Въвеждат максимална скорост от 20 км/ч за електрическите тротинетки

Предлага се задължителна регистрация и застраховка за градските скутери

Въвеждат максимална скорост от 20 км/ч за електрическите тротинетки

Въвеждане на задължителна регистрация и застраховка на електрическите тротинетки, както и минимална възраст за управлението им и максимална допустима скорост – това предлага Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата".

Новите правила за регулация за електрическите тротинетки предстои да залегнат в Закона за движение по пътищата и Закона за пътните превозни средства. Преди това те ще бъдат подложени на широка обществена дискусия, съобщиха от ведомството.

Поводът да се въведе регистрационен режим за е-тротинетките е, че те все повече навлизат в употреба, както и няколко инцидента, става ясно от съобщението.

Новите правила

Предлага се да бъдат разписани правила за задължителните предпазни средства, които управляващите електрически тротинетки трябва да носят.

Също така трябва да бъде уреден въпроса къде ще могат да се карат. Сега обикновено е-тротинетки се карат по велоалеите.

Предлага се още да се въведе и максимална допустима скорост за е-тротинетките, която да не е повече от 20 км/ч в градски условия.

Освен това се предвижда и въвеждане на минимална възраст за водачите на е-тротинетки. Предложението на Агенцията за безопасност по пътищата е възрастова граница да бъде 14 години. Предлага се още децата между 14 и 16 години да нямат право да развиват по-висока скорост от 12 км/ч.

Агенцията за безопасност по пътищата предлага още да се обсъди необходимостта от въвеждането на задължителна регистрация на електрическите тротинетки и застраховки за тях. Не е посочено къде точно ще бъде поставян номера им и къде ще става регистрацията, защото това са само идеи, които тепърва ще се обсъждат.

Мотиви

Основният мотив за въвеждането на регулации за електрическите тротинетки е мнение на Европейската комисия, която счита, че въпросът с новият тип превозни средства е проблемен. Препоръчва се на държавите-членки да намерят решения и да предприемат мерки за безопасно движение на електрическите тротинетки.

Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" през последния месец е направила преглед на европейския опит в тази посока. Той е показал различен подход за решение в страните-членки.

В някои от тях хората, които използват електрически тротинетки, се предполага, че са пешеходци и им е позволено да се движат по тротоари и велосипедната инфраструктура. В други страни обаче това е напълно забранено.

Максимално разрешената скорост за тях също варира – между 18 км/ч в Белгия до 20 км/ч във Франция и Германия.

На места са въведени изисквания за регистрация, застраховка и задължителна минимална възраст на лицата, които ги управляват.

Заради липсата на единен подход и различната специфика в населените места, Агенцията по пътна безопасност ще направи серия от експертни обсъждания с представители на местната власт и отговорните институции.

Държавната агенция смята, че въвеждането на регламент за ползването на електрическите тротинетки в максимално кратки срокове е належащо, особено като се има предвид, че много деца и подрастващи ги използват.

Бум на продажбите на тротинетки

Пазарът на електрически тротинетки преживява "бум" през последните две години, но компаниите оператори далеч не са сигурни, че са намерили дългосрочна ниша в сектора на градското придвижване, писа БТА.

Участниците на този пазар, които се присъединяват към първата компания в сектора – американската фирма Bird, заработила през 2017 г., трябва на първо място да гарантират оцеляването си, тъй като се сблъскват с болезнения въпрос за продължителността на живота на тротинетките, които се произвеждат предимно в Китай.

Сред най-познатите компании, които се присъединиха към партито на две колела, са американската компания Lime, мексиканската Grow Mobility и германската Flash. Те са набрали финансиране на стойност 1.5 милиарда долара според The Boston Consulting Group (BCG).

За миналата година пазарът на електрически тротинетки отчита глобален растеж от 76 % според доклад на френската федерация на професионалистите в областта на т. нар минипридвижване (FP2M) и Smart Mobility Lab.

Bird и Lime пробиват в над 120 града по света и твърдят, че заедно имат 10 милиона потребители към момента.

The Boston Consulting Group изчислява, че до 2025 г. световният пазар на електрически тротинетки ще възлиза на 40 - 50 милиарда долара.

