Прескочи към основното съдържание
Вход / Регистрация

Вече има конкуренция при бездимните тютюневи изделия у нас

Лидерът на българския цигарен пазар БАТ с амбиции и в алтернативния сегмент

1 коментар
Кастанеда, Маречкова, Георгиев и Мърфи (отляво надясно) представиха бездимното устройство "гло"

Втори играч се появи на българския пазар на бездимни тютюневи изделия с амбиции за бърз растеж. Лидерът при продажбите на цигари у нас – "Бритиш-Американ Табако" (БАТ), пусна бездимното си устройство "гло" (glo) и тютюневите стикове за него засега в два търговски центъра в София. Намерението обаче е до 1 ноември да открием 11 магазина в различни градове в страната, обяви пред журналисти в четвъртък Мила Маречкова, управител - директор маркетинг и търговия в "БАТ България".

Навлизането на компанията в този пазарен сегмент става година след като конкурентът ѝ "Филип Морис" (ФМ) започна да продава в България своите бездимни изделия и устройва "АйКос" ( IQOS) и по неофициални данни вече има около 2 процента дял от тютюневия пазар у нас.

"Амбицията ни е да сме номер 1 както на пазара на конвенционални тютюневи изделия, така и с този сегмент. Очакванията ни са категорията да се развива и да достигне до 5 на сто пазарен дял", допълни Маречкова.

Интересът на пушачите към бездимната алтернатива, която според различни изследвания е по-малко вредна от конвенционалните цигари, провокира българските власти да повишат посред лято акциза на т.нар. нагреваеми цигари. От 1 октомври той се повиши от предишните 26% върху ставката за конвенционалните цигари на 40%.

С навлизането на изделието на БАТ у нас, България става 15-ия пазар, на който се предлага "гло". Продуктът се продава в Япония, Южна Корея, Швейцария, Канада, Русия, Румъния, Италия, Сърбия, Хърватия, Казахстан, Украйна, Гърция, Чехия и Полша.

Устройството "гло" се предлага на цена от 195 лв., но за клиент, купуващ си първо такова изделие, има отстъпка от 105 лв. и така стойността му става близка до тази на "АйКос".

"Гло" тръгва у нас с три вида тютюневи стикове neostiks, продавани под марката "Дънхил" (Dunhill), на цена от 6 лв. кутията. Тютюневите стикове HEET на "Филип Морис" са по 5.50 лв., но е въпрос на време повишението на акциза да бъде отразено в цената.

Макар принципът на работа на двете устройства да е на основата на загряването на тютюневите стикове, вместо изгарянето им като цигарите, има и известни разлики. При "гло" тютюневият стик се нагрява отвън, докато при "АйКос" това става отвътре. При вдишването на преминаващия през нагрявания до 240 градуса стик в "гло" се образува аерозол с никотин и пушачът приема с до 90-95 по-малко емисии от вредните вещества, отделяни иначе при горенето на конвенционалната цигара, обясни Маречкова.

Устройството на БАТ е по-обемисто, тъй като батерията е част от него. То издържа без зареждане 30 сесии на пушене от по 3.5 минути всяка. По думите на Кирил Георгиев, мениджър по регулаторните въпроси в "БАТ България", целта на компанията е да предложи на пълнолетните пушачи по-малко рискова алтернатива.

Технологията на "гло" е разработена в центъра за проучвания и развойна дейност на БАТ в Саутхемптън, Великобритания, и е резултат от работата на над 100 учени и експерти в различни области.

"През последните 6 години сме инвестирали над 2.5 млрд. долара в продуктите ни от следващо поколение, сред които е и "гло", коментира Джеймс Мърфи, ръководител направление "Намален риск“ на БАТ. Той представи клинично изследване, проведено сред пушачи, които са се отказали от цигарите, които са минали на "гло" и които са продължили да пушат. Според неговите данни здравите показатели на ползващите алтернативното устройство и спрелите пушенето са сходни. Дългосрочен мониторинг в  Япония в бъдеще се очаква да даде по-устойчиви резултати за ефекта от преминаването към "гло".

Мърфи акцентира върху предишни здравни изследвания, сочещи, че заболяванията заради тютюнопушенето са причинени по-скоро от вдишването на отделяните при изгарянето на тютюна вредни вещества, отколкото от съдържащия се в него никотин. В полза на това твърдение той посочи наблюдения в продължение на 30 години в Швеция, където множество хора, вместо да пушат, ползват "снус" – тютюнево изделие, което е слага в устата, в близост до венците и през лигавицата им никотинът прониква в организма. Така типичните за тютюнопушенето заболявания са намалели значително в Швеция, каза Мърфи. Пушенето с бездимни изделия е по-щадящо и за околните хора, няма и оцветяване на зъбите на пушача, допълни той.

"В момента приходите на БАТ от иновативни тютюневи устройства (общо нагреваеми и електронни цигари) са 900 млн. паунда, като целта на компанията е до 2030 г. 30% от приходите ѝ да идват от този сегмент, а до 2050 г - 50% от приходите", посочи целите на компанията Мърфи.

"България е изключително важен пазар за БАТ в глобален аспект и вярваме, че най-важното нещо е, че "гло" може да донесе ползи за потребителите, които ще могат да избират между различни продукти с потенциално намален риск, както и за обществото, за което ще има резултат от потенциалното намаляването на вредата от тютюнопушенето", коментира Едуардо Кастанеда, изпълнителен директор на "БАТ България".

"Виждаме възможности на българския пазар и ще продължим да инвестираме в него", допълни той.  

"Бритиш-Американ Табако" стана лидер на цигарения пазар у нас с дял от 40 процента след сделка с "Булгартабак", в която през април 2017 г. срещу над 100 млн. евро изкупи марките на българския тютюнев холдинг.

анкета

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

1 коментар

Екипът на Mediapool Ви уведомява, че администраторите на форума ще премахват всички мнения, съдържащи нецензурни квалификации, обиди на расова, етническа или верска основа.

Редакцията не носи отговорност за мненията, качени в Mediapool.bg от потребителите.

Коментирането под статии изисква потребителят да спазва правилата за участие във форумите на Mediapool.bg

Прочетете нашите правила за участие във форумите.

За да коментирате, трябва да влезете в профила си. Ако нямате профил, можете да се регистрирате.



  1. Real ''Mickey''
    #1

    Надпреварват се за некви "бездимни цигари" ! А решението е просто. Нарича се СНУС. Едни малки пакетчета тютюн(като чайчета) се слагат под устната. Никой не ги вижда и не струват кой знае колко. В Швеция са предимно на това, човек пушещ по улицата не може да видите. Швеция е страната с най-малко белодробни заболявания и рак в света. Но цигарената мафия не допуска този продукт до пазарите на ЕС.(СНУС може да се поръча само онлайн в българия) Тъй като човек ползващ снус не се разпознава и не бие на очи, то младите не виждат и не се изкушават да подражават на възрастните.

Препоръчано от редакцията

подкрепете ни

За честна и независима журналистика

Ще се радваме, ако ни подкрепите, за да може и занапред да разчитате на независима, професионална и честна информационно - аналитична медия.

Вие ни познавате. Нека го направим взаимно!

Отделете няколко минути за анкетата и ни помогнете да сме ви по-полезни.

Участвам