Във Видин и Калафат вече може да си ходят на гости по Дунав мост ІІ

Румъния се извини за забавянето на съоръжението, което ще заработи напълно догодина

Българският и румънският бряг на река Дунав при Видин и Калафат вече са свързани с Дунав мост ІІ и по него може да се минава пеша. Първата подобна разходка направиха в сряда по обяд премиерът на България Бойко Борисов, придружаван от еврокомисаря за регионална политика Йоханес Хан, заедно с министрите на транспорта и на еврофондовете Ивайло Московски и Томислав Дончев, както и регионалният Лиляна Павлова. По средата на моста те бяха посрещнати от румънския премиер Виктор Понта и транспортния министър Овидиу Силаги.

 

Виктор Понта се извини за забавянето на Дунав мост II и и посочи, че съоръжението е трябвало "да се случи по-рано и по-бързо”. От думите му стана ясно, че едва преди седмица разбрал, че румънската страна две години бави създаването на съвместна компания за управление на моста. Недоразумението между България и Румъния било къде да е централата на компанията. “Попитах коя от двете държави има по-голямо финансово участие в проекта и при положение, че това е България, справедливо е и централата да е тук”, каза Понта. В същото време обаче таксите за преминаване на автомобили по моста ще се събират от Румъния. След това приходите ще се делят между двете държави на принцип, който тепърва ще се уточнява от новата компания. До няколко седмици тя ще е факт, отбеляза румънският премиер.

 

Дребна бюрокрация блокира големи проекти

 

“С думите си исках да обясня как понякога огромни проекти са блокирани от дребни бюрократични разправии”, каза Понта. Договорът за Дунав мост II е подписан от мой колега, след който се смениха петима премиери. Надявам се да не се сменят още пет, докато мостът започне реално да се използва, допълни той. Прогнозите са мостът и прилежащата инфраструктура ще са готови и ще започнат да се използват през пролетта на 2013 г.

 

Българският премиер Бойко Борисов поздрави колегата си Понта, че “показва друго европейско поведение” и обясни на присъстващите, че преди три години е заварил “един провален проект”. “Чухте, че две години не могат да задвижат една компания”, изтъкна отново Борисов. Той каза, че уговорката му с еврокомисар Хан била, че ако тримата с премиера Понта се разходят по свързания мост до края на 2012 г., Европейската комисия да им отпусне предвиденото финансиране. То беше застрашено заради забавянето на проекта, но ЕК се съгласи да даде отсрочка на двете страни.

 

Цената на моста и инфраструктурата – без да е окончателно завършен и с няколко оскъпявания, вече е около 240 млн. евро. Около 100 млн. от тях са по програма ИСПА. “Половин милиард чакаме от Брюксел да ни възстанови до края на годината, така че всеки милион ни е важен”, отбеляза Борисов, възползвайки се от присъствието на високопоставения еврочиновник.

 

Самият Хан поздрави най-младите членки на ЕС, че са свързали моста два месеца преди края на 2012 г. - крайният срок за съоръжението. “Знаем, че проектът продължи доста дълго във времето, но сега можем да кажем, че работата е свършена”, заяви еврокомисарят. Той прогнозира, че цялата инвестиция в моста и прилежащата инфраструктура при окончателното ѝ завършване ще стигне 300 млн. евро. Надявам се да имате и други успешни проекти и след няколко години да има още няколко моста на Дунав, които да свързват двете държави, каза Хан.

 

Още мостове над Дунав

 

От думите на Николина Николова, зам.-министър на регионалното развитие, която отговаря за Дунавската стратегия у нас, стана ясно, че на дневен ред вече е подготовката на нов Дунав мост при Русе и мост Силистра – Кълъраш. Румъния и България ще работят по проекта и за мост Оряхово – Бекет, но той не е толкова голям приоритет като другите два. При Русе ще се мисли и за вариант за разширяване на сегашния мост с нови две платна, за да се облекчи трафикът, но може и да се върви към изграждането на нов. Това са сложни проекти, чиято подготовка ще отнеме поне две години, чак след това ще мислим как да ги финансираме, отбеляза Николова. Тя каза, че двете държави ще кандидатстват за европейско финансиране за подготовката на проектите, но за самото им изграждане най-вероятно ще се търсят други варианти.

 

По време на разходката на многобройната делегация от България, Румъния и Брюксел по почти готовия мост премиерът Борисов не пропусна да обърне внимание на хората от народа. Мъж в строително облекло подаде на Борисов найлонов плик, който се оказа пълен с домашно сирене. “Ще го дадем на Московски, защото му трябва калций за костите. Лили (Павлова) и Томислав (Дончев) са на диета”, обясни Борисов. Транспортният министър Ивайло Московски се появи публично за първи път след тежката катастрофа, която претърпя миналата седмица. Оказа се, че домашно сирене има и за комисар Хаан, а дарителят е българският животновъд Евгени Петков от с. Букувец.

 

Шест евро за преминаване на лека кола, 37 евро – за тир

 

Никой от участниците в делегацията не можа да каже точно какви са бъдещите параметри на сътрудничеството между България и Румъния при експлоатацията на Дунав мост II. Според предварителни разчети таксата за леки коли ще е 6 евро, а за тежкотоварни камиони 37 евро. Тези такси са отделно от винетните такси, които се дължат за преминаване по българската републиканска инфраструктура. Договорката между България и Румъния е пътната такса да се събира от румънците, а железопътна такса да се събира на българска територия. Не е ясно обаче дали тази такса ще е отделна от сумите, които и без това се събират от Национална компания “Железопътна инфраструктура”.

 

В края на септември строителите от испанската FCC пуснаха предсрочно в експлоатация за движение всичките осем пътни и железопътни надлези от прилежащата инфраструктура към Дунав мост ІІ. Четири от тях минават над жп линии, а останалите свързват различни пътни направления на околовръстното шосе на Видин. Съоръжението има и велоалея и пешеходна зона, която фактически вече може да се ползва.

 

Още има за дострояване

 

Последният сегмент на моста бе поставен миналата седмица, но работата по съоръжението ще продължи още. Сега се работи по връхната конструкция и се изгражда жп естакадата към и на моста, както и на пътните платна.

 

Предстои и полагането на хидроизолации и асфалтова настилка. Довършителните работи се очаква да приключат до края на годината, ако времето позволява.

 

На България изграждането на Дунав мост ІІ ѝ струваше над 225 млн. евро, от които от държавния бюджет бяха предоставени 60 млн. евро, а останалите за заем и еврофинансиране, а на Румъния – 48 млн. евро собствени и европейски средства.

 

Очаква се по съоръжението годишно да минават 100 хил. превозни средства и този трафик ще расте през следващите 25 години, каза транспортният министър Ивайло Московски. За потока, който идва от Централна и Западна Европа, ще е по-удобно да преминава в по-голямата си част по Дунав мост 2, защото ще се спестят такси от преминаването през Румъния, посочва той.

 

Първата копка на новия мост на Дунав бе направена преди пет години и половина. Дължината на целия мост е 3 598 м, а над реката е 1791 метра. Той има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар и велосипедна алея. Най-високата част на моста е 44.77 м над фундаментите. Мостовото съоръжение има 3 броя 180-метрови отвори.

Още по темата
Още от България

Одобрявате ли протестите за цените на горивата?