Управляващите призоваха Гешев да си подаде оставката

Управляващите призоваха Гешев да си подаде оставката

Управляващата коалиция призова главния прокурор Иван Гешев да си подаде оставката.

"Призоваваме главния прокурор Иван Гешев да подаде оставка като по този начин поеме отговорност за своите действия и даде възможност на Прокуратурата на България да осъществява пълноценно конституционните си функции", каза депутатът Андрей Гюров от парламентарната трибуна в специална декларация от името на "Продължаваме промяната", БСП, "Има такъв народ" и "Демократична България".

Гюров посочи редица мотиви за искането на четирите партии. Част от тях са: Системната ерозия на върховенството на правото в страната се дължи на изграждането на олигархични зависимости на институциите, на корупцията по високите етажи на властта; Статутът и функциите на главния прокурор се отклоняват съществено от установените стандарти на Европейския съюз; Системните констатации на институциите на ЕС - редица доклади, загриженост за корупция по високите етажи; липсата на ефективно разследване на случаи или напредък по дела с висок обществен интерес -делата по източването и фалита на КТБ, казусът "Осемте джуджета", казусът "Апартаментгейт", казусът с шкафчето с пачки и златни кюлчета в спалнята на бившия премиер Бойко Борисов; Системно ниските нива на обществено доверие в главния прокурор, както и масовите протести срещу Гешев от 2020 г.; Бездействието на прокуратурата за корупция по високите етажи, което доведе до санкции по "Магнитски"; Редица политически изказвания на главния прокурор; Злоупотреба с власт и нахлуването в президентството; Прилагане на СРС по отношение на стотици мирно протестиращи български граждани; внесеното във ВСС от министъра на правосъдието искане за освобождаване на главния прокурор.

Призивът за оставката на Гешев бе посрещнат с аплодисменти от депутатите от управляващото мнозинство.

Гешев: Това е кризисен пиар

"Не съм запознат. Днес не е денят да обсъждаме кризисен пиар", каза малко след това главният прокурор, попитан за призива на управляващите.

Изключително бързо, само няколко минути след обявеното от парламентарната трибуна искане, дойде и писмена позиция от Прокуратурата, която обявява, че декларация има изцяло политически характер и е "опит за отклоняване на общественото внимание от реалните социални, икономически и здравни проблеми, пред които са изправени българските граждани".

"Ръководството на Прокуратурата на Република България оценява като крайно неприемливо и грубо посегателство над върховенството на правото и независимостта на съдебната власт, политическата декларация, представена на 14.01.2022г. в Народното събрание. Още повече, че за прочитането на същата се използва трибуната на българския парламент. Този политически акт е пример за пряко нарушаване на разделението на властите, гарантирано от Конституцията на Република България", се казва в позицията.

Според прокуратурата прочетената декларация напълно потвърждава, "многократно изразените от ръководството на ПРБ, в т.ч. и с писмо до европейските институции, посолствата на страните членки на ЕС, Великобритания и САЩ, опасения за растящия у нас риск от сериозно и непоправимо накърняване на независимостта на прокуратурата като част от съдебната власт и трайно отстъпление от водещия принцип в Европейския съюз за върховенство на правото".

Реакция от Пеевски, ГЕРБ и ДПС

Малко по-късно в кулоарите на парламента санкционираният по американския закон "Магнитски" депутат от ДПС Делян Пеевски лаконично обяви "проверете дали това е истина, което правят", визирайки поисканата оставка на Гешев. След това той отново заговори за съиздателя на "Икономедия" Иво Прокопиев - нещо, което депутатът от ДПС неизменно прави в отговор на въпросите, които му се задават. "Запитайте главния прокурор защо не обжалва присъдата на олигарха Иво Прокопиев", каза още Пеевски, но не обясни какво има предвид.

Един от мотивите за настояването Гешев да си подаде оставката бяха санкциите по "Магнитски", но депутатът от ДПС обяви, че тази тема е изчерпана за него. Той не отговори и на въпроса дали според него главният прокурор трябва да се раздели с поста си.

От ГЕРБ обявиха, че Гешев не е най-големият проблем на България. "Съдебна реформа не се прави с декларация, а със законопроекти. Такива до момента не сме видели и не виждаме никакви симптоми да се работи върху такива", каза пред журналисти Тома Биков.

"Така че по-скоро сме безразлични към тази декларация. Декларациите не правят реформи", посочи Биков.

