Върховният административен съд окончателно отмени екооценката, издадена за изграждането на инсталацията за изгаряне на RDF отпадъци на “Топлофикация“ – София, което на практика слага край на проекта за 292 милиона лева.
Оценката за въдействие върху околната среда (ОВОС) за съоръжението беше издадена през 2015 година от шефа на Регионална инспекция по околната среда и водите. С това официално бе стартиран проекта за изграждане на инсталация за комбинирано производство на енергия в София с оползотворяване на RDF горивото, произвеждано от софийския завод за боклук.
Инсталацията трябваше да бъде изградена на площадка ТЕЦ “София“ в центъра на София, което предизвика протестите на екологичните организации, опасяващи се от допълнително замърсяване на мръсния софийски въздух.
В крайна сметка екологичното сдружение “За земята“ и няколко други организации атакуваха проекта пред съда.
След близо едно десетилетие съдене ВАС сложи край на делото с извода, че екооценката на завода е издадена без достатъчно доказателства, че технологията е безопасна за хората.
"Напълно формално административния орган е съгласувал доклада за ОВОС при наличните непълноти и неизяснени обстоятелства относно очакваното влияние от дейността на инвестиционното предложение върху човешкото здраве и въздействието на същата върху околната среда“, се казва в съдебното решение.
В началото на миналата година "Топлофикация София" прекрати поръчката за избор на фирма, която да направи съоръжението на територията на ТЕЦ "София". Още тогава бе ясно, че столициата губи одобрените пари от ЕС за инсталацията.
След окончателното отхвърляне на екооценката, Столичната община ще трябва да вземе решение дали да започне цялата процедура отначало.
Предизвестен край
През юли 2021 г. "Топлофикация - София" избра за строител на съоръжението консорциум около българската фирма "Микс констракшън". В него влизаха турската компания "Осал Енержи Иншаат Чевре Текноложилери Санаий ве Тирджарет". В обединението участват и три китайски фирми. Едната от тях беше "Донгфанг електрик".
За техническото оборудване за опазване на околната среда ще отговаря "Евърбрайт" (Чанжоу), а подизпълнител ще е "Чайна ГДЕ Енжинеринг".
Класирането на търга обаче беше обжалвано от обединението около фирмата "Джи Си Ар" на ядрения експерт Богомил Манчев и на сина му Петър Манчев. Накрая съдът излезе с окончателно решение, че избраният консорциум не отговаря на изискванията на поръчката и всъщност е трябвало да бъде отстранен.
С това Столичната община, която е собственик на "Топлофикация", изгуби изцяло европейското финансиране за проекта. То е за над 177 млн. лева и от месеци е ясно, че нямаше как да бъде усвоено изцяло. Общата сума на проекта е близо 370 млн. лева.
Общината ще трябва да върне и преведения още през 2018 г. аванс от европрограмата в размер на 70 млн. лева.
Предишното ръководство на Столичната община обеща, че София ще предложи алтернативни проекти, които да бъдат финансирани с евросредствата, които вече не могат да се използват за инсталацията за парно и ток от отпадъци.
Тогавашната кметица Йорданка Фандъкова спомена евентуалното изграждане на жп линия до циментовите заводи, които в момента горят RDF горивото, произвеждано в София, както и проект за подобряване на разделното събиране.
Столичната община трябва да намери решение за произвежданото от завода за отпадъците на София RDF-гориво, който трябваше да се използва в новата инсталация за парно и ток. В момента той се гори в циментовите заводи, но от години интересът към него спада и се налага горивото да се складира.
Заводът за отпадъци може да произвежда до 180 000 тона RDF на година, но реално до момента не е достигал тези количества, тъй като няма къде да се оползотворяват.
Ключови думи
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
9 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
Още една внезапна смърт на разобличител на "Боинг": почина 45-годишен одитор по качеството
Още една внезапна смърт на разобличител на "Боинг": почина 45-годишен одитор по качеството
Автор: Гласове 02 Май 2024
Свързани текстове: Разобличителят на „Боинг“ преди смъртта си: Ако нещо се случи с мен, няма да е самоубийство
Сагата "Боинг": Наркотици, любовен триъгълник и убийство
Инженерът, който съобщи за проблеми с монтажа на "Боинг", е намерен мъртъв
Автор: The Sesttle Times
Джошуа …
Дийн, бивш одитор по качеството в доставчика на Boeing Spirit AeroSystems и един от първите информатори, които твърдят, че ръководството на Spirit е пренебрегнало производствените дефекти на самолета 737 MAX, почина във вторник сутринта след борба с внезапна, бързо разпространяваща се инфекция.
