В един ден полицията разби канал за крадени коли, за контрабандни маратонки и удари СИК

В един ден полицията разби канал за крадени коли, за контрабандни маратонки и удари СИК

В деня, в който еврокомисарят по разширението Оли Рен дойде на последно посещение у нас преди мониторинговия доклад за готовността на България да се присъедини към ЕС, МВР прояви изключителна активност и обяви резултатите от две свои акции за разбиване на престъпни структури в страната. Така министерството косвено отговори на Оли Рен, който и в четвъртък повтори в София, това, което говори от дни наред - че ЕС иска от България конкретни резултати в борбата с организираната престъпност и корупцията.

Сутринта НСБОП разкри как е ударила склад до стоковата борса “Илиянци” и е конфискувала 37 хиляди чифта контрабандни китайски маратонки, имитация на световни марки. Следобед РДВР – Благоевград обяви, че е разбит канал за крадени луксозни коли от Испания, който е работил поне две години, та чак до днес. Каналът за колите бил протежиран от представители на бившата силова групировка СИК. Това разкритие случайно съвпадна с първото заседание по делото за убийството преди две години на знаковата фигура на СИК Милчо Бонев – бай Миле. Приживе той се возил в контрабандно внесено крадено Ауди от разбития “испански” канал.  

Макар двете акции да бяха отчетени като успешни, арестувани няма.  

Маратонките в “Илиянци”

Според информацията на МВР, дадена на специална пресконференция, служителите на НСБОП са задържали огромното количество китайски маратонки в склад на “Сортови семена” до стокова база “Илиянци” в столицата. Складът на “Сортови семена” е бил отдаден под наем.

Акцията на антимафиотите е започнала в понеделник и е завършила късно в сряда, обясни Вили Рашков от НСБОП. Конфискувани са 37 хил. чифта маратонки, от които над 15 хиляди са с марките “Дизел” и “Пума”, останалите – “Енерджи” и “Найк”.

На “Илиянци” такъв чифт маратонки се продава на дребно по 35-40 лв., на едро цената е 10-11 лв. Същите фалшификати се продават и в магазини в центъра на София, нерядко и в търговски обекти, които са специализирани за маркови спортни обувки, но вече на много по-висока цена. Ако са били продадени по цените на “Илиянци”, маратонките са щели да донесат на участниците в схемата около 4 млн. лв., които ще се влеят в сивия сектор на икономиката. 

Обувките били транспортирани от Китай в Гърция, където са пренатоварвани в тирове по схемата на “тапата”, обясниха антимафиоти. Схемата е класическа за контрабанден внос. При нея нелегално вкарваната стока се товари в дъното на камиона, а пред нея се слага товар, който се вкарва легално с платени мита и акцизи, като например строителни материали. Гледа се само теглото на камиона да отговаря на декларираната легална стока.

При акцията не са били извършени арести, защото в склада и в магазините по време на акцията нямало никой. Антимафиотите подозират за участващи в канала петима китайски граждани, седем българи и един арабин. Имената им са известни на органите на МВР, защото такова количество маратонки не могат да бъдат внесени за две-три седмици по схемата на “тапата”.

Тировете с контрабандните маратонки са минавали през митниците на Кулата и Благоевград. По принцип такъв внос обаче не може да се осъществи без “чадъра” на митнически служители на двете митници, на мобилните митнически групи и на служители от Икономическата полиция.

Крадените коли

На специална пресконференция на директора на РДСР – Благоевград полк. Кирил Георгиев и на шефа на митницата в Благоевград Иван Илчов бе разказано как е работил каналът за крадени луксозни коли от Испания. По него в продължение на две години автомобилите са били вкарвани в България и препродавани с фалшифицирани документи и пренабити номера на двигателите и рамите.

Каналът е бил протежиран от представители на бившата силова групировка СИК като братята Маргини, в момента подсъдими за организиране на убийства. С една от колите с марка “Ауди” изпълнителният директор на футболен клуб “Славия” – Венцислав Стефанов и покойният Бай Миле - са пътували до съседна Гърция.

Според МВР и митниците държавният бюджет е бил ощетен с над 400 хил. лв. от невнесени акцизи и вземания при мошеническата схема, осъществявана през ГКПП Кулата и Златарево.

Предварителното следствие установило, че крадените коли са преминавали с фалшифицирани документи и драстично снижени показатели за кубатура и мощност през едни и същи митнически бригади на двата гранични пункта. За внасянето на луксозните коли са използвани “мулета” – хора от различни градове на страната, на чието име първоначално са били регистрирани автомобилите в полицейски служби предимно в Лом, Перник и София. След това колите били препродавани.

В двора на митницата бе показана "колекция" от 13 луксозни автомобила, внесени в страната.

Образувани са следствени дела, но засега няма арестувани лица, съпричастни с над 20-те крадени от Испания автомобили, предимно БМВ и Ауди.

”Имаме имената на “мулетата”, но няма да ги съобщавам, защото в момента се образуват следствени дела”,  каза Кирил Георгиев.

Автомобилите са без номера на двигател и рама, но засега нямало доказателства за замесени в корупционна система служители на пропускателните пунктове.

Собствениците на колите са ги предали доброволно на служителите на РДВР и най-вероятно са добросъвестни граждани. За канала са помогнали и трима нотариуси от София, за единия от които полк. Георгиев информира, че са заведени много дела във връзка с измами.

След като каналът е бил "разработен" от антимафиотите, автомобилите са прибрани и предоставени на митницата, която трябва да събере дължимите митнически сборове.

По първоначални изчисления за тези 13 автомобила се дължат около 400 хил. лв. Общата им пазарна стойност според митническите служители е около 2 млн. лв.

Почти всички са внесени на занижена стойност и сега трябва отново да се преизчисляват и да се събират дължимите суми, ако, естествено, има от кого да се съберат, т. е. да се появи кандидат да си получи автомобила, поясни шефът на митницата в Благоевград. Той прогнозира, че вероятно няма да има такива кандидати. Истинските им собственици според него едва ли ще поискат да им бъде върнат откраднатият автомобил, тъй като застрахователните компании вече са им платили.

Иван Илчов добави, че сега има две възможности за тези коли - по наредба на министъра на финансите те могат да се предоставят на държавни институции, а в другия случай прокуратурата може да се разпореди кой да бъде собственик на автомобила.

Съвпаденията

И при двата случая няма арестувани, защото когато влезли да тарашат склада с маратонките, там нямало никого. При крадените коли има заведени следствени дела и толкова.

Контрабандните маратонки са минали през митниците в Кулата и Благоевград, крадените коли са минали през Кулата и Златарево. Но нито в единия случай, нито в другия се говори за замесени митнически, гранични и полицейски служители, без които нито една от двете контрабандни схеми няма как да проработи.

Споделяне
Още от България

Защо главният прокурор размахва пръст на политици?