Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Външните фактори и прозрачността - сблъсък между интереси и ценности

0 коментара

Още по - "изчистен" е процесът на формиране на кадровия състав на армията и целия сектор за сигурност (Въоръжени сили) след Втората световна война. Такава висока степен на външно доминиране при формиране на кадровата политика и цялостната отбранителна политика и политика за сигурност не е известна в никоя друга страна от бившия Варшавски договор. Никога до тогава България не е имала такава зависимост от друга страна. Тази зависимост прониква дълбоко в строителството на сектора за сигурност, включително отбранителната индустрия, образованието и "изкоренява" българските корени, свързани с традиции и поддържане на национален капацитет за независимо развитие. Това е и една от причините в началото на прехода след 1989 г. да липсва елементарна експертиза за водене на национална отбранителна политика.

След стартиране на програмата IMET САЩ за България през 1992 г., както и на други програми на страни от НАТО, ЕС, дори в Индия и Китай се появиха възможности за "алтернативно" образование, от там алтернативно мислене и действие. Стартирането на програмата Партньорство за мир през 1994 г., процесът на срещи на МО в ЮИЕ през 1997 г. откри нови възможности за алтернативност и многообразие. Поканата за членство в НАТО и очакваното приемане в ЕС ще засилят многообразието в образованието (включително чрез развитие на българското образование, отворено за сътрудничество чрез Консорциума на военните академии и институти за изследване на сигурността и срещите на началниците на военни академии в НАТО).

Това неминуемо ще подобри кадровата политика, дискусионния характер на формиране на политиката на базата на разнообразна експертиза и при по-висока степен на прозрачност въведена от новия тип военни и цивилни ръководители със западно образование, носители на различни ценности от формираните в академиите на бившия Съветски съюз.

Практически този преход ще завърши до 2-3 години, когато на върха на пирамидата в сектора за сигурност вече ще са ръководители с коренно различно образование и култура, от тази свързана със секретността, скриваща действията им от обществото, свързана с липса на реална прозрачност, отчетност и отговорност, водеща до изолиране на гражданското общество и дори висшите граждански ръководители от конституционно определените им пълномощия.

Икономически измерения на влиянието на външните фактори върху бюджета и системата за придобиване

С изключение на ТЕРЕМ ЕАД, всички други дружества на отбранителната индустрия са създадени с основна цел износ в страните на съветското политическо влияние и чиито пазари вече са трудно достъпни или поради налагане на различни международни ограничения, или поради преориентиране на тези страни, или поради неуредени отношения в лицензионно и технологично отношение с Русия. Това създава изключително сериозна ситуация както за развитието на българската отбранителна индустрия, така и за модернизация на сектора за сигурност и в частност БА.

Повече от 10 години след прехода, в технологично и кадрово отношение основната част от българската отбранителна индустрия е зависима от Русия, няма капацитет за създаване на съвместни предприятия и други форми на офсетно сътрудничество и дълготрайно стратегическо партньорство със западни фирми. В същото време подобни структури в Полша, Чехия, Унгария и Румъния са по-напред в трансформирането си, което допълнително влошава ситуацията.

Ограниченото сътрудничество със западни фирми и практически липсата на модерно образовани специалисти (мениджъри) ограничава условията за формиране на култура на прозрачност и отчетност в сектора за сигурност. Неясният статут и бъдеще особено на ТЕРЕМ ЕАД и "Търговия и снабдяване" ЕООД създават по-скоро условия за "секретен" ведомствен подход, отколкото за прозрачно управление и трансформиране.

В същото време създаването на специфичен сектор от малки, по същество консултантски (но в смисъл не професионална консултация, а консултиране по неуредения процес на лобиране, често свързван с особено неприятни форми на корупция) частни фирми, които "регулират" партньорството със западните отбранителни компании, снижава възможностите за реализиране на национален интерес чрез процеса на модернизация на сектора за сигурност. Това е резултат от отказа за формиране на политика в тази област от страна на държавата, което пък е продиктувано от липсата на прозрачност в процеса на придобиване и крайно неудачния закон за обществените поръчки, що се отнася до военни програми за модернизация и превъоръжаване.

Практически закономерният и здрав интерес на западни компании към модернизацията и превъоръжаването на българския сектор за сигурност (независимо от ограничената му пазарна стойност), поради липса на политика и създадения сектор от посредници се преобразува от полезен инструмент в разрушителен процес за администрацията, с минимален позитивен ефект върху модернизация на сектора за сигурност. Това има и допълнителен негативен ефект, компрометирайки процеса, обявен за "спасителен" за сектора за сигурност и отбранителната индустрия, а от там и за други сектори на индустрията, образованието, науката и технологиите.

Илюзорното, почиващо на митове модернизиране с руски технологии, също при силно ограничена прозрачност, непредсказуемост и лош мениджмънт при посредничество на друга група малки частни фирми (често както горните, възникнали с неясен капитал от прехода и свързани по неясен начин с тях), прави процеса още по-негативен като краен резултат.

Дерегулиране чрез прозрачност, а не регулиране със секретност е важно условие за обръщане на тенденциите. В противен случай "заложените бомби" могат да създадат проблеми далеч в бъдещето и в области звън сектора за сигурност. Случаят с ТЕРЕМ ЕАД е показателен в това отношение.

Роля на консултантите и международните изследвания

Една от основните форми на създаване на условия за повече прозрачност с използване на външни фактори е привличането на консултанти и провеждането на изследвания на състоянието, хода на процесите, опциите за бъдещо развитие. Най-важните условия за успех на този тип проекти е ясна политическа поддръжка на провеждането им и воля да се приложат препоръките от тях, активно българско участие (по възможност водещо българско участие), прозрачност на процеса, отчетност и контрол от високо политическо ниво. Когато става въпрос за трансформиране на сектора за сигурност ползването на консултанти е начин да се види ситуацията "отвън", да се формират алтернативи, но решението си остава национално и в съответствие с процедурите за вземане на национални решения - т.е. прозрачно, с участие на гражданите, с ясна отговорност.

Роля на частните военни фирми (PMC - private military company)

В контекста на горния въпрос за консултантите и международните изследвания е и опцията за използване на частни военни фирми - чужди и наши в подпомагане на процеса на трансформация. Винаги наемането на чужд консултант само по себе си е добра възможност, но проблемът с частните фирми е този на прозрачността и отговорността. В особената ситуация на България, когато чуждата частна фирма неправилно се асоциира с правителството на съответната страна и се смесват политически и бизнес - отношения, резултатът може да е свързан със сериозен ущърб на практиката за прозрачност, отчетност, отговорност, базирана на сериозен граждански контрол. Отново - ролята на такива частни консултанти би била ефективна, ако са част от ясен български проект, с достатъчно ясни отговорности на българските "играчи", особено що се отнася до прозрачността и отговорността. Изпълнението на проектите чрез български фирми или институции (академични и неправителствени) освен всичко друго ще повиши и националния капацитет в тази област.

Тези пробелми поставят особено остро въпроса за специален режим на регистриране на лобистки и консултантски бизнес в областта на сигурността, засилване на ролята на национални институции като БАН в тази област, приемане на специално антикорупционно законодателство в областта на правителствените доставки, особено за сектора за сигурност. Пропускането на тези стъпки сега, когато е стартирал по същество процес на превъоръжаване за няколко милиарда лева, в следващите 5-7 години може да нанесе сериозни поражения не само на сектора за сигурност, но на развитието на страната като цяло.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

0 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.