригинал модел с два ауспуха, но с панорамно задно стъкло още се ползва, има, боя, тапицерия, двигател...

  6. Практик от София
    #2

    Това не представлява кой знае каква трудност. Но ще намерят ли сили в себе си управляващите да отхвърлят ветото на Статуквото върху безпощадната избирателска "глоба" на стари, напълно амортизирани муцуни ?

  7. Kruger
    #1

    Всякакви данъци трябва да се намаляват, а не да се увеличават. Иначе просто отиват повече пари в олигархията за крадене. Екологичният аспект сред автомобилите може да се постигне с просто спазване на законите, напр. истински технически прегледи, проверки на пътя и спиране от движение на автомобилите замърсяващи околната среда, разследване на пунктовете издали техническия документ на такива, спазване на правилата за паркиране (не като сега, масово паркиране в нарушение на ЗДП особено по кварталите)

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.