Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Вълчев: Свърши времето на ниските изисквания в университетите

Възнагражденията на ректорите ще зависят от изпълнението на стратегическите цели на вузовете

10 коментара
Красимир Вълчев

"Свърши времето на занижените изисквания в университетите, вече няма да има масовизация на студенти и ключовият фактор ще бъде качеството на обучение".

Това заяви в понеделник във Варна министърът на образованието и науката Красимир Вълчев. По думите му висшите учебни заведения трябва да направят бакалавърските си програми мултидисциплинарни, защото професиите на бъдещето ще изискват по-широк комплекс от умения.

Преподавателите трябва да накарат студентите да учат целегодишно, а не само по време на сесия или между два изпита, допълни Вълчев. Според него, за да се повиши качеството на обучението, трябва да има целогодишен контрол и ежеседмично да се възлага на младите хора да работят по различни проекти. Българските преподаватели са добри, но трябва да бъдат по-взискателни, а обучението да стане с повече практическа насоченост, посочи министърът.

Промените в Закона за висшето образование са факт, изработени са стратегически цели и задачи на всяко висше училище, каза още Вълчев. По думите му от изпълнението им ще зависи и възнаграждението на ректорите, което вече няма да се формира само от тяхната преценка или чувството им за благоприличие. Тяхна отговорност е какво и как се учи в съответния университет, свързаността с други висши училища, как се инвестира в млади преподаватели и се развива научната дейност, обясни Вълчев.

При публикуването на имуществените декларации на властта от Антикорупционната комисия (КПКОНПИ) през август стана ясно, че ректорът на Югозападния университет проф. Борислав Юруков е получил 191 000 лв. данъчна основа от трудови доходи за 2019 г., което прави по около 16 000 лв. на месец. Впоследствие той отрече да е получавал такава заплата и заяви, че тя е била в размер на 4800 лв. 

Според Красимир Вълчев трябва да се мисли и в посока оптимизацията на най-ниските заплати в системата на висшето образование, за да бъдат привлечени млади преподаватели. Много от университетите поддържат губещи магистърски програми, самоцелни бакалавърски специалности, ниска норма на преподавателска работа, което трябва да бъде променено, допълни още министърът.

За системата на средното образование Вълчев посочи, че най-голямо отпадане от училище има при децата след 7 клас. Ако в шести за седми клас 500 деца не продължават обучението си, след 7 клас броят им се увеличава на 1500-2000, обясни министърът. По думите му това е причината за налагането на механизма за съвместна работа за връщане на учениците в клас, макар че тази година заради пандемията работата ще е малко по-затруднена. Проблемът е, че лесно връщаме и записваме децата, но трудно ги задържаме в училище, защото тяхната ангажираност с образователния процес е много ниска, посочи Вълчев.

Министърът допълни, че не се предвижда цялостно преминаване на училищната система в електронна среда.

Към 27 септември броят на заразените с коронавирус учители е 68, без новите 16 случая в Габрово, отчете Вълчев. По думите му в старопланинския град предстои институциите да направят проучване какво е довело до бума на заразени преподаватели. Целта е не хората да бъдат наказвани, а да бъдат изяснени и отстранени причините, допълни Вълчев.

В момента среднодневните стойности са 4 от 1000 паралелки да учат в електронна среда, каза министърът. Неговите очаквания са, че през зимата заболеваемостта ще се увеличи заради сезонните грипни вируси, но ваканции няма да има, а ще се преминава на обучение в електронна среда. В момента обаче не може да се каже, че имаме повишаване на заболеваемостта заради отварянето на училищата, каза още Вълчев.

Във Варна в понеделник министърът на образованието откри модернизираната сграда на Търговската гимназия. Проектът е на стойност близо 1.2 милиона лева, като работата по изпълнението му започна през 2019 г. След посещението си в гимназията министър Вълчев откри реновираното студентско общежитие блок 2 на Икономическия университет в крайморския град.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

10 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. eagle_eye
    #10

    В цялата картинка е добре да добавим и тази важна особеност, че критериите не са еднакви за всички обучаеми.
    Например, ако си гербер, ще получиш 5 или 6 за представяне, за което другите няма и 3 да получат.

