Управляващите в Италия са отхвърлили като "измислица" предупрежденията за рухване на моста "Моранди"

Управляващите в Италия са отхвърлили като "измислица" предупрежденията за рухване на моста "Моранди"

Управляващата в Италия популистка партия "Пет звезди"е пренебрегнала проблемите за сигурността на рухналия във вторник мост "Моранди", който отне живота на над 40 човека. През 2013 г. представителите на "Пет звезди" в Генуа са окачествили като "детски небивалици" предупрежденията, че мостът може да се срути.

Антисистемното "Движение Пет звезди", което от няколко месеца управлява Италия в коалиция с националистическата партия "Лига", натрупа политически капитал през годините, съпротивлявайки се на мащабни строителни и инфраструктурни проекти. Тези проекти често предизвикват недоволството на хората, които живеят в съответните райони.

През 2013 г. партията публикува на сайта си позиция, според която предупрежденията за "непосредствена заплаха от рухване на моста Моранди" са "favoletta" – италианската дума за детска фантастична приказка или измислица, пише британският в. "Инидипендънт".

Във вторник се срути 80-метров участък от моста и движещите се по него коли и камиони полетяха надолу от над 45 метра височина. Жертвите са над 40, има много ранени, а операцията по издирване на хора и разчистване на гигантските отломки продължава. Мостът бе част от ключовата магистрала A10.

Към днешна дата изявлението на "Пет звезди" от 2013 г. е изтрито от партийния сайт, но може да се види на кешираната му версия. В позицията се изразява съпротивата на "Пет звезди" срещу "Gronda di Genova" – голям инфраструктурен проект за подобряване на магистралите в района на Генуа, включващ ремонт на срутилия се вече мост.

Някои архитекти и инженери отдавна предупреждават, че мостът, изграден по проект на прочутия Рикардо Моранди през 1960-те години, страда от фатални проектантски грешки. Съоръжението е било укрепвано през 2016 г., но цялостното преизграждане не е правено, за да се избегне рухването му.

В изявлението си отпреди пет години "Движение 5 звезди" обвинява регионалния президент, който подкрепя укрепването на моста, че не е прочел проучването за състоянието на съоръжението. "Ние се питаме какво доверие вече може да се има на хората, които подкрепят такива важни дела", обявява "Пет звезди".

Партията освен това се обявява срещу други инфраструктурни проекти като високоскоростен влак от Торино до Южна Франция, срещу който също имаше протести и също бе описан като прахосване на пари и в крайна сметка преразгледан.

Предложението за ремонт на моста "Моранди" е било включено в списъка на партията с инфраструктурни проекти, които могат да бъдат отменени на базата на анализ ползи-разходи.

Мостовете, проектирани от покойния вече инженер Моранди, са били необикновени поради използването на железобетон вместо стоманени въжета за висящата част – нещо, което е било рядка практика в онези години.

В момента има спекулации и по въпроса дали укрепителните дейности през 2016 г. са извършени както трябва. В Италия се ширят съмнения, че някои дейности по публичните инфраструктурни проекти може да са компрометирани поради участие на организираната престъпност. До момента обаче няма доказателства, че именно такъв е случаят с ремонта на моста "Моранди".

ЕК към Салвини: Всяка страна сама определя приоритетите си

В същото време Европейската комисия отхвърли твърденията на известния с враждебното си отношение към ЕС италиански вицепремиер Матео Салвини (лидер на "Лига"), че правилата за бюджетни ограничения на ЕС спрямо Италия са попречили на страната да инвестира в сигурността на инфраструктурата си.

Говорител на ЕК заяви, че страните членки могат сами да определят приоритетите си в рамката на съществуващите бюджетни правила. От Брюксел напомниха, че по време на програмния период 2014-2020 г. за Италия са предвидени 2.5 млрд. евро за подобряване на пътната и железопътната инфраструктура. Освен това през април ЕК е одобрила помощ за страните членки в размер на 8.5 млрд. евро за инвестиции, включително в района на Генуа, заяви говорителят на ЕК.

Непредотвратим акт на съдбата?

Прокурорът на Генуа Франческо Кози каза, че разследването ще се съсредоточи върху поддържането на проектирането на 51-годишния мост. Той коментира, че е "безразсъдно" да се говори да "непредотвратим акт на съдбата".

Изразената преди години оценка на проф. Антонио Бренчик от университета в Генуа, че мостът е "инженерен провал", има и други привърженици. Арх. Диего Зопи каза, че рискът от срутване е бил подценен.

През изтеклите пет десетилетия железобетонът на моста се е пропукал под натиска на непрестанните вибрации от трафика, което позволява на въздуха, достигнал вътрешната метална структура, да предизвика окисляването ѝ, поясни той.

Първоначалната функция на бетона, която се предполага, че е да защитава стоманата, вече не е там, каза Зопи.

Преди 50 години ние имахме пълно доверие в железобетона, но сега знаем, че той трае само няколко десетилетия, поясни архитектът от Генуа.

Още от Свят

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?