В ход е спасителна операция за 383 млн. лева по “Регионално развитие”

За първи път местят един европроект в друга програма, началото е с Околовръстното в столицата

В ход е спасителна операция за 383 млн. лева по “Регионално развитие”

След като увеличението на междинните плащания до 95% се оказа недостатъчно, за да бъдат спасени средствата по оперативна програма “Регионално развитие” от загуба, сега големият пътен проект - Северната скоростна тангента на София - ще се опита да усвои по-голямата част от оставащите 383 млн. лв., които трябва да бъдат разплатени до края на годината. В противен случай рискуваме те да бъдат загубени. Това стана ясно от думите на вицепремиерът и министър на регионалното развитие Екатерина Захариева.

До края на тази година по правилото n+2 по оперативна програма “Регионално развитие” трябва да бъдат сертифицирани от Брюксел 1.332 млрд. лв. Към момента одобрените средства от Европейската комисия са 949 млн. лв, казаха от оперативната програма. Това означава, че до края на годината трябва да бъдат разплатени задължително 383 млн. лв., в противен случай губим парите. (Правилото n+2 е заявеният бюджет за всяка година от програмния период, който трябва да бъде разплатен най-късно до две години след това).

Проектът за Северна скоростна тангента беше предвиден за финансиране по оперативна програма “Транспорт” като индикативната му стойност е 200 млн. лв. Търгът за изпълнението му беше спечелен от италианското обединение "Салини Импреджило" с цена от 189 млн. лв. без ДДС още през март. Строителството му обаче не може да тръгне, защото по оперативна програма “Транспорт” няма пари.

Другата пречка беше, че апликационната форма на проекта за Северна скоростна тангента все още не е одобрена – нито от управляващия орган на програма “Транспорт”, нито от Брюксел. Одобрението на апликационната форма е задължително условие за да започне изпълнението на проекта с европейски средства. В противен случай това може да стане с пари от бюджета, както практикуваше правителството на ГЕРБ.

Европейската комисия вече е дала предварително съгласие за прехвърлянето на проекта от програма “Транспорт” в “Регионално развитие”, каза вицепремиерът Захариева. По думите ѝ оставало само следващата седмица той да бъде одобрен от Комитета за наблюдение на оперативната програма.

Сега предстои бенефициентът по проекта агенция “Пътна инфраструктура” да уведоми официално програма “Транспорт”, че оттегля проекта си за финансиране и го насочва към друга програма, казаха от управляващия орган на “Транспорт”.

Заради изпълнението на всички тези административни процедури строителството на Северната скоростна тангента може да започне най-рано през септември, по думите на Захариева.

Това поставя под риск усвояването на всички средства по програма “Регионално развитие”. Към днешна дата това са около 200 млн. лв. За да не се стигне до загубата им, са разработени още резервни планове.

Единият предвижда рисковите проекти на общините да бъдат заменени с други, които вече са изпълнени с техни средства и отговарят на изискванията на програма “Регионално развитие”. Под рисков проект се разбира такъв, по чието изпълнение няма движение в рамките на 10 месеца, обясни Деница Николова, ръководител на управляващия орган на програмата.

Покупка на автомобили за социалния патронаж на общините е другата спасителна мярка, която е била обсъдена с Националното сдружение на общините, каза Екатерина Захариева.

Засега не се предвижда местене на други големи пътни проекти от оперативна програма “Транспорт” в “Регионално развитие” като Западната дъга на околовръстното шосе, каза Захариева.

Споделяне

Още по темата

Още от Бизнес

Одобрявате ли решението за частичен локдаун?