    А съществува и трета група обучаеми - тези, които ченгетата в системата мачкат целенасочено. Това е относително малка и мълчалива група. По принцип на хората им звучи извън контекст, когато им говориш за кадърни студенти, които биват мачкани. Все пак това което боде очите са връзкарите, които

  2. Pancho
    #9

    Сами да си определят заплатите и да ги повишават във ВУЗовете понеже орязаха държавните субсидии и сега тези повишения, за които се бият в гърдите, че ги "дават" всъщност ги плащат студентите! Пример: ТУ - София повиши голяма част от семестриалните такси за много от специалностите си с 200%, някои дори повече. Оказва се обаче, че във възнаграждението на преподавателите няма промяна?! Ха сега де, какъв е смисъла на цялото това упражнение - управляващите бият тъпана за пореден път, а резултат няма!

  3. eagle_eye
    #8

    Занижените критерии и печатарството на дипломи отдавна е в процес на преодоляване. Най-некачественото обучение в университетите е в периода 1995-2005. От тогава насам се правят усилия това да бъде преодоляно. За съжаление точно в момента най-много хора се развяват с дипломи от този период. Дано не обиждам някого - я министър , я доцент, но това което казвам не е тайна за никого в академичните среди.

  4. ivancho ivanov
    #7

    По време оно, когато момче искало да стане резбар, майсторът го питал "Ти откъде идваш, от Трявна, Самоков или от Горно Уйно" и съответно го приемал или отхвърлял - г-м министърът на просветата би трябвало да става и ляга с това на ум! Ама, той чак сега се сетил!

  5. т€еритория на Мики Маус
    #6

    Защо? Демокрацията ли ще закриваме? А свърши ли времето на ниските изисквани към пътните ремонти например? Всичко в последните 30 години, целия отчетен "напредък", е заради ужасно НИСКИТЕ изисквания. Всеми може да си прави-болница, часно даскало, публичен дом, фирма за телефонни измами и т.н. Партийно ЕООД за да лъже и граби ВСИЧКИ!

  6. Димитър Мавров
    #5

    Най-добре "г-н" министре да "създадете още 250 "университета" за да има във всяка община и по този начин ще подобрите "образованието" като цяло и няма да има нужда от начално ,основно и средно "образование".Основа на цялото "образование" могат да станат книгите "Поразяващата ръка" и "Винету".

  7. kosta
    #4
    Отговор на коментар #1

    Протестиращите са нито млади, нито интелигентни

  8. boriana
    #3

    Да много хубави идеи, но как си представя тази тежка машина на висшето образование да се реформира до степен, че да заприлича на европейска, а не все още съветска? Има само един начин- СПРЕТЕ ИМ ПАРИТЕ ЗА БЕЗМИСЛЕНИ бакалавърски и магистратски програми, обвържете ПАРИТЕ с резултатите, направете бакалавърската проглрама 3 години, скъсайте им зад.. от четене, курсови работи и пр. НО НИЩО НЯМА ДА ИЗЛЕЗЕ. Тиквата ТОКУ ЩО НАЛЯ ПАРИ В ПРЕПОДАВАТЕЛТЕ. Идеите тук са в контраст на действията. Купуват се гласове.

  9. boriana
    #2

    За бакалавърските не знам, но магистърските са плачевни. В една Сърбия магистърската теза и респ. продуктът и са рани на докторат тук. А у нас е една проста дипломна работа без принос, освен с механично преписване. Защо е така. Първо заради нивото на студентите, после заради мързела и нивото на преподавателите, заради това че те нямат академично отношение към студентите, а даскалско, трето заради метода на подготовка на студентите. Никой не ни юрка да правят семинари, колоквиуми, никой не взима под крилото си показалите качества. Защо. Защото да се издигнеш после не ти е нужна все още диплома и знания, а ВРЪЗКИ И НЯКОЙ ЗАД ГЪРБА ТИ.

  10. Практик от София
    #1

    "Свърши времето на занижените изисквания в отечеството ни, вече няма да има изстрелвания на пожарникари и милиционери на държавния връх, и ключовият фактор ще бъде качеството на народните избраници и министрите" Протестиращите, младите, интелигентните

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.