Компаниите, предоставящи услугата "електрически тротинетки на самообслужване", не публикуват финансови резултати, но се шири мнението, че все още имат дълъг път до излизането на печалба.

The Boston Consulting Group изчислява, че за четири месеца употреба се покриват разходите за производство на тротинетката, но скутерите под наем "оцеляват" обикновено само три месеца.

Към момента икономиката на електрическите тротинетки не работи, казва Тайлър Барак, който е един от авторите на доклада на The Boston Consulting Group. Ние надхвърляме четирите месеца, за които говори The Boston Consulting Group, коментира Артур-Луи Жакие, генерален директор на френското подразделение на Lime.

Той подчертава усилията на Lime да удължи живота на скутерите си, изключително важен въпрос, като се има предвид екологичният отпечатък на тротинетките. Можем да поправим електрически скутер за 25-30 минути и няма да хвърляме почти нищо, каза Жакие.

Сайтът Quartz направи проучвания миналата година за използването на скутерите в Луисвил, Кентъки, което показа, че животът на тротинетките продължава средно 28.8 дни. Bird, чиито скутери се използват там, оспори данните.

Засега единственият очевиден печеливш от бума при тротинетките изглежда е китайският производител Ninebot, който е основният доставчик на американския пазар. Според Bloomberg, по оценка на Ninebot, 80 % от скутерите, които се използват в света, са произведени в нейни заводи.

Резкият растеж на използването на електрически тротинетки се дължи на бързата еволюция при моделите за транспорт. Има реално преминаване към електрическо и градското придвижване, което изпреварва придвижването с развлекателна цел, каза неотдавна пред АФП Жан Амбер, генерален директор на Smart Mobility Lab.

Все пак несигурността около дългосрочните перспективи на пазара продължава да присъства.

Колко много проблеми остават, особено с регулацията? Къде да се паркира? Как да защитим клиентите? пита Барак, докато градските и щатски власти въвеждат закони, които да покрият съществуващите законови пропуски, свързани с използването на такива машини.

Остава и въпросът колко стартиращи компании в сектора на електрическите тротинетки ще могат да преживеят изключително острата конкуренция, която е отличителен белег за този пазар.

Вицепрезидентът на Bird Патрик Стъдънър отбелязва: "Виждаме, че много компании се стремят да влязат в бизнеса с електрическите тротинетки. Това показва, че пазарът е на прав път." Bird неотдавна купи конкурента си Scoot за 25 милиона долара, съобщи в. "Уолстрийт джърнъл", като се позова на добре информирани източници.

Освен това има спекулации в медиите, че Uber ще купи Lime, в който Uber вече инвестира, за да включи електрическите скутери в приложението си за автомобили.

Тротинетки под наем първо в София, а после и в другите градове

Тъй като електрическите тротинетки не са на регистрационен режим е трудно да се каже какъв е броят им у нас. Факт е обаче, че все повече хора ги използват в големите градове, като алтернатива за бързо придвижване в задръстванията. Това е особено видимо в София.

В началото на този месец общинското дружество "Зелена София" представиха схема от 200 паркоместа за велосипеди и електрически тротинетки за центъра на града.

Планът предвижда всяка стоянка да бъде разположена върху едно сегашно паркомясто за кола в синята или зелената зона. Тя ще бъде обозначена със знак и боядисана, като на нея ще могат да "паркират" 10-12 тротинетки и 6 велосипеда.

Тази система е предизвикала интереса на три компании за даване на велосипеди и главно на електрически тротинетки под наем. Идеята е тротинетките да се зареждат през нощта, а рано сутрин – между 6 и 7 часа ще се предлагат на желаещите да ги наемат почасово. Всеки ще може да включва е-тротинетката чрез телефона си, след като плати. Засега няма огласени варианти на цената за ползване.

Е-тротинетките имат пробег до 25 км с едно зареждане, а скоростта, която могат да развиват е до 20-25 км/ч. Те ще се вземат от една стоянка, но ползвателят може да ги остави на друга.

Предвижда се още до входовете на парковете и градините да има буферни стоянки за градските скутери. По този начин ще се показва, че общината не толерира ползването им в зелените площи.

Споделяне

Още по темата

Още от България

Какво показва отмяната на карантини за VIP- персони в България?