Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

В над 10% от спешните случаи линейките в София се бавят

1 коментар

Пред спешната помощ стоят редица проблеми за решаване, сред които намаляване броя на забавените повиквания, подобряване на условията в линейките и модернизиране на самия автомобилен парк, постигане на по-голяма ефективност на разходите, намаляване на текучеството и други. Това констатира одит на Сметната палата за периода от 2006 до края на 2008 година.

Одитът констатира, че е необходим е регламент за времето на пристигане до пациента, съответстващ на европейските стандарти (между 8 и 10 минути). Сега при пристигане на екипа до пациента след 20-та минута повикването се смята за забавено.

За 2007 г. при изпълнени от одитираните центрове 756 483 повиквания 12 894 са забавени. През 2008 г. броят на забавените повиквания е 15 366. Най-много забавени повиквания има в София. През 2007 г. те са 12 015 или около 11 на сто от броя на изпълнените повиквания и представляват над 92.17 на сто от всички забавени повиквания в страната.

През 2008 г. забавените повиквания в София се увеличават с над 20 на сто в сравнение с предходната година и достигат 14 509, или близо 14 на сто от общия брой на изпълнените повиквания, което е над 94 на сто от общо забавените повиквания в страната.

След София с най-много забавени повиквания е центърът в Плевен - 580 за 2007 г. и 613 през 2008 г.

Причините за забавянията на спешните екипи се дължат на дълги маршрути, лоша инфраструктура, грешни или неточни адреси, интензивен трафик, лъжливи повиквания, липса на свободни линейки и екипи, неправилно паркирани моторни превозни средства. В София за забавянето оказват съществено влияние натовареният трафик и липсата на лента за движение на специализираните автомобили, както и натрупването на голям брой повиквания спрямо капацитета на центъра в определени часови пояси.

Одитът на Сметната палата обаче показва, че темповете на нарастване на разходите за издръжка на центровете са значително по-високи от тези на увеличението на броя на изпълнените повиквания и на броя на лицата, получили спешна помощ.

Анализът отчита като проблем и високият дял на неспешните повиквания, които са 30 на сто.

Констатирано е неравномерно разпределение на натовареността на екипите в различните филиали. Според одиторите числеността и структурата на персонала не са адекватни на потребностите на центровете за спешна медицинска помощ. Броят на персонала, утвърден от здравното министерство, не е обвързан с предварителен разчет за необходимите дежурни екипи. Одитът отчита голямо текучество основно при висшия медицински персонал и значителен брой незаети бройки.

По отношение на линейките и тяхното оборудване одиторите отчитат напредък през годините, но не е спестена оценката, че се работи и с доста амортизирана техника. Одитът отчита постоянен ръст в броя на линейките като в края на 2008 година те са били 904.

Постигнато е значително обновяване на автомобилния парк, но същевременно се използват и значителен брой амортизирани автомобили, поддържането на които увеличава необосновано издръжката на центровете. Част от апаратурата и комуникационната техника на линейките също е стара и амортизирана.

Отчитат се и някои нередности при обществените поръчки. В изискването към една от поръчките на софийския център за спешна медицинска помощ е било записано ”предложените горива да са произведени в България”. Възложителите обаче нямат право да задават изисквания, които дават предимство на някои от участниците. При друга поръчка за горива в същия център са били осигурени по-благоприятни финансови условия на изпълнителя и са били изплатени в повече 115 399 лв. спрямо средногодишните цени на доставките за литър гориво.

Като слабост се отчита и взаимодействието с телефона за спешни повиквания 112. Проектните възможности на системата 112 са предвиждали осъществяване на мобилна радиовръзка с всеки от екипите за оказване на спешна медицинска помощ. На практика обаче не съществува директна свързаност на системата 112 с филиалите на центровете за спешна медицинска помощ, което налага неколкократно верижно препредаване на повикванията.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. BB
    #1

    a v ostanalte sluchai se baviat mnogo

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.