Мнозинството и опозицията са на мнение, че законодателството трябва да се промени най-вече в тази част, която предвижда КС да решава изборни нарушения и съответно мандатите в парламента.
Такова становище застъпи и председателят на ВАС Константин Пенчев, който присъства на обсъждането. Много по-разумно е съдебният контрол и върху изборите да се прави от ВАС, а не от КС, заяви той.
"Нещата трябва да бъдат унифицирани и това да бъде записано в бъдещия Избирателен кодекс", допълни Пенчев. Той направи уговорката, че мнението му не е обвързано с поста, който заема в момента, тъй като мандатът му скоро изтича, а "съдебна процедура трябва да произнася по всички видове избори".
Пенчев напомни, че КС е контролен орган извън съдебната система, тоест, той е политически орган и членовете му се назначават, а не се избират.
Опозиционните БСП и ДПС твърдо се обявиха срещу каквото и да е питане до КС с аргумента, че той вече се е произнасял по същите казуси. Самият Пенчев пък каза, че ако се направи такова питане, което ще е свързано с отнемане от КС на негови правомощия, то отговорът му най-вероятно ще е свикване на Велико народно събрание, което да приеме подобно решение.
Мая Манолова (БСП) заяви, че парламентарната ѝ група не подкрепя питане до КС и че изключват каквито и да било промени в конституцията, свързани с правомощията на КС.
В същото време тя подчерта, че депутатите са с вързани ръце, тъй като няма как да променят конституцията с изменения в отделни закони, свързани с изборите.
Екатерина Михайлова (ДСБ) от своя страна посочи, че от години вече има проблем с обжалването на избори пред КС и една част от тези проблеми са свързани с конституцията.
"Добре е да направим питане, за да видим дали можем да запишем така Избирателния кодекс, без за променяме конституцията", уточни тя.
Искра Фидосова (ГЕРБ) подчерта, че питането до КС ще бъде основно свързано с обжалването на изборни резултати и съдът "ще ни даде светлина в тази посока". Тя каза, че депутатите ще се съобразят със становището на конституционните съдии и отправените въпрос към тях целят най-вече законосъобразността на бъдещите текстове в Избирателния кодекс.
Миналата седмица КС касира изборните резултати от 23 избирателни секции в Турция, в резултат на което настъпи промяна в мандатите, от която ГЕРБ спечели още един депутат, а ДПС загуби един. Размествания има и в редиците на РЗС откъдето отпада Атанас Семов, а на негово място влиза друг депутат от партията. Депутатът от СДС Мариана Даракчиева напусна парламента, където пък се връща Венцислав Върбанов, който първоначално влезе с листата на Синята коалиция, но отсега нататък вероятно ще е независим заради избухнали скандали около напускането му.
За честна и независима журналистика
Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.
11 коментара
Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.
Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.
Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg
Прочетете нашите правила за участие във форумите.
За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.
да си знаете
Да бе, щoтo досега имашe
Върховенството на закона-основно искане на ЕС и ЕК към България.Скоро това няма да се случи.Вървим в обратната посоказа жалост.
в българия нямя съд от 20 години,ало!!!
"Мнозинството и опозицията са на мнение, че законодателството трябва да се промени най-вече в тази част, която предвижда КС да решава изборни нарушения и съответно мандатите в парламента.Такова становище застъпи и председателят на ВАС Константин Пенчев, който присъства на обсъждането. Много по-разумно е съдебният контрол и върху изборите да се прави от ВАС, а не от КС, заяви той."Откриване на топлата вода.Избирателните комисии на всички нива са административни органи, администриращи избори. Според …
Конституцията актовете на административни органи (включително и протоколи за избор) са обжалваеми от засегнатите пред административен съд:Чл. 120. (1) Съдилищата осъществяват контрол за законност на актове и действия на административните органи.(2) Гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат освен изрично посочените със закон. Правомощията на КС според КонституциятаЧл. 149. (1) Конституционният съд:...6. произнася се по спорове за законността на избора за президент и вицепрезидент;7. произнася се по спорове за законността на избора на народен представител;не включват произнасяне за действителността или недействителността на избор на народен представител и потвърждение или отмяна на избор на народен представител, което според Конституцията е правомощие на административен съд, а единствено произнасяне дали при избор на народен представител формално е била обявена конституционосъобразна и законосъобразна рамка за провеждане на този избор.Така, че пречки и досега за разглеждане и произнасяне от административен съд по искания за недействителност на избор на народен представител няма.
Каква Конституция бееееееееееееееееееееее, какъв съд беееееееееееееееееееееее, какъв ГЕРБ беееееееееееееееееее, всичко си е ачик-ачик шменти-капели.
в българия нямя съд от 20 години,ало!!!
http://polls.bg/poll/id/smatate_li_che_izborite_shte_se_falshifitsirat-76
"ГЕРБ и Синята коалиция коментираха, че следващата седмица ще формулират и изпратят въпросите до КС""Екатерина Михайлова (ДСБ) от своя страна посочи, че от години вече има проблем с обжалването на избори пред КС и една част от тези проблеми са свързани с конституцията."Добре е да направим питане, за да видим дали можем да запишем така Избирателния кодекс, без за променяме конституцията", уточни тя."КС няма правомощие от Конституцията да отговаря на въпроси.На такива "питания" КС няма правомощие от …
Конституцията да отговаря, защото това би означавало от орган с правомощия и задължения безпристрастно да проверява и отменя закони при тяхна противоконституционност, КС да бъде въвлечен като законодателен орган, при което разбира се никога не би отменил по сезиране на други закон, за чието приемане сам активно е съдействал. "Разделение на власти" му думат.
Това, което единствено е необходимо, е в Закона за конституционния съд да бъде премахнато противоконституционното му правомощие КС сам да събира доказателства за каквото и да е и да назначава експертизи вместо единствено да се произнася по конституционносъобразна рамкова законност на представени му оспорени актове - от закони до протоколи на избирателна комисия. Т. е. например не дали изборът на кандидатът за депутат Х е действителен или недействителен, а дали за избора на кандидата за депутат Х предварително са били обявени да бъдат изпълнявани валидни конституционни и законни рамки и правила.