Варовик в асфалта под безучастния поглед на АПИ при три правителства

Катастрофата край Своге провокира шумен политически скандал

Варовик в асфалта под безучастния поглед на АПИ при три правителства

Колкото повече факти излизат за обстоятелствата около ремонта на пътя през Искърското дефиле, толкова по-мътна става картината. На четвъртия ден от катастрофата на автобуса, отнела живота на 17 души, регионалният министър Николай Нанков обвини компанията изпълнител на пътя "Трейс холд" за това, че "евентуално" е предоставила фалшифицирани данни пред Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ), която е приела ремонта без забележки – явно само по документи, без реални проверки.

Резултатите от пробите вече са излезли и са показали, че асфалтът в пътния участък край Своге не е достатъчно качествен и имало недопустим материал в него, каза Нанков на пресконференция на ГЕРБ в отговор на искането на БСП правителството да поеме отговорност за трагедията като подаде вкупом оставка.

"Не е редно от БСП да избързват с някои изводи, за да не берат срам впоследствие. Да бяха изчакали ден-два", коментира Нанков, без да посочва защо.

Причината най-вероятно е тази, че ремонтираният път е пуснат за ползване през 2015 г.(по данни на АПИ), но официално е въведен в експлоатация с Акт 16 на 27 декември 2016 г. За това, че пътят реално се ползва от 2014 г., съобщиха и от "Трейс", допълвайки, че не отговарят за това как след това е поддържан въпросният участък, тъй като това е било възложено на друга фирма.

Ако фактите наистина са такива, отговорността за приемането на пътя и отчетените впоследствие дефекти пак си остават на АПИ, но в мандатите на първото правителство на Бойко Борисов, дошлото след него правителство на Пламен Орешарски и сменилото го второ правителство на Борисов.

Нанков: Асфалтът съдържа варовик – това е недопустимо

Министър Нанков съобщи, че асфалтът на пътя съдържа варовик, който има свойствата да се полира при употреба. Съгласно нормативи този материал е недопустим за слагане в износващата част на асфалта, уточни той.

И поясни, че "в документалните книжа, предавани към АПИ, материалът е с характеристики, които отговарят на изискуемите".

Тепърва ще се изяснява кой точно носи отговорност, каза Нанков, без да посочва дали при приемането на ремонта са вземани проби от асфалта или всичко е отчетено само по документи.

Тестовете са извършени в частна лаборатория

Той оправда лошото състояние на пътя с това, че имало документи с невярно съдържание. Според него става дума за "евентуално фалшифициране". Министърът поясни, че има експертиза и съществуват протоколи, документи, които "биха били с невярно съдържание и асфалтът не отговаря на нормативните изисквания". Според договора изпълнителят не е имал задължение да тества материала в държавна лаборатория и тестовете са извършени в частна лаборатория в Стара Загора.

"Интересното е, че тя, частната лаборатория, в която е изпитан материала е локализирана в Стара Загора. Не го казвам това случайно. Изпитан е в Стара Загора материала 2014 г. и в АПИ на 27 юли е информирана за пробата и за рецептата, която ще се полага, в която съответно по документи всичко е било наред", каза министърът, визирайки период от управлението на Орешарски.

Има ли вина пътната администрация по времето на Орешарски?

По повод информацията, че пътят край Своге е ремонтиран по време на кабинета "Орешарски" и пуснат без Акт 16, депутатът от БСП Георги Свиленски посочи, че проблемът не е в строителя, а в цената, която се дава на този строител, за да направи този път. По думите му, когато даваш пари като за 5 см асфалт, няма как строителят да ти сложи 14 см. Тези обществени поръчки са сключени през 2011 г. и тогава върнете кой е бил министър-председател, кой е бил министър и кой е сключил договора, всичко друго е изпълнение на този договор, добави Свиленски. Пътят е пуснат през декември 2016 г. вижте кой е бил министър и министър-председател, добави той.

Ако има виновни от правителството на Орешарски, да си понесат отговорността, заяви зам.-председателят на БСП Кирил Добрев. Ако има виновни от АПИ преди правителството на Орешарски, да си понесат отговорността, призова той. Ако има виновни сега, които след десетките сигнали играят тенис, вместо да работят, да си понесат отговорността, настоя Добрев. Той напомни, че български фирми строят и в други страни и там строят качествено. Причината не е в този, който строи, а в този който го проверява, коментира Добрев.