По думите му бившите управляващи са склонни да участват в разговори за съдебна реформа, ако те решават системни проблеми, а не целят смяната на едни хора с други.

Сходен с този на ГЕРБ беше и коментарът на Хамид Хамид от ДПС. "Не може да сменим един човек с друг и да кажем, че съдебната система е реформирана. С такива изявления и декларации парламентарните групи излизат от конституционната рамка, в която са. Разбира се могат да налагат промени в законопроекти, но това не се прави с подобни декларации. Явно се търси някаква обединителна линия между управляващите, след като видяхме как прехвърчаха искри по основните теми", каза той.

Според него въпреки декларацията "никой не е изтъкнал една причина защо трябва да бъде сменен един човек и защо трябва да бъде сложен друг". "Тук трябват юридически аргументи, а не политически желания", каза депутатът.

"Гешев поне веднъж да прояви мъжество и да подаде оставка"

"Очаквам поне веднъж главният прокурор да прояви мъжество и да си подаде оставката, защото така се прави и така е редно. В тази страна трябва да имаме нов главен прокурор и да направим такива законови промени, че той да не бъде следващият Цацаров или Гешев", каза в кулоарите депутатът от ДБ Ивайло Мирчев.

Той каза още, че се подготвят законови мерки, които не са само конституционни, за да може да се реформира прокуратурата. По думите му от ДБ вече водят разговори с останалите партии в управлението, за да се намери консенсус по бъдещите законопроекти.

По-късно депутатът от ПП и председател на правната комисия Милен Матеев обяви, че що се отнася до реформиране на прокуратурата се подготвят в спешен порядък промени в Закон за съдебната власт (ЗСВ) и в Наказателно-процесуален кодекс (НПК), където ще се иска ограничаване на правомощия на главния прокурор, доколкото това е възможно.

"Предвидили сме да има съдебен контрол върху отказите на прокуратурата да образува досъдебни производства по някои разследвания. Що се отнася до съдебната система, което е пряко свързано с избора на главен прокурор, сме предвидили промени в ЗСВ относно правомощията на ВСС, избора на членове на ВСС и самото функциониране на Висшия съдебен съвет. Предвижда се разделянето на ВСС на два отделни съдебни съвета, но найнеотложно е той да стане от един постоянно действащ орган, който превръща магистратите в бюрократи, да стане орган, който се свиква на сесии, за да взема решения, а постоянно действащи са комисиите към ВСС и съответно магистратите да продължат да упражняват своите функции като магистрати", посочи Матеев пред бТВ.

Според него лично Иван Гешев носи отговорност за това, че в обществото ерозира доверието към прокуратурата със своите лични политически пристрастия и изказвания. Матеев даде като пример "СРС-тата, които са били извадени, за да уронят престижа на представители на опозицията и на протестиращи". 

Целият текст на декларацията на ПП, БСП, ИТН и ДБ:

Коалицията,

Като отчита, че системната ерозия на върховенството на правото в страната се дължи на изграждането на олигархични зависимости на институциите, на корупцията по високите нива на властта през последното десетилетие, и на липсата на ефективно разследване и упражняване на обвинителна функция от българската прокуратура;

Като взе предвид, че статутът и функциите на главния прокурор се отклоняват съществено от установените стандарти на Европейския съюз и Съвета на Европа, както и че липсват ефективни механизми за търсене на отчетност и отговорност на главния прокурор;

Като отчита системните констатации и препоръки на институциите на Европейския съюз в различни официални документи по отношение липсата на ефективност в разследването на корупцията по високите нива на властта – а именно: Доклад относно върховенството на правото за 2020 г., Доклад по Механизма за сътрудничество и проверка от 2018 г., Резолюция на Европейския парламент относно принципите на правовата държава и основните права в България;

Като има предвид конкретните констатации в Резолюцията на Европейския парламент от 8 октомври 2020 г. относно принципите на правовата държава и основните права в България, цитирам:

"загриженост във връзка с продължаващата липса на разследвания за корупция по високите етажи, които да водят до осезаеми резултати; необходимостта от провеждане на сериозни, независими и активни разследвания и постигане на резултати в борбата с корупцията, организираната престъпност и изпирането на пари, както и от задълбочено проучване на твърденията за корупция по високите етажи след звукозаписите, появили се през лятото на 2020 г., както и във връзка със скандала "Апартаментгейт", скандала с къщите за гости, аферата с танкера, случая с крайбрежния имот в "Росенец" и скандала, свързан с предполагаемото незаконно прехвърляне на пари от Българската банка за развитие, като всички те – взети заедно – говорят за дълбоки и системни слабости във връзка с принципите на правовата държава и антикорупционните мерки в България;" край на цитата.

