Вековната жп гара на Нова Загора: Хората я искат, общината - не

Накрая НКЖИ ще я събори, за да вдигне нова по европроект

Борбата между граждани и институции за опазване на вековната жп гара в Нова Загора продължава.

Граждански комитет, воден от общинския съветник от "Демократична България" Кремена Петрова, настоява за запазване и реновиране на построената през 1908 г. сграда. В средата на август дори имаше протест в защита на зданието, което се планира да бъде съборено. На негово място се предвижда нова модерна сграда. Реализацията е по европейски проект, за който са отпуснати около 3 млн. лв. от еврофондовете.

Спорът да се събори или да се запази сградата се води от години. Въпреки че е построена преди повече от 100 години, жп гарата в Нова Загора не е паметник на културата.

Приемното здание е в активите на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ), която от 2007 г. работи по модернизацията на железопътната магистрала "Тракия" - София - Бургас. Ремонтът на гарите е част от този мащабен проект, който се реализира с европейски средства.

При изготвянето на конструктивната експертиза за приемното здание на жп гарата в Нова Загора експерти се произнасят, че сградата не е със запазена носимоспособност и не притежава необходимия ресурс да се използва по предназначение.

Проектантите препоръчват съществуващата сграда да се събори и на нейно място да се построи нова, заради високата цена за реконструкция, казаха от НКЖИ на запитване на Mediapool.

Железопътната инфраструктурна компания се съгласява с тяхното предложение, защото съществуващата сграда е голяма, което създава сериозни затруднения за поддръжката ѝ.

НКЖИ прави публично обсъждане на проекта. Проведени са и срещи с местната власт. Представени са два проекта, които не са одобрени от местната власт.

Кметът на Нова Загора Николай Грозев каза пред Mediapool, че той също е бил за събаряне на старата жп сграда, но е поискал на нейно място да бъде изградена нова по-малка в старинен стил, като жп гарата във френския град Ница. Представил е това предложение в НКЖИ, което обаче не е одобрено.

НКЖИ се е съгласила да предостави безвъзмездно управлението на жп гарата на общината и тя да поеме модернизацията ѝ. Но Общинският съвет на Нова Загора отхвърля това предложение с решение от юли 2021 г.

Така въпросът със съдбата на сградата е окончателно решен. Дни преди строителят на обекта да събори жп гарата на Нова Загора обаче се организира протестът на гражданите.

В знак на добра воля министърът на транспорта Георги Тодоров отново излиза с предложение общината да поеме грижата за сградата,. НКЖИ се съгласява да реализира вече одобрения проект, за който е издадено и разрешение за строеж от Министерството на регионалното развитие, на друго място в съседство.

На място идват е експерти от Националния институт за недвижимо културно наследство, които по думите на Кремена Петрова казват, че сградата може да бъде обявена за паметник на културата от местно значение. Това дава надежда на хората от гражданския комитет, че ще успеят да запазят вековната сграда.

Днес министърът на транспорта Георги Тодоров и министърът на културата Велислав Минеков са изпратили писмо до Общинския съвет в Нова Загора и до кмета на града във връзка с проекта за строителство на нова жп гара.

Двамата министри настояват в кратък срок да получат официална позиция дали местната власт и обществеността приемат идеята за изграждане на нова жп гара в съседство до настоящото приемно здание.

Това ще позволи незабавната реализация на проекта за нова жп гара и паралелно с това община Нова Загора ще има възможност да изпълни исканията на жителите на града за реставрация на съществуващата сграда.

"Бихме искали да изразим притеснението си и още веднъж да Ви напомним, че при отказ от прехвърляне на управлението на съществуващото приемно здание към активите на община Нова Загора ще бъдем принудени да започнем реализирането на проекта, съобразно издаденото вече разрешение за строеж, в това число и премахване на съществуващата жп гара", се казва в писмото на двамата министри до кмета на Нова Загора.

Кметът Николай Грозев каза, че все още не е получил писмото на двамата министри и не може да коментира искането им. Той посочи, че случаят се използва с политически цели и по въпроса се спекулира. Общинският съвет вече се е произнесъл, че общината не желае да стане собственик на сградата, така че се върви към събарянето ѝ, каза кметът.

Реконструкцията на гаровия комплекс в Нова Загора се финансира с европейски средства по оперативна програма "Транспорт" 2014- 2020. Проектът е за около 3 млн. лв. и предвижда старата сграда да се разруши и на нейно място да изгради изцяло ново приемно здание. Освен това се прави модернизация на първи, втори, трети и четвърти перони със завишение на височината им от 330 на 550 мм от глава релса и свързано с това преустройство на железния път, което в момента е в ход. Ще се изпълни и вертикална планировка с прилежащ паркинг, паркоустройство и благоустройство на околното пространство. Изпълнител на строителните дейности е ВДХ АД - новото име на "Водстрой 98", а строителният надзор се осъществява от сдружение "НЗ Инфраструктура".

"Държавата не може да допусне загуба на средства по вече одобрен за финансиране проект по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" 2014 - 2020 г. в размер на 2 721 279 лв. без ДДС. Проектът е в напреднала фаза, сключени са договори със срокове за изпълнение на строителството, а крайният срок за усвояване на европейските средства е 2023 г., след което финансирането ще бъде изгубено", се казва в писмото на министрите на транспорта и на културата.

От НКЖИ също смятат, че евентуалното забавяне, спиране или прекратяване изпълнението на обекта ще доведе до загуба на безвъзмездни средства и не на последно място, би лишило гражданите на Нова Загора от нова гара, отговаряща на всички стандарти за комфорт, уют и визия.

Споделяне

Още от Бизнес

Какво цели разследването на ДАНС и МВР за скъпия ток?