Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Въздухът в София отново е опасно мръсен

Общината призовава да се ползва градски транспорт и ток за отопление

11 коментара
Въздухът в София отново е опасно мръсен

Високи концентрации на фини прахови частици в София отчитат станциите на Изпълнителната агенция по околната среда, показват данните на сайта на Столичната община. Още в четвъртък местната власт предупреди за очакваното опасно запрашаване на 26 януари. Такова се очаква и в събота, 27 януари, но в по-малка степен.

Междувременно от Центъра за градска мобилност обявиха, че вече са готови за въвеждането на т. нар. "зелен билет" за по-евтино пътуване с градския транспорт при изключително мръсен въздух, както и с пускането на допълнителни коли по отделните линии.

Администрацията призовава жителите и гостите на София да ограничат движението с личните си автомобили и да използват градски транспорт.

Особено внимание се обръща на собствениците на автомобили с екологичен клас под Евро 4, които се молят да не ги използват в петък. "В случай, че използвате личния си автомобил, Ви молим да не оставяте двигателя включен при престой по-дълъг от 3 минути", призовават от общината.

СДВР започва извънредни проверки на автомобилите за нивата на вредните газове. Столичният инспекторат, съвместно с РИОСВ, започват извънредни проверки на пунктове за вторични суровини и автосервизи за нерегламентирано изгаряне на отпадъци.

Домакинствата, които се отопляват на дърва и въглища, при възможност да използват електрически уреди или друго екологично отопление, призовават още от "Московска" 33.

При подходящи метеорологични условия, Столична община ще предприема допълнително машинно метене и миене на улици.

Съветите на лекарите са гражданите с респираторни заболявания, както и малките деца, и възрастните хора, да избягват продължителен престой на открито. При ходене пеша изберете маршрут, който не е покрай големите градски булеварди, гласят още препоръките.

Това са част от спешните мерки за действие при прекомерно замърсяване на въздуха, гласувани в четвъртък от общинския съвет. Те бяха приложени и на 25 януари, когато отново имаше прогноза за замърсяване. Според официалните данни призивите на общината не са повлияли особено на качеството на въздуха в града, тъй като са отчетени превишения във всичките пет градски станции. Най-големи са били концентрациите на фини прахови частици в района на "Хиподрума" (2.84 пъти над нормата от 50 микрограма на кубичен метър) и "Павлово" (2.6 пъти над нормата). Станциите в "Надежда" и "Младост" са отчели около 2 пъти превишение, а тази в "Надежда" - 1.16 пъти.

В готовност

В четвъртък общинският съвет на София окончателно прие механизма за действие в дни с прекомерно запрашаване. Той предвижда затваряне на платените зони за паркиране и пускането на по-евтин градски транспорт в дните с най-сериозно запрашаване.

Действията в него засягат замърсяването от трафика, но не и от битовото отопление, за което ще се разчита на действия от страна на правителството.

Механизмът ще влезе в сила най-късно след 14 дни. Част от действията, разписани в него, не изискват санкция на Общинския съвет и реално можеше да се прилагат от администрацията преди да бъдат приети от съветниците. В петък от Центъра за градска мобилност обявиха, че вече са поръчали отпечатването на "зелените билети", с които ще се пътува на цена от 1 лев в цялата градска мрежа в рамките на ден. Първите документи вече се разпространяват и в мрежата за продажба на превозни документи. Както и останалите билети, и тези ще могат да се купуват от пунктовете за продажба и от шофьорите на градския транспорт. Имало и готовност за пускане на повече коли, ако администрацията задейства мярката. Предвидено е обаче тя да действа при най-сериозно запрашаване.

Мерките

Според приетия от общинските съветници механизъм за действие при прогноза за среден риск (от 101 до 150 микрограма). Те включват призиви към гражданите да не ползват личните си автомобили и таксита, а да се движат с градски транспорт, да не се отопляват на твърдо гориво, миене на улиците при добро време, както и извънредни проверки на КАТ за цапащи коли, а също на Столичния инспекторат и Регионалната инспекция по околната среда и водите - на пунктовете за вторични суровини и автосервизите.

Пускането на т. нар. "зелен билет" на цена от 1 лев за цялата градска мрежа за един ден е най-крайната мярка срещу замърсяването, гласувана от общинарите. Тя ще влиза в сила, ако има превишение на концентрациите на фини прахови частици над 200 микрограма на куб. метър (при норма от 50 микрограма за денонощие) в поне две от градските станции за измерване в два последователни дни, или в 4 за един ден.
Тази мярка обаче няма да влиза в сила на следващия ден след отчетеното опасно запрашаване, а ден след това. Причината е, че официалната информация за концентрациите на прах идва в общината към 10 часа на следващия ден и тогава вече е късно за евтин градски транспорт или затваряне на зоните за платено паркиране.

Сред другите мерки, приети от съветниците, са пълна или частична забрана за паркиране в синята и зелената зона в София при прогноза за най-сериозното замърсяване – над 200 микрограма на кубичен метър.
При умерено замърсяване (между 51 и 100 микрограма на кубичен метър) ще се предприема и оросяване на улиците и допълнително машинно метене и миене.Това обаче ще се прави, ако времето позволява.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

11 коментара

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Стефан Митков
    #11
  2. Стефан Митков
    #10
  3. Калико Джо
    #9

    Отопление с въглища по предградията винаги е имало, но не мисля, че сега се е разрастнало чак толкова много. Огромна част от панелките даже нямат комини за това. Но броя на колите се утроил и учетворил и то главно на мръсни дизели, така че ясно е къде е ключа за проблема. А чистия дизел е толкова чист колкото чистата лъжа.

  4. Holocene
    #8

    Не знам дали може да запали, или не. Но става дума за 20г. СРЕДНА възраст на преобладаващо дизеловия автопарк, където филтрите за прахови частици, ако ги е имало, са далечен спомен

  5. Ники
    #7
  6. Big Bang
    #6

    Много хора не са наясно за какво служат катализаторите на автомобилите. Те спомагат за превръщането на отровния въглероден оксид в безвредния въглероден диоксид. Катализаторите нямат нищо общо с фините прахови частици. Последните се образуват поради непълното изгаряне на горивото на автомобилите, най-често на тези с дизелов двигател. Колкото и добре да е направен един дизелов двигател той винаги генерира огромно количество сажди и такива автомобили трябва да бъдат спрени от употреба.

  7. Toto
    #5

    Защо зелените терористи не протестират за въздуха в София? ;)

  8. Nikola Petkov
    #4
  9. boriana
    #3

    Ние родените в София, от родители софиянци, сме свикнали от деца с този въздух. Със зимните мъгли, поне така ги наричахме и летния мирис в раойона на това което му казвахме "в града", когато напр. слизахме от Лозенец в "града", т.е. центъра. Но и при нас там горе в Лозенец нещата не бяха по добри. Години преди 1989 г. хората говореха, че трябва да се дигнеш на Копитото за да дишаш чист въздух.

  10. Vidco91
    #2

    Това е така само за конкретни квартали в София като Горна баня. 2/3 от замърсяването на въздуха в София се дължи на автомобилния транспорт и 1/3 на отоплението с въглища, дърва и т.н. Имаше изследване по въпроса.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.