Преди това министър Нанков запита защо БСП не поискаха оставката и на общинската администрация в Своге. Мантинелата, тротоарът са общинска собственост. Човек е хубаво да борави с факти, каза още Нанков.

Нанков: Това е първият случай на отказан гаранционен ремонт

Регионалният министър повтори, че гаранцията на ремонтирания участък е две години, до края на 2018 -та, но това бил първият случай, в който фирма отказва да изпълни договорното си задължение за гаранционен ремонт.

Преди ден обаче от "Трейс" заявиха, че те не отговарят за това как е поддържан пътят от 2014 г., когато според тях реално започва да се ползва, до официалното му въвеждане в експлоатация през декември 2016 г.

Освен това, както Mediapool вече писа, въпросът с гаранцията се оказа спорен. Пътят е въведен в експлоатация на 27 декември 2016 г. Това е датата, от която започват да текат 365 дни за съобщаване на дефекти, съгласно договора по ФИДИК (FIDIC). Това означава, че гаранционният срок е изтекъл на 27 декември 2017 г.

Според българското законодателство обаче гаранционният срок е 2 години и той все още не е изтекъл.

Няма официална информация каква гаранция са платили "Трейс Своге" по този договор и дали тя вече е освободена.

Казусът е юридически, защото договорът е подписан по условията на ФИДИК, а не по българското законодателство и най-вероятно и това е причината "Трейс" да откажат да изпълнят ремонтите за своя сметка.

Сидеров иска от МРРБ договорите с "Трейс", която "обира всички поръчки"

Макар че катастрофата край Своге да не е първата с човешки жертви, тя може да навлече повече главоболия за правителството, отколкото е очаквало. И причината не е поредното искане на БСП за оставка на кабинета, а рязката позиция на "Атака" спрямо пътната агенция и строителния холдинг "Трейс".

Преди ден полицията и прокуратурата влязоха в централния офис на компанията в София, за да изземат документи във връзка с извършения от компанията ремонт на фаталния път, а във вторник обиските продължиха с фирмата "Мегаинвест-холд" в Дупница. "Мегаинвест-холд" участва с 40% дял в обединението "Трейс Своге", което е ремонтирало 82-километровия главен път Мездра – Елисейна - Своге – Нови Искър за близо 23 млн. евро без ДДС. Компанията "Мегаинвест-холд" (с предишно име "Пътно поддържане - Дупница") е собственост на Цветан Славейков Цветанов, който към момента на пътния ремонт през 2013 г. е бил водач на депутатската листа на ДПС в Монтана, но не е влязъл в парламента.

Особено активна след катастрофата е партия "Атака", чийто лидер и шеф на парламентарната група на "Обединени патриоти" Волен Сидеров се закани да поиска от Министерството на регионалното развитие всички договори с фирмата "Трейс Груп Холд".

От "Атака" твърдят, че още преди 6 години са алармирали, че компанията "обира всички поръчки и печели огромни суми". Истината обаче е, че това може да е било така при първото правителство на ГЕРБ, но впоследствие компанията постепенно губи позиции за сметка на други фаворити.

Сидеров освен това ще предложи и законодателни промени в сферата на обществените поръчки в посока по-строг контрол и санкции за изпълнителите, както и връщане на държавата в "основните дейности, от които олигарси печелят за сметка на невинните жертви по пътищата".

Областните управители да отговорят за републиканските пътища вместо АПИ

Областният управител на Софийска област Илиан Тодоров (от квотата на "Атака") пък поиска за пътищата от републиканската пътна мрежа да отговарят областните управители, а не Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ). Според него така ще има ясна отговорност за извършените ремонтите, каквато сега липса.

Предложението на "Атака" предстои да бъде съгласувано на коалиционен съвет. Засега останалите партии в коалицията – ГЕРБ, ВМРО и НФСБ - не са коментирали темата.

Управителят на Софийска област: Вече 10 месеца нямам отговор от АПИ

"През 2017 г. в качеството ми на областен управител, с цел превенция на подобни катастрофи, изпратих писмо до Министерския съвет, до председателя на АПИ и до директора на Областно пътно управление, в което давам пълен списък с пътищата, които са в критично състояние и които могат да предизвикат катастрофи. Вече 10 месеца нямам отговор", каза Илиан Тодоров на нарочна пресконференция.