Като отчита позицията на Европейската комисия по Националния план за възстановяване и устойчивост, в която изрично се настоява за въвеждане на ефективен механизъм за разследване, отчетност и отговорност на главния прокурор, както и мерки за гарантиране на върховенството на правото като условие за получаване на финансиране на проектите по плана;

Като взе предвид, препоръките и стандартите на Венецианската комисия на Съвета на Европа по отношение на осигуряване на ефективно разследване, отчетност и отговорност на главния прокурор – Становище на Венецианската комисия по Закона за съдебната власт от 2017 г., Становище на Венецианската комисия по Закона за изменение и допълнение на Наказателнопроцесуалния кодекс и Закона за съдебната власт относно наказателното разследване на висши магистрати от 2019 г.;

Като взе предвид Решението на Европейския съд по правата на човека от 5 ноември 2009 г., Колеви с/у България (жалба № 1108/02) относно липсата на ефективен механизъм за разследване по отношение на главния прокурор;

Като отчита, че според Индекса за върховенство на закона на World Justice Project за 2021 г. България е класирана на 62-о (и предпоследно за Съюза) място от 139 държави; като има предвид, че според Индекса за възприемане на корупцията за 2020 г. на Transparency International България се нарежда на 69-то място в света от 180 държави и e на последните места в класацията в рамките на Европейския съюз;

Като отчита системно ниските нива на обществено доверие в главния прокурор – 10 % през 2021 г. (по данни на Алфа Рисърч), както и масовите граждански протести през 2020 г., поставящи искане за оставка на главния прокурор;

Като отчита бездействието на прокуратурата и нейното ръководство за разследване на случаи на корупция по високите нива на властта, довели до налагането на безпрецедентни санкции по силата на Глобалния закон "Магнитски" на САЩ, които увреждат международния авторитет на страната;

Като взе предвид липсата на ефективно разследване на случаи или напредък по дела с висок обществен интерес: делата по източването и фалита на КТБ, казусът "Осемте джуджета", казусът "Апартамент-гейт", казусът с необяснимото богатство, демонстрирано в резиденцията на бившия министър-председател;

Като отчита избирателното активиране на ръководството на прокуратурата в съответствие с политическата конюнктура и зависимостта от управлявалите формации до месец май 2021 г.;

Като обръща внимание на редица политически мотивирани изказвания и конкретни действия на главния прокурор, в т.ч. публично изразени негативни оценки и квалификации за отделни политически лидери, както и близките отношения с други политически лидери;

Като подчертава нарушаването на изрични законови, професионални и етични стандарти във връзка с огласяването на информация, придобита със специални разузнавателни средства (СРС), включително и по отношение на държавния глава;

Като подчертава, случаи на злоупотреба с власт във връзка с противоконституционното нахлуване на въоръжени лица на пряко подчинение на главния прокурор в официалната сграда на Президентството и извършване на действия, които са отменени като незаконосъобразни от съда;

Като подчертава, че главният прокурор не е защитил конституционните права на гражданите на мирен протест като е допуснал пряко подчинената му Специализирана прокуратура да поиска масово прилагане на СРС по отношение на стотици мирно протестиращи български граждани (в т.ч. опозиционни политически лидери, журналисти, граждански активисти), окачествени като заплаха за националната сигурност;

Като отбелязва, че във Висшия съдебен съвет е внесено от министъра на правосъдието мотивирано искане за освобождаване на главния прокурор на основание чл. 129, ал. 3, т. 5 от Конституцията и в съответствие със Закона за съдебната власт;

Като има предвид, че в българската прокуратура работят и много достойни професионалисти, които не могат да демонстрират своята ефективност в условията на ръководство, което е загубило общественото доверие и институционална подкрепа, включително на европейските и американските партньори;

Като отчита, че към настоящия момент липсват други ефикасни конституционни механизми за осъществяване на отговорност на главния прокурор,

ПРИЗОВАВА:

главният прокурор на Република България г-н Иван Гешев да подаде оставка, като по този начин поеме отговорност за своите действия и даде възможност на българската прокуратура да осъществява пълноценно конституционните си функции в защита на публичния интерес, върховенството на правото и правата и свободите на гражданите.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Защо Сотир Цацаров подаде оставка от КПКОНПИ?