mediapool.bg Ти си това, което четеш

Върви се към намаляване на солта и захарта в храните и ограничаване на рекламите им

Качеството трябва да е водещ критерий при поръчките на храна в училищата
17:58 | 06 февруари 2018 | 3 коментара

Цветан Димитров, Жени Начева и Джон Райън. Сн: БГНЕС

Промяна в състава на храните с постепенно намаляване нивата на трансмазнини, сол и захар в продуктите, стимулиране покупката на качествени храни в училищата на общоевропейско ниво и ограничаване на рекламите на нездравословни храни в медиите. Това са част от мерките, които бяха обсъдени на конференция за здравнословното хранене при децата, която е част от календара на Българското европредседателство.

"70% от здравните разходи в ЕС са за лечение на хронични заболявания, а една от причините за това са нездравословните хранителни навици и затлъстяването. Затова е много важна промяната на състава на храните, която трябва да се направи заедно с индустрията и постепенно да се намалят нивата на трансмазнини, сол и захар в продуктите. Това е нещо, върху което се работи на европейско ниво в момента", коментира Джон Райън, директор "Обществено здраве" в ЕК.

Той съобщи, че по време на малтийското председателство са разработени указания относно обществените поръчки за общественото хранене, така че качеството на храната също да има тежест при избора, а не само цената.

Пазарът за училищна храна в ЕС е на стойност 7 млрд. евро годишно и, ако се съгласят да купуват висококачествени храни за училищата, страните членки ще изпратят сигнал до местните и международните производители, че качеството на храна е основен критерий, коментира Райън.

Друга обсъждана мярка е намаляването на натиска на маркетинга и рекламата на храните за деца.

Нова европейска директива предвижда да ограничи рекламите в медиите на вредни храни като захар, сол, мазнини. Тя е на финален етап и трябва да бъде завършена в рамките на Българското председателство на Съвета на ЕС.

Зам.-министърът на земеделието и храните Цветан Димитров припомни, че в новия Закон за храните, който предстои да бъде приет от парламента, са въведени рестрикции относно рекламата на храни и напитки, предназначени за деца, които допринасят за нездравословен модел на хранене.

Европейската комисия предлага да има специфични правила за маркетинга и рекламата на

храни с високо съдържание на мазнини, захар и сол, които могат да бъдат от интерес за подрастващите като аудитория на медиите.

В новата директива ще се съдържа забрана за реклама на храни с повече от допустимите гранични стойности на захар, сол и мазнини.

"Има изисквания да не участват деца до 12-годишна възраст, да не бъдат излъчвани подобни реклами в часовия пояс, когато те предимно гледат", обясни проф. д-р Веселка Дулева, национален консултант по хранене и диететика.

Още от Европредседателство