Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

В сивия сектор на горивата потъват 100-200 млн. лв. само от ДДС

5 коментара
В сивия сектор на горивата потъват 100-200 млн. лв. само от ДДС
Само от невнесен данък върху добавената стойност при търговия с горива, бюджетът през миналата година е загубил 80-100 млн. лв, по данни на Министерството на финансите, съобщиха във вторник от Българската петролна и газова асоциация (БПГА). По техни изчисления обаче сумите са двойно по-високи за дела на сивия сектор в горивата, който възлиза на около 30 процента от пазара и е намалил с близо 2 на сто икономическия растеж на страната.

Затова от асоциацията отново са повдигнали пред управляващите въпроса за лицензирането на фирми в бранша и са получили одобрението на финансовия министър Пламен Орешарски, който дори подкрепил идеята в процеса да бъде включена БПГА и да ѝ се предостави ангажимента с лицензирането на компаниите.

В момента е по-трудно да откриеш хранителен магазин, отколкото бензиностанция, посочи председателят на организацията Андрей Делчев. Светослав Йорданов от "Петрол" коментира, че в един момент тези начинания се превърнали в спорт и сега има доста обекти, които "са компромис спрямо изискванията за опазване на околната среда и техническите критерии".

Според Делчев лицензионният режим ще извади на светло доста фирми, които са склонни да останат да работят на пазара при спазването на железни правила, други обекти ще отпаднат, но това не е панацея за решаването на проблема със сивия сектор, който съществува и в други страни, но в по-ограничени размери.

За да стане лицензирането, първо трябва да се предприемат законови промени и да се разработят критериите, на които трябва да отговарят фирмите от пазара. Те ще са технически, екологични и за финансови обезпечения, за да не се извършват измами за бюджета.

В момента фирми-еднодневки се създават специално за вноса на големи количества горива, които потъват на пазара, а дружествата се закриват без да внасят ДДС и без да имат ангажимент за осигуряване на задължителните резерви от горива на държавата, каза Делчев.

Проблемът е количествата горива, които всички фирми трябва да внасят в този резерв, се определят на база на внесените обеми година по-рано и се разпределят между съществуващите субекти на пазара. Така задълженията на фирмите-еднодневки се прехвърлят на коректните търговци, които трябва да заделят за резерва повече от реално полагаемите им се горива, обясни шефът на БПГА.

Той посочи като проблем и законовата възможност нерегистриран търговец да внася по изключение горива. Става въпрос за това, че дадено предприятие може да внесе за свои нужди горива един или два пъти, ако си договори директна сделка зад граница. Напоследък обаче това се превръщало в регулярен импорт и суровините не отивали за тяхното производство, а на пазара, защото никой в държавата не следи какви количества внасят тези фирми на пазара.

"Нерегистрираните търговци имат право да внасят горива, без да са гарантирали дължимото ДДС, разчита се на тяхната добросъвестност", допълни Димитър Тортопов от "ЕкоБългария". Според него трябва да се върне обратно задължението вносителите да плащат на границата дължимия акциз и ДДС, въпреки че държавата ни има ангажимент към ЕС това да отпадне заради свободното движение на стоки.

България едва ли ще изпълни индикативните цели за биогоривата

От БПГА се усъмниха, че държавата ни ще успее да изпълни поетите индикативни цели за използване на биогорива в транспорта, които за 2008 са 2 процента, за 2009 – 3.5 на сто, и за 2010 г – 5.75 процента, както и ангажиментите за резерв от такъв вид горива.

"Насищането на горивата с биокомпоненти трябва да се съобрази и с вносителите на автомобили в българия4, коментира Светослав Йорданов от "Петрол". Според него в момента у нас има пълна колизия на законодателни мерки и други нормативни решения, която може да застраши пазара "с такива боклуци, че да страда потребителят".

Включването на биокомпонет в горивата няма да доведе по поевтиняването на цените, категоричен бе Йорданов. По думите му те ще продължават да растат, като прогнозируемото увеличение е свързаното с акцизите, екологичните изисквания и задължителните резерви, останалото зависи от движението на пазара, който се влияе както от изказванията на Уго Чавес за национализация на петролната индустрия на Венецуела, бури в Мексиканския залив и промяна в политическите обстановки на страните със съществен добив.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

5 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. грездей
    #6

    Или в сивия или в държавния ...

  2. 1
    #5

    е по-верно

  3. 2
    #3

    Te ne potavat v sivia sector,te potavat v CHERVENIA sector

  4. ГОЦЕто
    #2

    БСП-ДС са мафия и крадат милиарди...

  5. Сивото,
    #1

    .

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.