Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Външна комисия може да оценява офертите за магистрала "Тракия"

20 коментара
Външна комисия може да оценява офертите за магистрала "Тракия"
Въпрос на няколко дни е обявяването на тръжната процедура за лот 3 на недостроената отсечка Стара Загора – Карнобат от магистрала "Тракия", потвърдиха в сряда от ръководството на Фонд "Републиканска пътна инфраструктура". В момента във ФРПИ очакват номера на търга, зададен от Европейската комисия, която трябва да е вписала поръчката в собствения си европейски регистър.

Лот 3 обхваща пътя от Нова Загора до Ямбол и е с дължина близо 36 км. Той се обявява преди лот 2 (32 км), защото фондът е по-подготвен с тръжната документация и трасето. В рамките на общо двайсетина дни трябва да са стартирали поръчките за трите лота на магистралата.

В средата на май правителството обяви официално провала на концесионния договор с португалско-българския консорциум за доизграждане на магистралата и оттогава почти всяка седмица министри и шефове на пътния фонд твърдят, че едва ли не всеки момент може да бъдат обявени търговете за строителство. През това време добре известни български пътностроителни фирми, фаворизирани от правителството при досегашно изпълнение на крупни поръчки, изявиха желание да започнат строителството със собствени средства, а в последствие държавата да се разплати.

Публичните заявки, дадени от "Холдинг пътища", "Глаболгарстрой" и "Трейс груп" и недомлъвките от страна на ресорни министри станаха на фона на безпрецедентните критики от Брюксел за конфликт на интереси, корупция и злоупотреби в пътния фонд, който за наказание е лишен от стотици милиони европейско финансиране.

Ако първата тръжна процедура за "Тракия" наистина бъде обявена "до дни", тя ще изпревари буквално с броени дни преструктурирането на пътния фонд в агенция към МС с директор, посочен лично от премиера Сергей Станишев. Очаква се ръководството на новия орган, който ще наследи компрометирания Фонд "Републиканска пътна инфраструктура" (ФРПИ), да бъде ясно на 14 август.

От фонда обаче заявиха, че сегашният му изпълнителен директор Милош Поцков има готовност да задейства процедурата. Представители на ФРПИ казаха пред Mediapool, че той може да назначи изцяло външна комисия, която да оценява офертите за строежа на магистрала "Тракия". Според Закона за обществените поръчки (ЗОП), възложителят назначава тръжната комисия, състояща се от минимум трима души, в която задължително влиза правоспособен юрист. Останалите членове на комисията може да са експерти, външни на фонда. Външни експерти могат да се назначават и като консултанти на комисията.

Милош Поцков най-вероятно ще се възползва от тази възможност на закона. Поцков обаче може се раздели с директорския пост още на 14 август, когато се очаква премиерът да обяви новото ръководство на Национална агенция "Пътна инфраструктура".

В пътния фонд, възложител на поръчката, очакват засилен интерес от чужди фирми към досторяването на магистралата. В търга най-вероятно ще участват австрийски, португалски, испански и чешки фирми, коментират във ФРПИ.

Цената на километър строителство е трудно да се обсъжда преди да се видят офертите на кандидатите. В проваления концесионен договор беше заложена цена за строителство от 2.7 млн. евро на километър. Днес сумата може да е скочила двойно, заради поскъпването на горивата, не отричат от фонда. Парите за "Тракия" ще дойдат изцяло от държавният бюджет, като правителството вече отпусна 120 млн. лева от преизпълнението на бюджета за тази и други важни магистрални отсечки.

Ако всичко е наред с тръжните процедури, работа по "Тракия" може да започне в края на годината. Асфалтополагане обаче не се извършва в периода ноември – май, така че през 2008 г. ще може да се случат най-много изкопните работи по трасето.

Това е най-оптимистичният сценарий за аутобана, чието изграждане започна с пари на Европейската инвестиционна банка и държавния бюджет, но досторяването се отлага вече няколко години, съпътствано от скандали за корупция, съмнения за задкулисни сделки и вътрешни конфликти сред заинтересованите среди.

Поради всичко това в момента има реална възможност строителни фирми да участват в търга за строителството на "Тракия" само, за да обжалват процедурата, коментират в пътния фонд. Това ще доведе до ново забавяне на проекта и съответно – загуби за икономиката на страната.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

20 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Кака Минка
    #21

    Ами, бавничко вървят нещата. Като питаш, няма ли кой да изгони комунягите, не се ли сещаш къв е отговора - ми тебе те чакаме, хубав ник си си измислил, подплати го и със съответни действия (майтап, бе, Уили).

  2. *n
    #20

    Cheshkite magistrali sa nai-skqpostroenite v Evropa, shtoto i tam korupciata procqftiava. Po-skqpostroeni sa i ot Shvedskite. Chestito na svrqh-bogatia BG narod !!!!

  3. Свети
    #19

    Само на официялна Европейска комисия може да се има доверие. Поръчкови комисий от властта са неблагонадеждни.

  4. Spartak
    #18

    Horata kupuvat i stroiat ot ediniat krai na sveta v drugia za dni, a pri nas otnema destki godini samo za da se otpochne protzedurata. Niama li koi da izchisti komuniagite, koito sa se vpili kato karleji.

  5. кънчо
    #17

    никога несе е грижило за населението а само за кярията си.БОКЛУЦИ

  6. сеирджия
    #16

    дайте, дето проваляха 5 години строежа на магистралата без държавата да даде и 1 лев, без да се грижи за поддръжката 35 години и да получи кеш 7.5 милиарда евро за този период. Ташака ще е ако португалците пак спечелят търга на старата цена 2.7 млн. на километър, защото другите са се засилили да вземат 2-3 пъти повече ДЪРЖАВНИ ПАРИ и да извършат нискокачествено строителство, защото те нямат никакъв ангажимент по поддържането на магистралата а пак държавата ще трябва да им плаща, за да си запълват всяка година дупките.

  7. за затвора
    #15

    Тошо Тошев, Валерия Велева и всички други червени комунистически боклуци и ченгета от партиите и весниците.Който слуша и чете тая ченгесарска гмеж не му се полага да пътува по магистрали още 10 години, а да си троши колите и простите тикви с комунистически чипове.

  8. ГЕРБ
    #14

    !

  9. кънчо
    #13

    светия синод да се заеме със случая.ако е много зает да се заеме майчин дом.

  10. smarty
    #12

    Колеги, дали няма някое свободно местенце във "външната" комисия?

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.