Въпросът с гражданството на премиера се повдига предизборно

Началникът на премиерския кабинет Ради Найденов е подал сигнал в прокуратурата за образуване на досъдебно разследване по скандала с двойното гражданство на Симеон Сакскобургготски, съобщи в понеделник прокурор Петър Чалъмов. Прокуратурата образува производство по текст от Наказателния кодекс от 1974 година - за хулигански действия. С Ради Найденов разговаря Милен Минчев.

Сигналът към прокуратурата го подадох аз. Първо искам да подчертая, че това е въпрос на моя лична, принципна позиция. Смятам, че развитието на скандали в една непрекъсната последователност, които трябва да привлекат вниманието на обществото в една посока, която не е в негова полза, едва ли са полезни за нашата държава. Още повече, че аз съм човек прагматик. Смятам, че усилията на хората трябва да бъдат насочени към правене на нещо конструктивно, нещо, което да води до резултат, който да е полезен за цялото общество. В този смисъл пилеенето на енергия в различни посоки за мен не е градивен елемент.

Второто нещо е респектът на всеки един гражданин на една държава към институциите на тази държава. Човек не може да има претенции към функционирането на институциите, ако те също няма своя принос към това те да функционират нормално. Въпросът имаше две страни. Това е питане, което е насочено към това действително държавата да има легитимни институции, което веднага рефлектира върху това каква е нашата система за контрол, тъй като изборите са проведени преди две години, една политическа партия е спечелила изборите в парламента, било е назначено правителство.

Другият въпрос е дали ние не концентрираме сега една свръхдоза енергия заради предизборната обстановка в България, доколкото за мен този проблем за двойното гражданство на министър-председателя е въпрос, който може да има негативни последици върху развитието на държавата. Но това е въпрос, който аз не бих преценил.

Началникът на премиерския кабинет допусна, че въпросът за двойното гражданство на премиера Симеон Сакскобургготски може да е елемент от предизборната обстановка в България. Същевременно той добави, че концентрирането върху този въпрос може да има негативни последици за държавата.

"За мен това правителство провежда за първи път политика на приемственост. Ценностната система, в която всички се кълнем - на една модерна, демократична държава, бяха приети от него и то работи за утвърждаването на същите приоритети на страната. За мен основно във външнополитически план това са интеграция в ЕС и НАТО. Всяка демонстрация на нестабилност на държавата, на нестабилност на институциите, невъзможност за нормално функциониране на институциите би довело до забавянето, пък и в определена външна среда - и до доста голямо забавяне във всички тези процеси. Те не са в мой интерес като гражданин на тази държава. Това е моята позиция. Смятам, че не са полезни и за обществото ни като цяло. От тук нататък в държавата съществуват и институции, които трябва да преценят сериозността на този проблем.

По какъв начин обаче въпросът за гражданството заплашва нормалното функциониране на държавата? Това е легитимно питане, на каквото медиите и обществото като цяло имат право, нали?

Това е безспорно. Тогава бих попитал защо този въпрос не беше поставен преди самите избори, непосредствено след тях, по време на избора на правителството. Или просто в един момент, в който вече започват да се появяват положителните резултати от работата на правителството през изтеклите две години, някой има интерес да провокира именно ефекта на тези резултати.

Нямаше ли да е по-добре да бъдат представени необходимите неопровержими доказателства за липсата на двойно гражданство на Симеон, вместо да се сезира прокуратурата?

По принцип, когато се претендира за нещо, човек трябва да има и аргументите за това. Тези, които нападат, би трябвало да стъпят на едни ясни доказателства, че това е така, че това не е в полза на държавата и, ерго, - то трябва да бъде коригирано. От друга страна, по българското право, за да може господин Симеон Сакскобургготски да стане министър-председател на държавата, той трябва да отговаря на определени формални изисквания. Тези изисквания са изпълнени, документите за това също съществуват.

В резултат на сигнала на Найденов прокуратурата най-вероятно ще започне разследването си от медиите, които първи тиражираха информацията за възможното двойно гражданство на премиера. Началникът на неговия кабинет обаче заяви, че той не е целял това.

Защо приемаме всички версията, че някоя медия е виновна? Аз не съм насочил обвинения към някого. Аз съм сезирал прокуратурата да направи тази проверка - имало ли е лоша умисъл, която да е била насочена срещу държавна институция - ерго държавата, или не. Защо се възприема сезирането на прокуратурата като реакция към медиите? Това вече е един много сериозен проблем за мен. Защото моята цел не е била тази. Аз искам изясняването на един казус - имало ли е действия, които са насочени срещу институцията министър-председател - ръководителят на административната власт в страната. Слуховете дали имат негативно влияние? Да, за мен в никакъв случай нямат конструктивно влияние...А ние имаме много неща да вършим. Създаването на обществено мнение или по-скоро - насочването му в една или друга посока може да бъде положително или отрицателно.

Знаеше ли премиерът за Вашите намерения да се обърнете към прокуратурата по този въпрос?

Знаете ли, когато човек работи в един екип и е част от този екип, той според мен е длъжен да информира хората, които стоят над него за своите действия. А пък аз съм един доста консервативен човек и много стриктно спазвам йерархията. В същото време аз смятам, че съм свободна личност и мога да нося отговорност за своите действия. Това е била моята преценка, тя е била в рамките на компетенциите, които са ми отредени. Аз смятам, и това е моето убеждение, че съм постъпил правилно. Аз съм гражданин на тази държава, за мен не е все една как ще живея в нея днес, утре, как тя ще се развива. Това е моята позиция.

Още от България и НАТО

Проявите на расизъм на националния стадион бяха: