Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

В пътната агенция не чувстват вина за катастрофата

Шефът на следствието обеща да безмилостен

4 коментара
Лазар Лазаров и Дончо Атанасов даваха показания в следствието, сн. БГНЕС

"Не намирам пропуски в работата на Агенция "Пътна инфраструктура", които да са довели до трагедията край Своге", заяви пред медиите Дончо Атанасов, който е бивш шеф на агенцията и настоящ член на нейния Управителен съвет, след като бе разпитан като свидетел в Националната следствена служба по делото за трагедията край Своге. Изявлението му стана в момента, докато трима министри - на регионалното развитие Николай Нанков, на транспрота Ивайло Московски и на вътрешните работи Валентин Радев - подадоха оставки, поемайки политическа отговорност за автобусната катастрофа със 17 жертви.

В действителност пътната агенция е органът, който носи отговрност за строежа и ремонта на пътищата, а специално за трасето в Искърското дефиле, където стана трагедията, АПИ е била алармирана писмено седем пъти от МВР, както отбиляза при подаването на оставката си в петък Валентин Радев.

Дончо Атанасов повтори няколко пъти, че всичко, което АПИ е могла да направи с този път, е направено.

"Сложи ли сме знаци, ограничили сме скоростта драстично. Според наши измервания обаче има превишение на скоростта в този участък с 30-40% от всички автомобили – и леки, и тежкотоварни, и автобуси. Откровено казано, не намирам пропуски в работата на АПИ, довели до трагедията", каза Атанасов.

Трагичната катастрофа доведе до дискусия дали проектирането на пътя е било направено добре и дали завоят на шосето не е трябвало да бъде изправен при ремонта. Пътни експерти обясниха, че при този рязък завой без добра видимост е трябвало да се поставят и добри съоръжения за отводняване. Другият изплувал проблем е качеството на пътната настилката и по-специално лошото сцепление, поради което повечето шофьори в губят контрол и минават в насрещната лента.

Регионалният министър в оставка Николай Нанков обяви преди няколко дни, че асфалтът на отсечката е некачествен и в него има материали като варовик, които водят до риск от износване и "полиране" на настилката, а това е потенциална причина за катастрофата. "Трейс", фирмата изпълнител на ремонта на 83 км път срещу 23 млн. евро, обаче отрича да не е спазила възложените ѝ ангажименти и това да е довело до тежкия инцидент. Пак според Нанков пътят е с 22 дефекта, независимо че само преди година и половина е приет от АПИ "без забележки". Дефектите започнаха да се оправят от изпълнителя преди два дни.

"Има протоколи... всички документи са представени пред следствието. Никой никога не е коментирал за реконструкция на пътя този завой да бъде изправен", каза инж. Атанасов и обясни, че договорът с фирмата изпълнител е по ФИДИК (FIDIC)

ФИДИК е международен стандарт за инфраструктурни проекти и повечето големи договори за строителство на пътища се сключват по нейните правила. Атанасов допълни, че договорът за ремонта на пътя през Искърското дефиле е сключен по този стандарт, който се използва в целия свят.

"Тези договори са доста особени. Направили сме всичко, което е могло да направим, съгласно договорите за текущ ремонт. Ремонтирането е в гаранционен срок, т.е. трябва фирмата да го направи. Препоръките са достигали до нея, фирмата е била известена с писма. В рамките на договорите, които изтичат в края на 2018 г., е трябвало да има ремонт", каза Атанасов.

Освен Дончо Атанасов, в Националната следствена служба за разпит се яви и Лазар Лазаров, също бивш шеф на пътната агенция и обвиняем по друго дело - за безстопанственост, свързана със строежа на участък от магистрала "Марица". Лазар Лазаров обясни, че комисията, която е приела пътя, е независима от Агенция "Пътна инфраструктура".

"Държавната приемателна комисия е съгласно Закона за устройство на територията. Тя е независим орган, излиза с Акт 16, на база на който се издава разрешението за ползване - всичко е кристално ясно и регламентирано. Когато излязат всички резултати (от проверката на пътя), тогава ще се направят констатации за отговорности и вина", обясни бившият шеф на АПИ.

Той коментира, че е минавал с автомобил по участъка, на който се е случил инцидентът. Лазаров каза, че хиляди коли минават от там на ден, което означава, че завоят се взима без проблем.

Лазаров и Атанасов отговаряха над два часа на въпросите на следователите защо АПИ е поръчала и приела в експлоатация пътя Своге-София между 2014 и 2016 г. без забележки.

Няма да пожалим никого

"Няма да пожалим никого, ако достигнем до съответните резултати в нашето разследване. Провеждаме разследването абсолютно обективно, всестранно и пълно. Ако достигнем до вина на някого, няма да се поколебаем да го привлечем като обвиняем", обеща на свой ред зам.-главният прокурор и шеф на Националната следствена служба Борислав Сарафов по повод разследването на катастрофата.

В петък прокуратурата затвори изцяло пътната отсечка край Своге, за да вземе проби от асфалта, на които ще се прави експертиза. Преди няколко дни регионалният министър в оставка Николай Нанков заяви, че в износващия слой на пътя има варовик, което е недопустимо.

"Освен, че взимаме повърхностния слой, измерваме дебелината на всеки от слоевете на асфалтовото покритие, на износоустойчивия слой, на основния слой и включително на чакълената основа. Т.е. искаме да видим спазени ли са всички технологични процеси, всички изисквания. А с тези проби от пътя, които взимаме днес, ще изследваме количествения и качествения състав на вложените материали", заяви Сарафов и допълни, че експертизата на асфалта най-вероятно ще се прави в чужбина, за да няма съмнения в нейната безпристрастност.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

4 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Коментарът е изтрит заради реклама или спам.
    #4
  2. Kiril Kovatchev
    #3

    По панаирите продават една статуетка на три маймунки - нечух, не видях, не рзбрах. Когато вземат подкупи или изпъляват нареждане отгоре, хубавците от снимката са много креативни. Когато обаче очаквано се преобърне каруцата, въпросните господа-другари получават тотална амнезия. Щеше да бъде много смешно, ако не беше трагично.

  3. Нато Натов
    #2

    Каква стана тя? АПИ не чувствали вина, фирмата-изпълнител и тя не чувствала вина. Значи както винаги няма виновни. Трима отдавна нарочени министри-неудачници ще си отидат и ще си караме както до сега.

  4. т€еритория на Мики Маус
    #1

    А трябва ли? Аз мисля, че Пенчо Кубадински е вiонвен. Ето, вчера група граждани изказаха справедливо възмущение срещу него. И справедливо въжищение спрямо всичко в България през последите 28 години, Включитлено този нелепо-демократичен инцидент. За койтo, освен Пенчо Кубадински, да пишем виновен и Путин. Путин е дежирен вионвен за всичко ставащо на Изток от Белрлин! Сега сериозно. ниКОЙ няма да почувства вина, докато тя не му бъде вменена от СЪДА, и не бъде пратен на топло. Което още по-сериозно, няма да се случи докато сме демокрация, и докато за всичkо обвиняваме Путин и Пенчо Кубадински

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.