В България няма нито един безопасен тир-паркинг

ЕК е отпуснала 45 милиона евро за изграждане на безопасни зони за камиони в Евросъюза

Необходимо е изграждането на 400 000 сигурни и охраняеми зони за паркиране в Европейския съюз. Това е заключението от проучване на Европейската комисия.

Наличието на подобни места за почивка на водачите е в основата на подготвяните промени в правилата за тяхната дейност т.нар. пакет "Мобилност І", добил известност като плана "Макрон" срещу който се обявиха българските превозвачи. Най-вероятно този пакет ще бъде одобрен до края на мандата на този Европейски парламент.

Товарните камиони често стават жертва на кражби и нападения, като близо три четвърти от тези инциденти се случват, когато камионите са паркирани на неохраняеми паркинги, е посочено в проучването на ЕК.

В документа се уточнява, че в ЕС има 300 000 места за паркирането на камиони, но само около 7000 от тях са под охрана. По много от обичайните маршрути за товарните превози изобщо липсват необходимите паркинги.

В България, Гърция, Великобритания, Швеция, Ирландия и Финландия няма нито един паркинг, който да отговаря на изискванията за охрана, а в Румъния и Италия има само по едно сертифицирано подобно съоръжение, е посочено в доклада, съобщава БТА.

Най-много охраняеми сертифицирани паркинги са отчетени в Холандия, Белгия, Германия и Испания.

В доклада се посочва, че водачите са принудени да спират винаги когато изтече работното им време. Все още почти не е възможно запазването на паркомясто предварително, а дори когато такава услуга се предлага, на нея рядко може да се разчита.

В отговор на този феномен изследването на ЕК представя подробна карта с местата, където има нужда от изграждането на безопасни пространства за паркиране в Европейския съюз.

В момента има три стандарта за охраняемите паркинги в ЕС, които се различават чувствително. Експертите предлага въвеждането на единни европейски изисквания за охраняемите паркинги. Те са разделени на четири категории - "бронзова", "сребърна", "златна" и "платинена" в зависимост от услугите и екстрите, които предлагат.

Предлага се още извършването на постоянни проверки на дейността на паркингите, въвеждането на система за запазване на места, както и изготвянето на насоки за строежа на тези съоръжения.

По новия механизъм "Свързана Европа" са предоставени 45 млн. евро за изграждането на безопасни зони за паркиране в периода 2014 - 2017 г., е посочено в документа.

Съставена е експертна група, която да прилага единни стандарти в сферата за безопасност на зоните за паркиране. В нея са включени шофьори, синдикати, превозвачи, производители на превозни средства, собственици на товари, застрахователи. Предвижда се първата обща среща на заетите с подготовката на промените да се състои в началото на април.

"Шофьорите в Европа заслужават сигурност и комфорт по време на почивката си. Това е от изключителна важност за тяхната безопасност и за безопасността на тяхната работа по европейските пътища. Сегашната ситуация е неприемлива. С оглед на подобряването условията на труд на водачите на камиони в Европа и защитата на социалните им права като част от Пакета за мобилност I настоящото проучване показва необходимите следващи стъпки. Ще предприемем необходимите действия, за да гарантираме на шофьорите и собствениците на товари сигурни паркинги в ЕС", заяви еврокомисарят по транспорта Виолета Булц.

Още от Бизнес

Защо премиерът говори за "Костинброд 2" по "учебниците на КГБ"?