Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

ВАС отхвърли жалбите за обходното трасе на тунела под Шипка

Природащитниците ще обжалват решението, проектът става рисков за изпълнение

22 коментара
В началото на декември приключи първия етап от обхода на Габрово

С едно особено мнение тричленен състав на Върховния административен съд (ВАС) отхвърли жалбите за изграждането на обходното трасе на Габрово, което е първа фаза на тунела под Шипка. Глобалният фонд за дивата природа (WWF) обяви, че ще обжалва решението. Така проектът, който се строи с европейски средства, става рисков за изпълнение и може да загуби европейското финансиране.

Председател на тричленния съдебен състав е съдията Андрей Икономов. Обикновено той председателства състави по ключови екодела като изграждането на втората кабинкова линия на Банско от "Юлен", строежа на АЕЦ "Белене", застрояването на "Камчийски пясъци", които приключват в полза на инвеститорите. Името на Икономов нашумя покрай скандала с евтини парцели в Приморско, придобити от деца и близки на крайно нуждаещи се магистрати от ВАС през 2012 г.

Делото

Жители на Габрово, Глобалният фонд за дивата природа (WWF) и "Дунавко-карпатска програма България" обжалват решението по оценка на въздействие на околната среда (ОВОС). Освен съда екоорганизациите са сезирали и главна дирекция "Околна среда" на Европейската комисия.

Според зелените, избраният вариант на обходен път засяга пет квартала на Габрово и така вместо решение на проблема с трафика през града, той се прехвърля механично от едни жители към други. Те са против избраното трасе, защото то минава и през природен парк "Българка" в една от най-дивите му части - долината на Козята река, обитавана от защитените от закона видове мечка, вълк и рис. На тези основания те искат решението за одобрението на доклада по ОВОС да бъде обявено за незаконосъобразно.

Според пътна агенция трасето не минава през природния парк и са спазени всички екоизисквания. Същото мнение застъпва и Министерството на околната среда.

Делото се точи близо две години. На 9 януари ВАС отхвърля жалбата на природозащитниците и гражданите като неоснователна.

Особено мнение

Решението на съда е подписано с особено мнение от съдия Диана Добрева, която е докладчик по делото. Нейните аргументи са, че общественото обсъждане на доклада по ОВОС е било проведено проформа. Не е имало разгласяване, а жителите на Габрово не са имали възможност да се запознаят с документите.

Освен това от експертизата на вещите лица, разпитани по делото, категорично е установено, че се навлиза в природен парк "Българка", както и в частни дворове и парцели.

В доклада по ОВОС не се споменава и какви ще са вредните въздействия за околната среда при новото строителство, което ще се изгражда с взривни дейности и ще бъдат отделяни вредни емисии.

Обжалване

Решението на тричленния състав на ВАС подлежи на обжалване пред по-горна инстанция. Катерина Раковска от WWF заяви пред Mediapool, че ще обжалват решението. Според нея да се строят пътища през защитени територии при условие, че има алтернативен маршрут, който се избягва, защото е по-скъп, не е логично.

Спряно строителство

Докато се точеше делото, беше построен първият етап от обхода на Габрово, по който няма спор. Изпълнител на обекта е българският консорциум ПСВТ, в който влизат "Хидрострой", "Пътни строежи" и "Пътинженерингстрой Т".

В очакване на съдебната развръзка пътната агенция спря временно строежа, докато не стане ясно окончателното решение. Това прави проекта изключително рисков за изпълнение заради малкото оставащо време. Той се финансира с европейски средства по оперативна програма "Транспорт", като до края на 2015 г. трябва да приключи строителството на обхода и проектирането на тунела под Шипка.

Междувременно АПИ обяви търга за избор на проектант на тунела под Шипка, като оферти подадоха 11 кандидата.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

22 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Анонимен
    #22

    Каузата на "Зелените"?! Мили боже! Та това са левичарски сдружения, за които отрицанието е форма на съществуване. Те са винаги там, където има келепир. С действията си показват, че по-скоро вредат от колкото помагат на обществото. Капацитета им се свежда до това, да налагат някакви измислени хипотези или да пускат линкове към ъпсурдни ситуации и случки, но без сериозни аргументи,без задълбочени анализи с които да бъдат убедителни и хората да им повярват, че наистина са загрижени за природата, а не само за тяхното лично облагодетелстване.

  2. Анонимен
    #21

    До номер 18: Сега пък ново 20: ЖП тунел... Кое е следвашото, което ще хрумне на някой капацитет? Да няма тунел изобщо, а да прелитаме с балони??

  3. Анонимен
    #20

    До номер 19: А вие коя точно част от изречението "ТОВА Е ЕДИНСТВЕНИЯТ ВЪЗМОЖЕН ПРОЕКТ" на разбрахте? Никъде не е казано, че ОВОС трябва да се прави на всички алтернативни трасета, които са хрумнали на някого в продължение на 100 години. 7 километра тунел искали... Та това е пълно безумие!!

  4. Анонимен
    #19

    до номер 15: браво, напипа точно къде е проблема - както казваш проекта е от времето на комунизма - не мислиш ли че транспорта като цяло, транспортните схеми и транспортните стандарти са се променили (поне малко и дори в България) от 70-те насам ? именно затова ОВОСа трябва детаилно да разгледа не само алтернативи на трасето, но и алтернативи на форми на транспорт? или транспортната ни система все ще си стои в плен на 70-те и на проектантите от 70-те които в момента заемат ключовите позиции в сектора ??

  5. Анонимен
    #18

    до номер 17: браво, другаря путин ще те похвали за тези думи ... само дето парите не ги дава той, а ЕК...а парите от ЕК си имат определени правила ... и едно от тези правила е детайлна оценка на АЛТЕРНАТИВИТЕ на всяко проектно предложение... а АПИ хич не ми ги хвалете - там е едно от най-големите кранчета за източване на нашите пари! не случайно им бяха спрели парите по ОП Транспорт през 2008 !!! запознатите с Габрово и габровския Балкан трябва да знаят че съществува ЖП линия между В.Търново-Габрово-Ст. Загора която с половината от тези пари ще се превърне в удобен, модерен, безопасен и екологичен транспорт за ГРАЖДАНИТЕ (не за тираджиите) между тези населени места !!!

  6. Анонимен
    #17

    тези зелени рекетьори трябва да бъдат забранени-проекта за тунела е готов отдавна и трябва да се направи без отлагане

  7. Анонимен
    #16

    До номер 12 И прокурорът също, знам. Само че това в момента няма никакво значение. Жалбата е отхвърлена, обжалването - дано и то да се провали.

  8. Анонимен
    #15

    До номер 9

    По какво сте по-компетентни от "правителството"? Че и обществено отговорни? И какво защитавате всъщност? Следя делото от самото му начало, запознат съм с овос.
    Аргументите ви са тинтири-минтири. Освен товя, израснал съм в тоя Балкан и много добре знам за какво става въпрос. И съдиите разбраха за какво става въпрос. Ще загубите и обжалването.

    Този тунел още от времето на комунизма е ясно къде ще бъде. Източният обход е една химера, а по-дълъг тунел е абсурд да се копае. Хората от апи

  9. Анонимен
    #14

    заради дивите зверове могат да се нАПРАВЯТ НЯКОЛКО ПОДЛЕЗА на еднакви дистанции една от друга И строежа да продължава

  10. Анонимен
    #13

    Изглежда им е трудно на габровци да се разделят с козята пътека покрай козята река. Не са узрели за магистрала още, ама кой ще ги чака...

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.