"Със заповед на Бойко Борисов от 2011 г. всички структури в областите са длъжни да дават тримесечни отчети за извършената си дейност. Областно пътно управление до този ден е трябвало да ми предостави четири отчета за извършената от тях работа. Получил съм само един", допълни той.

Тодоров каза, че в понеделник е имал среща с шефа на Областното пътно управление София Георги Георгиев, който отказал да му каже дори какъв е бюджетът за ремонт на пътищата в Софийска област. Георгиев е бивш кмет на Сливница, уточни Тодоров.

"На топлите кресла стоят анонимни чиновници, експерти по "нищоправене"

"Седем месеца се молих на АПИ да сложат табели откъде започва и къде свършва Софийска област. За съжаление в България в топлите си кресла стоят едни самозабравили се хора, анонимни чиновници, експерти по "нищоправене", които си позволяват да нарушават заповедите на министър-председателя", каза той. И добави, че вече е разговарял с Волен Сидеров за промени в Закона за пътищата, според които областните управители да отговарят изцяло за републиканските пътища, които са всъщност държавна собственост. Те да правят ремонтите и всичко останало, и те да носят пряката отговорност, ако нещо се случи", каза Тодоров и уточни, че такъв е моделът в Хърватия, Чехия, Холандия, Полша, Румъния, Словакия и други страни в ЕС.

Следователите влязоха в "Мегаинвест-холд"

Междувременно полиция и разследващи влязоха в офисите на дупнишката фирма "Мегаинвест-холд". По думите на собственика ѝ Цветан Славейков Цветанов, не неговата фирма е ремонтирала участъка от пътя, където стана тежката автобусна катастрофа в събота. Цветанов казва, че е е отговорен само за участъка край Елисейна, а "Трейс-Своге" за този, където стана катастрофата.

"Мегаинвест-холд" е новото име на "Пътно поддържане" Дупница. Компанията е основана през 2000 г. от Министерството на регионалното развитие и благоустройството за поддържането на пътищата в региона. Цветанов става собственик и управител на компанията през 2004 г., според данните в Търговския регистър. Капиталът на дружеството е 392 110 лв. Разполага с 80 души персонал – работници и инженери, голям машинен парк, асфалтова база в село Владо Тричков и още една мобилна, има и кариера в село Искрец, край Своге, е посочено отчета за дейността на компанията за 2017 г.

Приходите на "Мегаинвест-холд" за 2017 г. са над 10.2 млн. лв. и нарастват с над 2 млн. лв. спрямо година по-рано. Печалбата на дружеството също се е увеличила от 190 хил. лв. на 509 хил. лв.

При акцията на разследващите в Дупница са били проверени два адреса на компанията - офис в центъра на града и базата със строително-ремонтна техника и халета на ул."Самоковско шосе". При проверката са иззети документи.

Цветан Цветанов се занимава и със селско стопанство. Според Търговския регистър той е собственик на фирмите "Балканагросервиз" ЕООД, Районна ветеринарна станция" Русе, "Лактиса", която развива дейност в млечната промишленост и "Земя 2010".

БСП иска оставка на цялото правителство

БСП настоя цялото правителство начело с премиера Борисов да поеме отговорност за трагедията край Своге. Оставки на министри вече е най-малкото, става въпрос за оставка на цялото правителство, каза лидерът на БСП Корнелия Нинова на пресконференция в централата на партията.

"Гордостта на премиера - магистралите, са най-голямата кражба може би в държавата, конкурирайки се с кражбите в санирането", коментира тя.

"Досега корупцията ни ограбваше, взимаше от всеки човек, сега вече корупцията убива в истинския смисъл на думата, защото невинни българи плащат с живота си кражбите на правителството на Бойко Борисов", каза Нинова и призова за смяна на този модел на управление на държавата.

"Пределно ясно е вече, че трябва да се поеме и конкретна политическа отговорност. Има ли смелост премиерът, както до вчера казваше: "Аз строя пътища и магистрали", да излезе сега и да каже: "Аз строя пътища и магистрали така, че вие загивате по тях", или пак ще си измият ръцете с някой - шеф на агенция, фирма и т.н.", коментира Корнелия Нинова.

Според нея дори и "Трейс груп", които са ремонтирали пътя край Своге, да бъдат "извадени от схемата", ще бъдат подменени с друга фирма. "Това е моделът на прехода", каза Нинова и поясни, че досега винаги се е случвало така – сменя се една фирма с друга.

Още по темата
Още от България

Защо бившият шеф на КПКОНПИ става консул?