Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Условни присъди за подсъдимите заради пожара във влака София-Кардам

Тримата служители на БДЖ, заедно с дружеството, трябва да платят 1.9 млн. лв. обезщетения

11 коментара
Условни присъди за подсъдимите заради пожара във влака София-Кардам

Условни присъди за тримата подсъдими по делото за пожара във влака София-Кардам, при който през 2008 година загинаха девет души, постанови Апелативният съд във Велико Търново.

Съдът отмени оневинителната присъда на бившия директор на поделение "Спални и специални вагони" в БДЖ Георги Иванов и го призна за виновен, като му наложи 1 година и шест месеца лишаване от свобода с три години изпитателен период.

Присъдата на шафнерът на влака Георги Георгиев беше намалена от 12 на 3 години с 4-годишен изпитателен период.

Присъдата на началника на влака Иванка Костадинова беше намалена от осем на 2 години и половина, също с четиригодишен изпитателен срок.

Тримата, солидарно с БДЖ "Пътнически превози" ЕООД ще трябва да заплатят 1,9 млн. лв. обезщетение на 19-те близки на загиналите във влака жертви, както и разноските по делото. Присъдата може да се обжалва в 15 дневен срок пред Върховния касационен съд (ВКС).

Пред БТА част от близките на загиналите заявяват, че са недоволни от условните присъди и ще обжалват решението на апелативния съд.

Шафнерът на влака Георги Георгиев пък заяви, че ще иска пълно оневиняване и вероятно също ще обжалва постановената присъда.

По-рано прокуратурата и частните обвинители поискаха максимални наказания от 15 години затвор за шафнера Георги Георгиев и началник-влака Иванка Костадинова.  Според прокуратурата вината на двамата е доказана, защото те не са изпълнили наредбите на БДЖ да евакуират всички пътници от вагона и това е довело до смъртта на 9 души.

Обвинителите поискаха и 6 години затвор за третия подсъдим - Георги Иванов. Причината е, че заради негова заповед вратите на спалните вагони са били двойно заключени, което е попречило на хората да излязат.

Защитата на подсъдимите се опита да отложи процеса като поиска да се насрочи нова експертиза и нови разпити на свидетели. Съдът обаче реши, че събраните доказателства са достатъчни и отхвърли искането. Така пледоариите по процеса приключиха в четвъртък, а днес бе произнесена и присъдата.

Пожарът във влака София-Кардам, при който загинаха 9 души, а други девет бяха ранени, стана малко преди полунощ на 28 февруари 2008 г. недалеч от гара Червен бряг в композиция от девет вагона. Сред жертвите на инцидента беше и директорът на Националния археологически институт с музей при БАН проф. Рашо Рашев.

Това е второто разглеждане на делото от Апелативния съд във Велико Търново. Преди години друг съдебен състав осъди шафнера Георги Георгиев и началника на влака Иванка Костадинова съответно на 8.5 години и 5 години затвор. Тогава апелативните съдии намалиха присъдите, наложени им от Плевенския окръжен съд.

Първата инстанция беше постановила по-сурови наказания – 12 години затвор за Георги Георгиев и 8 години за Иванка Костадинова. Третият подсъдим - Георги Иванов, беше оправдан.

На 14 септември 2011 г. Върховният касационен съд обаче отмени решението на Апелативния съд във Велико Търново като незаконосъобразно и върна делото за ново разглеждане от друг съдебен състав.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #11

    Делото трябва да започне отново и да бъдат обвинени тези, които са издали заповедта за заключване на вагоните. Макар, че който е пътувал в кушет вагоните знае, че те се заключваха, за да не влизат крадци и да не минават през вагоните случайни хора. Заключваха се с добри намерения, така да се каже, за по-голяма сигурност на пътуващите. Но само в България може за смърт на много хора да се получат условни присъди или да не се намери виновен изобщо. Изобщо, съда разплаква хората така, както престъпниците. Съдиите си живеят в някакъв техен свят и обясняват, че съдели според закона, но какъв е този закон, след като не дава усещането за справедливост.

  2. Анонимен
    #10

    Егати скапаната държава!

  3. Коментарът е изтрит заради нецензурни думи или обиди.
    #9
  4. Анонимен
    #8

    Йордан Опиц (който съзнателно уби човек в София) получи 5 години. Железничарите, които са били изненадани от внезапен пожар, възникнал не по тяхна вина в пътническо купе и посред нощта за малко щвха да получат 15 години затвор. Скърбя за загиналите! Обаче съдът е постъпил правилно в случая с влака. Железничарите са невинни, но БДЖ носи вината.

  5. Анонимен
    #7

    Ето това ми звучи като престъпно поведение. "Обвинителите поискаха и 6 години затвор за третия подсъдим - Георги Иванов. Причината е, че заради негова заповед вратите на спалните вагони са били двойно заключени, което е попречило на хората да излязат. "

  6. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #6
  7. Анонимен
    #5

    А, бе нали некой требва да бъде нарочен за виновен, за да се харесаме на Брюксел, а и близките на жертвите искат възмездие. Само че тези, които ги обвиняват, както винаги, не са най-виновните и, както казва № 2, надали са могли да направят нещо смислено в този момент с голи ръце. Аз също бих си излежал присъдата, защото откъде ще вземеш и платиш 600000 лв. и отгоре със заплата от 600 лв. на месец. Гадна работа. Да пази Господ!

  8. Анонимен
    #4

    Извинете, но ако аз трябва да платя 1.9 милиона лева обезщетение на някого - просто ще предпочета да вляза в затвора за 2-3 години!

  9. Анонимен
    #3

    Определено министеро требе да беше уволнен, ама много бръзо.. дребни балъци немат како да радят, кога подпуши влако..

  10. Анонимен
    #2

    Аз се чудя при това трагично състояние на БДЖ, как може един идиотски съд да признае за виновни хора, които каквото и да са направили в случая, едвали е щяло да има по - различен развой на трагедията. С какво да спрат пожара, с голи ръце ли....Отговорността трябва да се прехвърли другаде, и това, е, кой е разрешил такива бракми да се движат по железния път. Как са минали проверка, след като срокът на експлоатация на един вагон е максимум 30 г. и къде са поддържани същите тия произведения на технологичния

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.