Известен като Джош, Дийн живееше в Уичита, Кан, където е базиран Spirit. Той е на 45 години, бил е в добро здраве и се е отличавал със здравословен начин на живот.
Починал е след две седмици в критично състояние, съобщи леля му Карол Парсънс.
Говорителят на Spirit Джо Бучино заяви: „Мислите ни са със семейството на Джош Дийн. Тази внезапна загуба е потресаваща новина за нас и за близките му“.
Дийн беше дал показания по дело на акционерите на Spirit, а също така беше подал жалба до Федералната авиационна администрация, в която се твърди, че е извършено „сериозно и грубо нарушение от страна на висшето ръководство по качеството на производствената линия на 737“ в Spirit.
Spirit уволни Дийн през април 2023 г., а той подаде жалба до Министерството на труда, в която се твърди, че уволнението му е било репресия за това, че е повдигнал въпроси, свързани с авиационната безопасност.
Парсънс казва, че Дийн се е разболял и е отишъл в болницата, защото е имал проблеми с дишането преди малко повече от две седмици. Той е бил интубиран и е развил пневмония, а след това и сериозна бактериална инфекция - MRSA.
Състоянието му бързо се влошило и той бил транспортиран със самолет от Уичита до болница в Оклахома Сити, каза Парсънс. Там е поставен на апарат ECMO, който циркулира и насища с кислород кръвта на пациента извън тялото, като поема функциите на сърцето и белите дробове, когато органите на пациента не работят самостоятелно.
В петък майка му публикува съобщение във Facebook, в което разказва за всички тези подробности и казва, че Дийн „се бори за живота си“.
Зейнала дупка на мястото на вратата, която изпадна заради липсващи болтове от Boeing 737 Max 9, докато излиташе от Портланд на 5 януари 2024 г. Двете места до вратата за щастие са били празни по време на инцидента. Снимка: Национален съвет за безопасност на транспорта.
Дийн беше представляван от адвокатска кантора в Южна Каролина, която също представляваше Джон Барнет, другият разобличител на нередности в Boeing. Тялото на Барнет беше открито с огнестрелна рана в колата му на паркинг пред хотел на 9 март, точно в деня, когато трябваше да даде показания по делото срещу бившия си работодател „Боинг“.
Преди смъртта си свидетелят е казал на своя близка семейна приятелка, че ако нещо се случи с него, да не вярва, ако бъде обявено, че се е самоубил. Думите му се сбъднаха. Съдебният лекар на окръг Чарлстън в Южна Каролина обяви, че 62-годишният Джон Барнет се е прострелял сам.
През последните месеци зачестиха техническите неизправности с редица самолети на Boeing. През януари тази година част от фюзелажа на Boeing 737 Max излетя по време на полет. Полският президент Анджей Дуда трябваше да използва резервна кола, след като беше открита неизправност на президентския 737 при завръщане от САЩ.
Държавният секретар Антъни Блинкен също трябваше да се откаже да лети с Boeing заради технически проблеми със самолета в началото на април и пътува с автомобил от Франция до Белгия. Това не е първият проблем със самолета на Блинкен: през януари по време на полет от Давос беше открит теч на кислород в държавния Boeing 737, където Блинкен вече беше успял да кацне с ескорта си. Повредата се оказва невъзможна за поправяне и самолетът беше обявен за опасен за летене.
Източници: The Sesttle Times, obektivno.bg
Просто е удивително, че ВС най-сетне взе едно правилно решение. При положение, че проектът се движеше от двамина про-руZки милицаи, боря цЭкав (също кандидат за ВС или поне за КС) и моралния и физически урУд пьотър кичашкий. Язък за платените аванси!
Парно от боклуци не чакайте :/
интересно ушевият какво ще измисли
Типична гербава и депесарска работа - нищо като хората, ама за много пари от хората. Ама хората продължават да си ги избират. Хак им е на хората!
Добра новина за всички Zиганистански политици - Върховният съд реши да не бъдат горени! За пребиване още решение няма...!
Замисляли ли сте се защо Япония е единствената цивилизована страна, която гори боклук?
Хубаво е, че има Върховен съд, който да сложи край на това безумие!