В самолетния билет пише колко СО2 се пада на пътник от полета

В самолетния билет пише колко СО2 се пада на пътник от полета

От началото на тази година авиокомпаниите започнаха да включват в издаваните от тях билети за пътуване данни за количеството въглеродни газове, които се полагат на пътник за даден полет, предаде БТА в сряда. С решение на Съда на Европейския съюз от декември миналата година авиокомпаниите бяха включени в схемата за търговия с квоти за емисии на парникови газове като основен елемент от европейската политика в областта на борбата с измененията в климата.

Новата информация в билетите посочва колко килограма въглероден двуокис от общото количество, отделено от самолета, се пада на един пътник при съответното разстояние. Така билетът съдържа и данни за разстоянието на полета в километри.

 

Първоначално схемата за търговия с квоти за емисии на ЕС, въведена през 2003 година, не включваше емисиите на парникови газове, дължащи се на въздушния транспорт. С решението на съда бе наложено всички авиокомпании, включително от страни извън ЕС, да придобиват и връщат квоти за емисии за полетите си от и до европейски летища.

 

Някои авиокомпании и сдружения на американски и канадски въздушни превозвачи оспорваха този подход, но жалбата им не бе уважена. Според критиците на схемата тя е в противоречие с Чикагската конвенция, Протокола от Киото и споразумението "Открито небе", което цели да въведе забрана за дискриминационно отношение между американските и европейските оператори, отбелязва Европейската комисия.

 

Според решението на съда няма достатъчно доказателства, които да позволяват да се установи, че за самолетите би могъл да се прилага по аналогия принципът, съгласно който кораб в открито море е под изключителната юрисдикция на държавата, под чийто флаг плава.

 

Съдът постановява, че директивата не следва да се прилага за самолетите, които прелитат над открито море или над територията на държавите от ЕС, или на държави извън Общността (т.е. които не кацат на територията на ЕС). Само ако операторите на такива въздухоплавателни средства изберат да изпълняват полети от или до летища в ЕС, за тях се прилага схемата за търговия с квоти. При тези условия прилагането на схемата за операторите на въздухоплавателни средства не е в нарушение на принципите на териториалност и суверенитет на държави извън ЕС, тъй като за тях тя е в сила, единствено когато техните въздухоплавателните средства физически се намират на територията на Общността и в този смисъл са под пълната му юрисдикция.

 

За въздухоплавателното средство, което прелита над открито море, доколкото изпълнява полет над него, не се прилага схемата за търговия с квоти, пише в решението на съда.

Споделяне
Още от Бизнес

Как оценявате кризисните икономически мерки на правителството?