Вътрешният министър иска антитерористични центрове

Педагози започват работа с момчето от Пловдив, разследвано за тероризъм

Вътрешният министър иска антитерористични центрове

В България трябва да се създадат антитерористични центрове по "американски модел", в които да се събира цялата информация, с която службите разполагат, за да се реагира бързо на заплахи. Такава теза разви вътрешният министър Младен Маринов. Коментарът му бе по повод 16-годишното момче от Пловдив, за което прокуратурата твърди, че е било в контакт с вербовчик от "Ислямска държава" и е държало в дома си части за сглобяване на бомба

Маринов не даде подробности как ще функционират подобни центрове.

"Промяната в оперативната обстановка и процесите налагат да се създадат Антитерористични центрове", заяви той, цитиран от БТА.

За подобни структури пръв спомена през уикенда зам.-главният прокурор Иван Гешев. Според него разговори в тази насока са водени и на правителствено ниво. По думите центровете могат да се случат с "дребни" промени в Закона за противодействие на тероризма.

И в момента в България функционира контратерористичен център. Той се намира в ДАНС и е точката за контакт с чуждестранните служби. Във въпросната структура се събира различна информация, като ДАНС получава от авиокомпаниите и данни за пътувания. В сегашния си вид този център бе създаден през 2014 г. Тогавашното ръководство на МВР извади абсолютно същите аргументи – че оперативната обстановка е променена след атентата на бургаското летище "Сарафово" през 2012 г. и че структурата ще работи "по американски модел".

Инспектори от Детска педагогическа стая започват от понеделник работа с 16-годишното момче от Пловдив, разследвано за тероризъм, което е общувало с вербовчик от “Ислямска държава“.

Психологът Младен Владимиров коментира пред БНР, че отделянето от семейството, за което настояват от прокуратурата, “няма да има добър резултат върху детето“ и призова психолозите “да бъдат по-щадящи“.

Въпреки молбите на Прокуратурата да не се разпространяват допълнителни детайли за самоличността на детето от Пловдив, в публичното пространство вече се знае от коя гимназия е, а вероятно и в кой клас. Според психолога момчето ще се върне на училище с етикет на “жертва“ или “терорист“ и рискува да бъде отхвърлено от съучениците си или превърнато в герой от по-проблемните деца.

“Много важно е сега да говорим за родителите. Не е важно да говорим за институциите, тъй като това ще даде лош знак. Родителите са хората, които са показали, че има промяна. Не институциите са стигнали превантивно до детето, а семейството. Важно е да го кажем, тъй като обществото в момента е силно чувствително към темата за детето и детското… Без да знам кои ще бъдат психолозите, които ще работят, нека те да бъдат подкрепящите специалисти“, посочи той.

Владимиров призова родителите да говорят с детето си “като с дигитално дете, още когато то започне да се формира и му дадем за първи път дигитално устройство“. Той допълни, че е важно родителите да изграждат отношение на доверие.

“Учим нашите деца как да работят с ножове или с електроуреди, но си представяме, че технологиите ще бъдат нещото, на което те ще се самонаучат. Няма такова нещо. Интернет е изключително опасно място. В интернет децата изкарват най-голямата част от времето и там задоволяват любопитство си. Там детето се справя със своята самота“, коментира Владимиров.

“Тук трябва да кажем, че сме длъжници на нашите деца, тъй като в последните години ние не правихме политики за всички деца, а политики за уязвимите деца - така наречените “деца в риск“. Държавата направи опит през “Стратегия за детето“ именно да насочи превантивно усилията на всички видове институции, тъй като местната власт е големият длъжник“, посочи той.

Родителите трябва да бъдат в центъра на решаването на проблемите на детето, а всички специалисти – подкрепящи, убеден е психологът, според когото вече е време да говорим за семинари за родители и за “съвсем различно отношение към детето, извършило противообществени прояви“.

Експертът по международна сигурност Димитър Гърдев коментира, че казусът от Пловдив доказва, че не е необходимо познание по арабски, за да бъде радикализиран някой, тъй като детето е общувало с вербовчика си на английски.

Още по темата
Още от България