В закона за бюджета за пръв път има лимит на фискалния резерв

В приетият днес окончателно на второ четене закон за държавния бюджет за 2004 г. е записано, че фискалния резерв през следващата година не трябва да пада под 2.5 млрд лв. Според последния седмичен баланс на управление "Емисионно" на БНБ, по сметката на правителството в банката в момента има малко над 3.7 млрд.лв.

Споразуменията с Международният валутен фонд предвиждат средствата над 2.5 млрд.лв. да могат да се използват само за обратно изкупуване на държавен дълг.

В бюджета обаче са записани и 775 млн.лв. разходи от фискалния резерв, от които до 500 млн.лв. са за исканите от ДПС инвестиции в автомагистрали.

През ноемврийската мисия на МВФ правителството се съгласи да отложи тези разходи за по-късно през следващата година, когато ще може да се прецени какъв ще бъде макроикономическия ефект от тях.

Депутатите приеха и текстовете, които отразяват политическото съгласие постигнато между НДСВ и ДПС за компенсиране на намалените разходи по някои пера, които се наложиха след намаляването на минималната ставка по Данък общ доход от 15 на 12 процента.

От тази мярка бюджетът ще загуби общо 70 млн.лв., които ще бъдат компенсирани от намаление на разходите на ведомствата с 45 млн.лв., на субсидиите за БДЖ и фонд "Земеделие" с 10 млн.лв. и на фонд "Тютюн" с 10 млн.лв.

Депутатите приеха, че последните три намаление на разходи ще бъдат компенсирани напълно от министерството на финансите, ако се установи преизпълнение на бюджетните приходи. В политическите консултации с ДПС министърът на финансите Милен Велчев прие това да стане в средата на годината.

В преходните и заключителните разпоредби на бюджета за следващата година парламентът записа общините да не получат финансова компенсация от държавата за средствата, от които ще бъдат лишени, заради промени в Закона за местните данъци и такси.

Той предвижда туристическите такси, събирани на територията на общината, да се заделят в специален фонд и да се изразходват за инфраструктура и реклама на туристически обекти. Оценките са, че от тази такса ще се съберат около 7-8 млн.лв.

Парламентът реши също всички лечебни заведения за болнична помощ, които са били субсидирани от бюджетите на общините до 31 декември 2003 г., през 2004 г. да се субсидират от бюджета на министерството на здравеопазването за извършени дейности.

Средствата от данъци по Закона за облагане на доходите на физическите лица в размер на 726 078 800 лева ще се преотстъпват и предоставят като държавен трансфер по бюджетите на общините за финансиране на делегираните държавни дейности. Това предвижда приет от парламента на второ четене текст от проектобюджета за 2004 г.

Народното събрание реши също, че 3 752 000 лева ще бъдат отпуснати от централния бюджет на юридически лица с нестопанска цел, записани в приложение към проектобюджета.

Сред субсидираните юридически лица с нестопанска цел са БЧК, организации на хората с увреждания, Българският туристически съюз, Съюзът на българските автомобилисти, Съюзът на тракийските дружества, Съюзът на народните читалища и Рилският манастир.

По време на дебатите Панайот Ляков (ОДС) и Татяна Калканова (НДСВ) поискаха от субсидираните организации да отпаднат тези на хората с увреждания и средства за тях да се отпускат след одобряване на конкретни проекти.

Татяна Калканова заяви, че трябва да бъде коренно променен начина на субсидиране на юридическите лица с нестопанска цел и, че не е ясен критерият, по който са включени определени организации, а други не са.

Още от Бизнес

Какво би означавало отпадането на мониторинга на Европейската комисия?