В пътната агенция не чувстват вина за катастрофата

Шефът на следствието обеща да безмилостен

Лазар Лазаров и Дончо Атанасов даваха показания в следствието, сн. БГНЕС

"Не намирам пропуски в работата на Агенция "Пътна инфраструктура", които да са довели до трагедията край Своге", заяви пред медиите Дончо Атанасов, който е бивш шеф на агенцията и настоящ член на нейния Управителен съвет, след като бе разпитан като свидетел в Националната следствена служба по делото за трагедията край Своге. Изявлението му стана в момента, докато трима министри - на регионалното развитие Николай Нанков, на транспрота Ивайло Московски и на вътрешните работи Валентин Радев - подадоха оставки, поемайки политическа отговорност за автобусната катастрофа със 17 жертви.

В действителност пътната агенция е органът, който носи отговрност за строежа и ремонта на пътищата, а специално за трасето в Искърското дефиле, където стана трагедията, АПИ е била алармирана писмено седем пъти от МВР, както отбиляза при подаването на оставката си в петък Валентин Радев.

Дончо Атанасов повтори няколко пъти, че всичко, което АПИ е могла да направи с този път, е направено.

"Сложи ли сме знаци, ограничили сме скоростта драстично. Според наши измервания обаче има превишение на скоростта в този участък с 30-40% от всички автомобили – и леки, и тежкотоварни, и автобуси. Откровено казано, не намирам пропуски в работата на АПИ, довели до трагедията", каза Атанасов.

Трагичната катастрофа доведе до дискусия дали проектирането на пътя е било направено добре и дали завоят на шосето не е трябвало да бъде изправен при ремонта. Пътни експерти обясниха, че при този рязък завой без добра видимост е трябвало да се поставят и добри съоръжения за отводняване. Другият изплувал проблем е качеството на пътната настилката и по-специално лошото сцепление, поради което повечето шофьори в губят контрол и минават в насрещната лента.

Регионалният министър в оставка Николай Нанков обяви преди няколко дни, че асфалтът на отсечката е некачествен и в него има материали като варовик, които водят до риск от износване и "полиране" на настилката, а това е потенциална причина за катастрофата. "Трейс", фирмата изпълнител на ремонта на 83 км път срещу 23 млн. евро, обаче отрича да не е спазила възложените ѝ ангажименти и това да е довело до тежкия инцидент. Пак според Нанков пътят е с 22 дефекта, независимо че само преди година и половина е приет от АПИ "без забележки". Дефектите започнаха да се оправят от изпълнителя преди два дни.

"Има протоколи... всички документи са представени пред следствието. Никой никога не е коментирал за реконструкция на пътя този завой да бъде изправен", каза инж. Атанасов и обясни, че договорът с фирмата изпълнител е по ФИДИК (FIDIC)

ФИДИК е международен стандарт за инфраструктурни проекти и повечето големи договори за строителство на пътища се сключват по нейните правила. Атанасов допълни, че договорът за ремонта на пътя през Искърското дефиле е сключен по този стандарт, който се използва в целия свят.

"Тези договори са доста особени. Направили сме всичко, което е могло да направим, съгласно договорите за текущ ремонт. Ремонтирането е в гаранционен срок, т.е. трябва фирмата да го направи. Препоръките са достигали до нея, фирмата е била известена с писма. В рамките на договорите, които изтичат в края на 2018 г., е трябвало да има ремонт", каза Атанасов.

Освен Дончо Атанасов, в Националната следствена служба за разпит се яви и Лазар Лазаров, също бивш шеф на пътната агенция и обвиняем по друго дело - за безстопанственост, свързана със строежа на участък от магистрала "Марица". Лазар Лазаров обясни, че комисията, която е приела пътя, е независима от Агенция "Пътна инфраструктура".

"Държавната приемателна комисия е съгласно Закона за устройство на територията. Тя е независим орган, излиза с Акт 16, на база на който се издава разрешението за ползване - всичко е кристално ясно и регламентирано. Когато излязат всички резултати (от проверката на пътя), тогава ще се направят констатации за отговорности и вина", обясни бившият шеф на АПИ.

Той коментира, че е минавал с автомобил по участъка, на който се е случил инцидентът. Лазаров каза, че хиляди коли минават от там на ден, което означава, че завоят се взима без проблем.

Лазаров и Атанасов отговаряха над два часа на въпросите на следователите защо АПИ е поръчала и приела в експлоатация пътя Своге-София между 2014 и 2016 г. без забележки.

Няма да пожалим никого

"Няма да пожалим никого, ако достигнем до съответните резултати в нашето разследване. Провеждаме разследването абсолютно обективно, всестранно и пълно. Ако достигнем до вина на някого, няма да се поколебаем да го привлечем като обвиняем", обеща на свой ред зам.-главният прокурор и шеф на Националната следствена служба Борислав Сарафов по повод разследването на катастрофата.

В петък прокуратурата затвори изцяло пътната отсечка край Своге, за да вземе проби от асфалта, на които ще се прави експертиза. Преди няколко дни регионалният министър в оставка Николай Нанков заяви, че в износващия слой на пътя има варовик, което е недопустимо.

"Освен, че взимаме повърхностния слой, измерваме дебелината на всеки от слоевете на асфалтовото покритие, на износоустойчивия слой, на основния слой и включително на чакълената основа. Т.е. искаме да видим спазени ли са всички технологични процеси, всички изисквания. А с тези проби от пътя, които взимаме днес, ще изследваме количествения и качествения състав на вложените материали", заяви Сарафов и допълни, че експертизата на асфалта най-вероятно ще се прави в чужбина, за да няма съмнения в нейната безпристрастност.

Още по темата
Още от България